Motivation

10 saker jag behöver för att må bra

Jag får många frågor från er om vad jag gör för att må bra. Ni undrar hur jag kan se pigg ut, vara glad och prestera både på jobbet och på träningen. Först och främst – alla har dåliga dagar och negativa stunder, jag också! MEN jag tar inte mitt välmående för givet längre utan jobbar aktivt för att förbättra min hälsa på alla plan. För att försöka ge ett konkret svar har jag skrivit ner 10 saker jag behöver för att må bra! Utan inbördes ordning prickar jag helst in alla punkter varje dag, men så länge balansen jämnar ut sig över veckan är jag nöjd. Vad behöver du för att må bra? Dela gärna med dig av din lista i kommentarerna!


1. Känna tacksamhet. Jag har sagt det förut och jag säger det igen, något som har gjort stor skillnad i mitt liv är att träna på att känna tacksamhet.

2. Att träna. Min kropp behöver rörelse i alla former. Promenader, löpturer, styrketräning, thaiboxning, yoga, och för att inte tala om mitt aktiva jobb. Jag ska vara helt ärlig och säga att vissa dagar skulle jag helst vilja dra täcket över huvudet och inte röra mig ur fläcken, men jag har ALDRIG ångrat ett träningspass och känslan efteråt är oslagbar.

3. Bra mat! Vad jag stoppar i mig är jätteviktigt för mig, om jag äter dåligt så mår jag dåligt. Så enkelt men samtidigt så svårt! I stressade situationer är det lätt att göra mindre bra val, men vid det här laget känner jag mig kropp tillräckligt väl för att kunna tyda dess signaler i 99 % av fallen.

4. Dagsljus. Vare sig det är vinter eller sommar så gör en timme utomhus susen för mitt välmående. Jag älskar uteaktiviteter och drömmer om en fjällvandring innan året är slut, det var alldeles för länge sedan! Jag tar alltid D-vitamintillskott för att försäkra mig om att det behovet är tillgodosett.

5. Yoga + meditation, för mig går de två hand i hand. Min rutin har förbättrats under det senaste året eftersom jag studerat till yogalärare och haft en viss ”press” att praktisera regelbundet. Det ska bli spännande att fortsätta utveckla min praktik efter utbildningens slut, det känns helt overkligt att jag får mitt diplom om bara en vecka!

6. Egentid. Jag är alltid omgiven av människor och väldigt sällan ensam. Mitt jobb går ut på att ge mycket av mig själv, om jag inte prioriterar att ladda batterierna så påverkar det min energi. Jag jobbar ansikte mot ansikte med mina kunder dagligen, bor med min bror, umgås med mina vänner, sover hos min kille, skypar med min familj … Jag har ett stort behov av att få mitt space och har lärt mig att uppskatta tystnad.

7. Personlig utveckling. Jag mår som bäst när jag lär mig nya saker, och jag upplever känslan av att stå stilla som obehaglig. När jag sitter på bussen lyssnar jag ofta på podcasts eller kollar på Youtube-klipp. Jag läser mycket, både böcker och digitalt material. Jag går på utbildningar och workshops så fort chansen presenterar sig och hoppas att jag aldrig slutar lära mig!

8. Uttrycka mig. Jag behöver få ur mig mina tankar och känslor dagligen, ett sätt som fungerar för mig är att skriva. Jag skriver här på bloggen, på instagram, i anteckningar på mobilen och i drömkalendern. Att sätta orden på papper hjälper mig att organisera mina tankar.

9. Närhet. Lika viktigt som egentid är för mig, är det att känna att jag connectar med en annan människa – en kram från en kund eller att snacka strunt med en kollega räcker.

10. Sömn. Jag har alltid haft svårt att sova, ända sedan jag var liten. Som du säkert förstått av de andra punkterna på den här listan så är jag en aktiv person som har massor för sig, och sömn kändes länge som (ursäkta uttrycket) slöseri med tid. Det har jag fått lära mig att omprioritera, om jag inte sover kan jag inte jobba, träna, skriva eller umgås med mina nära och kära.


TIPS: Sätt en intention! Börja dagen med att tyst, för dig själv, sätta din intention för dagen. Detta hjälper mig att starta dagen ”inställd på rätt frekvens” och manifesterar positiva händelser. Ge det ett försök och upplev skillnaden <3

You Might Also Like

No Comments

Leave a Reply