Mental träning

Mental träning – träna hjärnan precis som du tränar kroppen

Mental träning - träna hjärnan som du tränar kroppen

Mental träning är ett begrepp vi möter här och där idag men vad menas egentligen. Kan man träna sin hjärna precis som man tränar kroppen och är det verkligen nödvändigt? Tänker gör vi ju per automatik. Mitt svar är ett rungande JA! Häng med

Att lära sig kontrollera sina tankar genom visualisering

Mental träning handlar precis som vi varit inne på att träna hjärnan att få kontroll på dina tankar. Precis som du tränar benstyrka för att kunna kontrollera kroppen och springa fortare, hoppa högre, lyfta tyngre i marklyft eller orka stå på ett par slalomskidor kan du träna hjärnan att tänka i banor som stärker dig och leder till personlig utveckling. Vi kan ta ett konkret exempel:

Du ska på en anställningsintervju för drömjobbet och är supernervös. Miljoner tankar far genom huvudet och du fastnar som vi människor ofta gör i vad som kan gå fel. ”Tänk om jag får tunghäfta! Inte kan svara på deras frågor! Mitt löneanspråk är nog för högt! Nej, det här jobbet är över min kompetens. Jag gör tokbort mig”. Redan innan du ens kommit till intervjun har du präntat in en massa negativa saker i huvudet och ditt system. För det vi tänker ger faktiskt ringar på vattnet ner genom kroppen och sätter igång biologiska processer som även ger kroppsliga stressreaktioner. Och det som händer då är såklart att du går igång på det ”Jaha, nu har jag handsvett också och usch vad hjärtat slår fort. Det känns som att jag ska svimma”. Det blir en ond cirkel som endast syftar till att öka din stress och risken att du faktiskt gör precis som du tänker.

Skapa ditt drömscenario och spela huvudrollen i din egen film

Så vad kan du göra istället? Vänd på det och tänk i motsatta banor. ”Wow, vilken chans jag har att visa framfötterna, utvecklas om jag får den här tjänsten”. Gå igenom ett drömscenario innan, visualisera hur du sitter och bokstavligen tar rekryteraren med storm. Se det som en filmscen i huvudet. Hör dig själv, hur klok du låter och känn känslan du har i kroppen när du sitter där. Stark och stolt, självsäker och briljant. Repa scenen ”over and over again” i huvudet tills den känns äkta och på riktigt. Att visualisera på det här sättet och jobba med målbilder kan du göra varje gång du står inför en utmaning, har en målsättning eller för livet i stort. Det är inget hokus pokus utan ger effekt. Jag är själv ett levande bevis som, precis som jag skrev i mitt förra blogginlägg, gjort det här i flera år. Och jag har ett antal framgångar att tacka för mina envisa visualiseringar, målbilder och nedtecknande av mantran och ledord. Jag lovar att berätta någon gång 😉

Dagens övning

Innan du lägger dig ikväll sätter du dig bekvämt i soffan eller sängen. Sluter ögonen och visualiserar din drömfredag. Bort med alla stressande tankar om matlagning, hämtning av barn och annat som skapar negativitet. Skapa en positiv känsla inombords genom att regissera din egen fredag.

Ge inte upp om det inte alls blir som du tänkt dig. Se det som ett lärande och inse att precis som det tar tid att bygga muskler tar det tid att träna hjärnan.

Kramar från coachen

Mental träning - träna hjärnan som du tränar resten av kroppen

Regissera din egen inre film där du har huvudrollen och kan göra precis vad du vill. 

Foto: Pixabay och privat

 

 

 

You Might Also Like

3 Comments

  • Reply
    Björn Aldenfalk
    12 april, 2018 at 22:00

    Väldigt bra inlägg! Ska prova det ikväll faktiskt 😁

  • anki
    Reply
    anki
    13 april, 2018 at 11:32

    Hur gick det Björn 🙂

  • Reply
    Best of I am Ready - Alexandra Öhrlund - I am ready
    27 april, 2018 at 17:07

    […] TRÄNING: Kan man träna sin hjärna precis som man tränar kroppen? Läs Anki´s inlägg om hur du kan träna hjärnan att tänka i banor som stärker dig och leder till personlig […]

  • Leave a Reply