Monthly Archives

mars 2018

Okategoriserade

Mot ljusare tider och en glad påsk – goda vänner, teaterrep och Skåne

Mot ljusare tider och en glad påsk- goda vänner, teaterrep och Skåne

Vi går mot ljusare tider. Solen har lyst med sin närvaro i flera dagar nu och jag känner hur energin höjs i kropp och själ. Tänk vad mycket det gör med ljus och snart även värme. Jag ser fram emot en glad påsk med goda vänner, teaterrep och en efterlängtad resa till syrran i Skåne. Hoppas du också har något trevlig planerat eller bara ser till att ge dig själv viktig återhämtning. 

Ljusare tider

Vintern har varit väldigt lång, kall och utmanande på många sätt. Återigen har jag fått ta en del stora beslut. Vridit och vänt på för – och nackdelar men som alltid landat i att mina inre värderingar leder mig rätt. Jag går mot ljusare tider även på det personliga planet med andra ord. Ibland behöver vi mörket för att hitta ljuset. Jag gjorde en intervju med en stor förebild i veckan som satte ord just på komplexiteten i att utvecklas som människa. Att det är en livslång process som aldrig tar slut. Glöm inte det när det känns tungt och hopplöst. ”Det ser mörkt ut nu men det blir ljusare igen”.

Glad påsk

I am Readys grundare Mårten Nylén pratar ofta om att ”att skapa glad”. Att vi genom att starta dagen med ett leende faktiskt kan påverka resten av dagen i positiv riktning. Det här är sant även ur vetenskaplig synvinkel. Vi kan styra oss själva så mycket mer än vi tror genom att tala och tänka positivt och positionera oss med kropp och minspel. När du ler sänder ansiktsmusklerna signaler till hjärnan som tänker att något gör dig glad.  Så uttrycket ”Glad påsk” är verkligen något att ta till sig utav, oavsett dess ursprungliga betydelse. Att vara glad är gratis, kräver inget engagemang i att servera ett dignande påskbord eller bräcka grannen med påskpynt i trädgården. Det är en hälsning till DIG om att du är värd att ha en GLAD högtid med massor av skratt och mysiga stunder.

Mot ljusare tider och en glad påsk - goda vänner, teaterrep och Skåne

Äggjakt är påskens viktigaste event för mina barn. En tradition vi har haft sen dem var små. Det behöver inte vara mycket utan är själva grejen att fortfarande få ha kvar tron på påskharen fast man innerst inne vet att han inte finns. Mysigt <3 

Goda vänner, teaterrep och Skåne

I år blir det påskmiddag hos goda vänner. Jag har några riktiga guldkorn i min närhet som jag försöker träffa så ofta det bara går. Ja, du vet säkert själv hur det är med jobb, barn, hem och aktiviteter. Man skulle vilja ses oftare men får suga ut det godaste av de stunderna man träffas.

Mot ljusare tider och en glad påsk - goda vänner, teaterrep och Skåne

Ett av mina guldkorn Marlene. En riktigt god vän och coachkollega. Vi har löst många ”världsproblem” tillsammans.

Imorgon blir det teaterrep igen på självaste påskdagen. Jag har repeterat repliker hela morgonen eftersom vår eminenta regissör Jenny Wistbacka deklarerat att nästa vecka är det dags att släppa manus. Våra teaterrep är verkligen något som gör mig GLAD. Att få gå in i roll, släppa allt annat än min rollkaraktär och agera med gänget – inte mycket som toppar det just nu. Det är ett av mina ”hemma” som jag brukar prata om.

Mot ljusare tider och en glad påsk - goda vänner, teaterrep och Skåne

Inläsning av repliker till frukost i morse. Imorgon repar vi igen och vår regissör Jenny Wistbacka har vänligt men bestämt sagt att nästa tillfälle ska manus bort ur händerna.

Nästa vecka åker jag äntligen till mitt älskade Skåne och Österlen. Tar med mig mina två yngsta och drar på roadtrip. Vi ska umgås med min syster och hennes familj, andas havsluft och sen har jag ett och annat att fundera på . En artikel att skriva och ett spännande samarbete att spinna vidare på.

Livet händer hela tiden och det är det som gör det så häftigt.

Kramar från coachen

Mot ljusare tider och en glad påsk - goda vänner, teaterrep och Skåne

Mot ljusare tider. Saker läggs på plats, bildar en helhet och för varje tuff period växer du dig lite starkare. Du måste bara våga tro på att det alltid, alltid blir ljusare igen. Precis som årstiderna har sin gång så har också livet. 

 

KBT

Påsken handlar inte om ”allt eller inget” utan medvetna val och njutning

Påsken handlar inte om ”allt eller inget” utan medvetna val och njutning

Påsken står för dörren och med den risken att drabbas av ”allt eller inget” syndromet.  Jag menar såklart all maten, godiset och musten som kommer med påskhelgen och ska stås emot. Eller kanske inte. I min värld handlar det inte om ”allt eller inget” utan att lära sig att förhålla sig till situationen och göra medvetna val.

Hör du till sorten ”allt eller inget”

Jag känner många människor som hör till sorten ”allt eller inget”. Kanske är du en av dem och jag erkänner med handen på hjärtat att även jag varit där. ”Allt eller inget” mentalitet behöver inte bara handla om mat och godis utan kan likväl gälla träning, jobb eller relationer. Att du inte har balans i det du gör utan antingen struntar du i det helt och hållet eller så går du ”all in”. Exempelvis kan du inte ta några godisbitar utan tömmer hela påsen. Du kan inte smyga igång träningen med några pass i veckan utan går från noll aktivitet till att boka in alla dagar. Är du på ett smörgåsbord vet du inte till dig av allt som bjuds utan äter av allt, allt, allt. För att det finns och du kan bara inte välja bort något. Det här går att övervinna och träna bort!

Exponera dig för val

I sann KBT-anda säger jag att du ska exponera dig för val. Inte undvika situationerna utan EXPONERA dig för dem. Ha en medveten inställning om att du ska träna dig på att inte köra ”allt eller inget” stuket utan kunna ta en portion påskmat eller några bitar ur påskägget. Bestäm dig innan:

 

  • ”Idag är det en tallrik som gäller” och njut extra mycket av den.
  • Ät långsammare än vanligt för att lyssna/känna in alla sinnen. Hur smakar det, känns mot tungan, vilka dofter känner du.
  • Tugga väl så saliven hinner blanda sig med maten för att underlätta matsmältningsprocessen.
  • Tänk NJUTNING för mat är inte bara näring utan även socialt och gott. Låt det få vara så. Släpp dåligt samvete och skuldkänslor i samband med mat.
  • Bestäm dig för att DU bestämmer – du är inget offer för omständigheterna utan väljer själv hur mycket/lite du vill äta i det här fallet. Men det samma gäller även vid andra situationer där du upplever ”all eller inget” tankar.

 

Kanske finns det saker som du vet att du inte kan kontrollera. Som triggar dig på ett sätt som är att likna vid ett missbruk men det är en sak. Många gånger använder vi just ”bristen på kontroll” som en ursäkt för att vi vräker i oss för mycket eller avstår helt. Men det handlar om att träna upp sin förmåga till självkontroll, på ett sunt sätt. Inte varken ”vräka eller späka” sig. Ändra förhållningssätt och hitta balans i vardagen. Vad det än gäller.

Den berömda offerkoftan

Offerkoftan är en annan aspekt. Att tänka ”ja men nu har jag redan tryckt i mig 10 godisbitar så då kan jag lika gärna länsa hela påskägget”. Men är det verkligen så eller är det ytterligare en ursäkt för att få gå loss och slippa ta ansvar för sina egna handlingar. (Och för att det är lite skönt att tycka synd om sig själv.)

Jag vill skicka med dig en hälsning om en påsk i njutningens tecken. Där tiden med nära och kära står i fokus men att god mat, påskgodis och must också hör till och är ok att njuta av. Bort med dåligt samvete och räkna kalorier tyst i huvudet. ”Hur många minuter extra måste jag träna för att förbränna det här”. Förhåll dig till dem valen du hamnar inför och gör dem ansvarsfullt och medvetet. Tänk till innan du plockar på dig från påskbordet om du verkligen vill ha allt du tar eller om det bara är för att det finns. Bli mer medveten om varför du gör som du gör helt enkelt för det är där i det ligger. Och att hitta den berömda balansen som ger utrymme för att leva och vara mänsklig åt alla håll.

Glad Påsk

 

Kramar från coachen

 

Foto: Pixabay

Hälsa

Saknar du tid och motivation – bara GÅ

aknar du tid och motivation -bara GÅ

Även om du anser dig lida brist på både tid och motivation kan du alltid sätta den ena foten framför den andra och gå. Att låta bilen stå till förmån för frisk luft och gratis motion på väg till jobbet, affären eller fikaträffen på stan är världens billigaste och enklaste sätt att komma igång med ett aktivt liv. 

Motivation kommer av att du gör

Motivation är inget som kommer till dig som en uppenbarelse från soffan. Det skapas av ATT du gör något. Jag tjatar om mitt ”move your ass and your mind will follow” men det är faktiskt ett citat att bära med sig i vardagen. ”Rör på rumpan och hjärnan hänger på” fritt översatt. När du ändå måste ta dig till jobbet, vill träffa vännerna eller behöver köpa mjölk – passa på att GÅ. Vardagsmotion är grymt underskattat men faktiskt det som kan hjälpa dig att komma igång med mer regelrätt träning som pass eller gymträning. Med tålamod kommer du få smak på känslan av att röra på dig. Du inser att du orkar gå fortare, kanske till och med tar ut stegen för att känna på känslan av att springa.

Tid handlar om prioriteringar

Dygnet har bara 24 timmar och det är DU som bestämmer hur du ska fördela dem. Det finns vissa moment som måste ingå. Som sömn, äta, gå på toaletten, troligtvis jobba och kanske hämta barn på förskolan. Men därutöver har du faktiskt spelrum att prioritera din tid. Det är ovant i början (ja, jag väljer medvetet bort ordet svårt som hämmar) men övning ger färdighet. Öva dig på att hitta luckor i vardagen till att röra på dig – att GÅ. Gå upp en halvtimme tidigare och ta en morgonpromenad om du arbetar på annan ort eller som jag tidigare nämnt passa på att GÅ till jobbet.

Investera i en stegräknare

En motivationshöjare på vägen kan vara att investera i en stegräknare. Jag har nöjt mig med den som finns i mobilen men det finns en uppsjö av modeller att välja mellan beroende på vad du vill betala eller är ute efter.Här finns ett ”bäst i test” för dig som vill jämföra. Att komma upp i över 10 000 steg är ett första mål tänker jag. Lovar att du kommer få både pepp och bekräftelse av stjärnor och ”pling” som meddelar att du uppnått dagens stegmål. Idag till exempel har jag farit runt halva stan på jobb och uppdrag vilket innebär att jag utan problem kommit upp i över 60 min aktiv tid. Det är den minimigräns jag har satt för mig själv. Och även 6000 steg över mina förväntande 10 000.

 

 

Saknar du tid och motivation - bara GÅ

Dagens stegskörd efter att ha gått överallt.

För tillfället får jag av olika anledningar inte till träningen som jag vill men jag kan som sagt alltid GÅ. Så upp och hoppa, rör på fötterna. Hämta kaffe, ta en runda runt kvarteret eller dansa några steg i vardagsrummet i reklampausen. Det viktigaste är inte vad vi gör utan ATT vi gör något.

Kramar från coachen

Familjeliv

Energipåfyllning deluxe – vänner, teater, sol och skrivtid

I helgen var det dags att gå på röda mattan igen tillsammans med bästa Sussie från Sörmlandsidrotten. Sist vi hade den äran var det för att Sussie var nominerad till årets eldsjäl tillsammans med sin kollega Jonas för sitt engagemang för idrotts – och föreningslivet i Sörmland. Sussie är inte bara en god vän utan också en av mina uppdragsgivare som ger mig roliga jobb ute hos lokala föreningar.

Årets fest

Anledningen till att vi fick gå på röda mattan den här gången var att två grymma tjejer fyllde jämt och ställde till med årets fest. God mat och dryck, massor med sång, dans, tal, glitter och kärlek i överflöd förgyllde lördagskvällen för ett hundratal personer. Vi fick se allt från proffs på scenen till ”hellre än bra” men med stor portion mod och kärlek när nära och kära ville visa sin uppskattning till födelsedagsbarnen. Tårar blandades med skratt och det var en härlig kväll med flera av mina guldkorn på plats. Energipåfyllning deluxe.

Energi från solljus och favoritaktiviteter

På söndagen var det teaterrep i sedvanlig ordning. Det kommer bli en galet rolig föreställning som har premiär i början av maj. (Jag kanske bjuder på ett smygklipp framöver. )Vårsolen har strålat hela dagen och det blev en fika i trädgården med kidsen efter hemkomsten. Så mycket energi man får av solljus och värme! Missa inte min kollega Emelies artikel om D-vitaminets betydelse för hälsan. Ett vitamin vi fyller på med när vi är ute i solen men vad gör vi när ”solen lyser med sin frånvaro”.

Nu är det dags att ägna resten av eftermiddagen åt att förbereda min och Alexandras nästa del i vår bloggserie om ätstörningar. Fortsätt skriva kommentarer och komma med frågor. Ämnet har verkligen engagerat er läsare.

Summa summarum har den här helgen fyllt på med energi från livets bästa. Allt det där jag älskar och som är viktigt att inte tappa bort när livet rusar fram i hundranittio. Fundera en stund på hur du fyller på med energi. Om du tar dig tid till det du gillar mest och om inte – lova mig att prioritera det från och med nu.

Kramar från coachen

 

Energipåfyllning deluxe - vänner, teater, sol och skrivtid

Festklädda och redo för förmingel med härliga människor. Här med Pär, min trogne vapendragare och man.

Energipåfyllning deluxe - vänner, teater, sol och skrivtid

Det här är livet” sa Charlie när vi fikade i trädgården första gången för i år.

 

KBT

Bloggen handlar om er – bomba på med förslag

Lördag morgon och jag ser tillbaka på en vecka som gått från noll till hundra och än är den inte slut. Igår hade jag 70-årsfest för min mamma  och träffade släkt jag inte sett på många år. Det fyllde verkligen på ”må-bra-kontot” med go energi. Idag blir det 90-årsfest för två härliga tjejer som fyller 40 respektive 50 år så innan fest-feelingen tar över passar jag på att uppdatera bloggen.

Vad inspireras du av?

– Jag är öppen för förslag! 

Att blogga handlar egentligen väldigt lite om mig men desto mer om Er kära läsare. Det är ju Ni som ska läsa och inspireras av det jag skriver, ta del av kunskaper jag förmedlar. Så vad vill ni att jag ska blogga om? Bomba med förslag på ämnen och frågeställningar relaterat till personlig utveckling, hälsa, föräldraskap, mental träning eller vad som helst du tänker att jag kan belysa.

Nästa vecka ska jag intervjua en färgstark kvinna jag sett upp till länge och som gjort en enorm livsresa. Den artikeln får ni inte missa. Jag gillar verkligen att möta människor med starka storys eller personligheter och det är en av fördelarna med att vara skribent för team I am Ready. Alla spännande personer jag har förmånen att få samtala med.  Gå gärna in och kika på min intervju med Petter som exempel. Inte nog med att han är en baddare på att göra grym musik. Han är en hejare på att jonglera sin vardag som fembarnspappa också. 

Fest i dagarna två

Nu är det dags att ta sig an den här lördagen, umgås med min fina syster och hennes familj som är på besök. Och sen blir det fest hela natten lång. Vi snackar två revytjejer som äger på att dansa så det blir garanterat glitter, glamour och klackarna i taket. Vårens fest helt enkelt.

Ha en fin dag därute

Kramar från coachen

Bloggen handlar om er - bomba på med förslag

Min mamma och jag. 70 år ung. Vi är lika sägs det?

 

Bloggen handlar om er - bomba på med förslag

Bubbel och festligheter hela helgen.

 

 

 

Personlig utveckling

Vi ångrar bara de val vi aldrig gjorde

Jag är ju inte bara KBT-coach, beteendevetare och skribent. Jag är trebarnsmamma också med en lång pedagogisk karriär bakom mig. När jag för ett antal år sen valde att byta yrkesbana var det en av mina största sorger. Att jag lade så många års erfarenhet och utbildningar på universitetsnivå bakom mig. Det var också en hel del höjda ögonbryn runtomkring mig kan jag lova som tyckte och tänkte kring att jag ”kastade bort” mitt yrkesliv och ett bra jobb.
Foto. Elim Hemlin

Från pedagog till KBT-coach, PT & kostrådgivare 

Allt vi gör och erfar kommer oss till glädje 

Men det är ju faktiskt så att ingenting vi någonsin gjort och gör när det kommer till utbildning, jobb och erfarenheter är bortkastat. Alla de år jag arbetade med barn och ungdomar i behov av särskilt stöd, många med problemskapande beteende. Dessa underbara ungar som prövade mitt tålamod, testade mina gränser. Fick jag mig att tvivla på min kompetens och kunnande, som tvingade mig att kasta bort all prestige och lättkränkthet och inse att när man arbetar med människor kan man inte ta saker personligt. De åren är ju det som lagt grunden till att jag idag är en jäkligt duktig coach, som verkligen lärt mig vad lösningsfokus och vikten av ett tydligt förhållningssätt innebär, att en funktionsnedsättning (läs variation)/svårighet uppstår i relation till miljön och inte ligger hos individen.

Ångra aldrig något du gjort utan endast det du aldrig gjorde

Att jag tog beslutet att säga upp mig och studera vidare, följa mina drömmar att starta eget, satsa på coachning, personlig utveckling och hälsa är det bästa jag har gjort. Och jag minns att jag tänkte att oavsett hur framtiden än ter sig så är det här MIN resa och utveckling som jag aldrig kan ångra. Det blir vad det blir men jag GÖR det och det är det viktiga. Som coach tycker jag självklart att målet är viktigt men allting handlar egentligen om resan, vägen DIT. Det är då vi gör våra erfarenheter, lär oss och utvecklas. Om det sen inte blir precis som vi har tänkt oss när vi går i mål spelar mindre roll. Det enda vi ångrar i slutänden är de val vi aldrig gjorde.

Så våga chansa, utmana dig själv. Finns det något du längtar efter att göra så GÖR. Det handlar inte om att prestera, vinna eller stå i rampljuset utan om att utvecklas.

Kramar från coachen

Vi ångrar bara de val vi aldrig gjorde

Tips från en annan grym coach

Team I am Readys grundare

Mårten Nylén. 

 

 

 

KBT

”Face your fears” – möt dina rädslor

Ett av mina motton är ”face your fears” . Det är min fasta övertygelse att rädslor är vårt största hinder i livet. Som KBT-coach jobbar jag utifrån en metod som till stor del handlar om att exponera sig för det som skrämmer, ger ångest eller på olika sätt skapar obehag. Vi har alla våra ”issues” mer eller mindre, men när rädslor verkligen tar över och börjar styra vårt liv. Får oss att säga nej när vi vill säga ja. Vägra gå i skogen för att det kan finnas ormar. Eller inte tar det där jobbet i stan för att vi inte klarar av att åka tunnelbana med en massa folk. Ja, det då är det dags att göra något åt saken.
Photo by Milada Vigerova on Unsplash

Är du ett offer för dina rädslor?

Fobier och manliga strippor

Fobier är en överdriven typ av rädsla som påverkar ditt liv i så hög grad att du undviker platser, att göra saker eller får panikattacker. Det kan bottna i en händelse du varit med om eller så kan du ha en medfödd känslighet för att utveckla fobier. Länge var ormar det värsta jag visste. De fick till och med utrymma en nattklubb en gång för att den manliga strippan som stod inoljad på scen helt plötsligt slet fram en boaorm ur en sportväska. Inte speciellt sexigt tyckte jag som inte lugnade ner mig förrän både den vältränade killen i minikalsonger och hans slingriga kompis ”had left the building”. MEN i sann KBT-anda har jag under ett antal år helt på egen hand tränat bort min ormfobi. Så jag vet att det fungerar. Jag har successivt utsatt mig för att titta på bilder, TV-program och även letat upp ställen där jag vet att det finns mycket ormar för att bli exponerad. Det stora testet kom förra våren när jag och familjen besökte Everglades i Florida och en alligatorshow.  Efteråt kunde man gå runt hörnet och titta på ormar och alligatorer. Jag som för några år sen inte ens hade gått in på området om jag vetat att det fanns ”lösa ormar”. Jag fick inte ens hjärtklappning när jag stegade fram och stod öga mot öga mot en albinopyton som hängde runt halsen på en kvinna. KBT äger mina vänner!

Rädslan för att äta eller bli tjock

En rädsla kan också handla om en sån basal och livsnödig sak som att äta. Jag och min iamreadykollega Alexandra Örhlund gör en bloggserie tillsammans om ätstörningar. En diagnos där rädslan för att gå upp i vikt, äta, bli tjock, tappa kontrollen på sikt är ett livshotande tillstånd som till och med kan leda till döden. Här handlar det ur KBT-perspektiv om att hitta orsaken till att ätstörningen har uppstått från början. Vad är den bakomliggande orsaken som i de allra flesta fall handlar om helt andra saker än kroppen och vikten. Missa inte att läsa både del 1 och del2 som faktiskt lades upp idag och handlar om hur det är det är att stå på sidan av till någon som lider av en ätstörning. Alexandras mamma delar med sig av sin historia.

Fundera en stund över dina egna rädslor i stort och i smått. Dela gärna i kommentarer.

Kvällens klokord från coachen:

Face your fears

Kramar

"Face your fears" - möt dina rädslor

Everglades i Florida var en upplevelse med airboat i rasande fart genom träsket. Charlie tyckte dock att det var hemskt att åka fort och är på bilden riktigt rädd men han gjorde det! 

 

 

 

 

 

KBT

Välkommen till KBT-bloggen!

Välkommen till ”KBT-bloggen”! Jag har skrivit artiklar sedan starten och att jag från och med dagens datum även börjar blogga på I am Ready, känns som en rolig utveckling av samarbetet! Det ska bli väldigt spännande att från och med idag rikta mina ord och budskap från just den här plattformen. Jag är i gott sällskap med tanke på all samlad kunskap som finns här. Känslan med att blogga är faktiskt att kunna ”prata med världen”. Inte bara sitta på min kammare och skriva dagbok och texter utan att verkligen få nå ut till andra. Få inspirera, peppa och dela med mig av tips, idéer och tankar kring livet i stort. Inriktningen kommer att vara personlig utveckling, inre ledarskap, mental träning och hälsa.

Artikelförslag

Min första artikel för iamready.se handlade faktiskt om hur man går från ord till handling och når sina mål. Ett av mina mål senaste åren har varit att få blogga i ett större sammanhang ”and here I am”. Med andra ord lovar jag att jag vet vad jag pratar om när jag säger att tankens kraft är stor och min ambition är att ge er lite knep på vägen för att tränar era hjärnor och nå framgång.

Jag hoppas att ni läsare vill dela med er av vad ni tycker och tänker om det jag skriver, kommer med önskemål om vad ni skulle vilja läsa eller veta mer om. Jag ser det som att vi gör den här resan tillsammans. För jag skriver för ER och ni lyfter MIG genom att läsa och ge feedback på det jag levererar.

I am Ready att kasta mig ut

Kramar från coachen

Välkommen till KBT-bloggen!