TRÄNING

Så får jag min träning att bli av

Med hemmaträning får jag min träning att bli av. Skulle det hänga på att jag var tvungen att ta mig iväg till gymmet vette sjutton hur ofta de skulle bli gjort. 

Då skulle jag behöva anpassa mig efter mini-Sats öppettider eller efter resten av familjens aktiviteter och rutiner. Alltså visst skulle det gå men det är så mycket enklare att bara göra det hemma.

Såklart är det väldigt skönt att sticka iväg och bara behöva tänka på sig själv ibland men vill jag träna mer än 1-2 ggr i veckan så är hemmaträning lösningen.

Tips för hemmaträning

Idag körde jag mitt kettlebellpass 100 x 5, snabbt, svettigt och himla jobbigt. Film på övningarna finns på min Instagram och HÄR kan du läsa om själva passet. Tycker upplägget är super om man vill ta i rätt ordentligt fast man bara tränar hemma.

(Se dock upp med svingarna om barnen är i närheten. Man vill liksom inte knocka dom med kettlebellen eller hur..)

Vad du behöver ha hemma för att lyckas med träningen kan du läsa mer om HÄR.

Och HÄR hittar du ett annorlunda pass med rockring, perfekt att göra tillsammans med barnen.

TRÄNING

Träna på utegym tillsammans med barnen

Idag tog jag med mig Leah och John, mötte upp min kusin och promenerade bort till utegymmet. Alltså äntligen. Jag älskar att träna utomhus. Jag gör det gärna åretrunt men det är ju ganska så skönt att inte behöva frysa ihjäl samtidigt. 

Utegym är också en perfekt plats att träna tillsammans med barnen på, dom kan leka bredvid och vara med på flera övningar. Bra att tänka på är såklart att dom inte är i vägen för andra som tränar och att man har dom under uppsikt hela tiden.

Det finns ganska mycket att klättra på och ramla ner från. Men annars bara kör. Frisk luft, lek och rörelseglädje. Underbart! Extra bonus är att barnen är sådär lagom trötta när man kommer hem sen, om ni förstår vad jag menar hehe.

Idag körde vi en cirkel med 8 övningar, vi varvade styrka med pulshöjande. Och körde 45 sek på och 15 sekunder vila och stationsbyte emellan. Vilka övningar vi körde kan ni se på min Instagram, där jag lagt upp en film från passet. Ni följer väl mig där @aktivaannika 😘

HÄLSA

Veckans lista

Veckans Bästa:

Den här veckan började så bra, lämnade barnen på måndagsmorgon, promenerade hem och fick gjort massor av jobb. På kvällen åkte jag till Wörkoutstudion och kollade på premiären av Biggest Loser där Pischa är coach. Tisdagen började lika bra, in till stan och tränade på Barrys med Vårruset, gick till SpaltPR och kikade på nyheter, hämtade barnen och gick på fotbollsträning och lekte i solen.

Veckans Sämsta:

Sen började det, tyckte John var lite grinig vilket han inte brukar vara. Och visst berodde det på något. Sen har alla barnen åkt dit en efter en.. som tur är har vi vuxna klarat oss. Japp jag pratar om magsjuka. Fy f-n!

Veckans Mys:

Jag, Leah och John har hängt massor på våra balkonger nu när vi vart hemma och inte kunnat gå ut. Så himla härligt! Har faktiskt suttit i sporttopp och shorts. Ätit mellis och busat. Älskart!

Veckans Stegräknare:

Alltså helt galet, måndag och tisdag gick jag över 20000 steg båda dagarna och sen inte mer än 500 någon dag. Eller jo i fredags gick jag och handlade så då kom jag upp över 1000. Sen har jag ju inte mobilen på mig inne så stegen i hemmet räknas inte in. Men ändå, tänk vilken stor skillnad det gör att komma ut.

Veckans Träning:

Ett enda ynka pass, men det var i alla fall ett jäkligt grymt pass. Japp på Barrys. Rekommenderar alla att testa det, så jäkla kul. Väldigt jobbigt och man kanske ska ha lite träningsvana innan man går dit.

Veckans Bild: 

MAT

Lakritsbollar

Idag är det lakritsdagen och det måste ju firas eller hur? Chokladens och lakritsens dag är mina favoriter. Slår kanelbullens dag med hästlängder, iaf enligt mig.

Gjorda på endast 4 ingredienser

Jag firar med dom här läckra lakritsbollarna. Gjorda på endast 4 ingredienser. Har du testat dom?

Lakritsbollar

Mixa 3 dl cashewnötter med 13 dadlar, ha i 2 msk kokosolja och 3 msk lakritspulver. Rulla till små bollar och rulla i lakritspulver. Ställ i kylen tills dom blir fasta och sen är det bara att njuta.

Lakritspulver finns i dom flesta större matbutiker, mitt är från Kung Markatta och är köpt på ICA. 

TRÄNING

Vårruset, Barrys & 3 snabba med Marie Serneholt

Vilken morgon! Igår kl 8.30 möttes vi på Barrys Bootcamp, ett ställe jag velat träna på länge men inte fått tillfälle till förens nu. Anledningen till att vi var där var att träna och peppa varandra inför vårruset som vi ska springa den 23 maj här i Stockholm. 

Jag, Moa & Charlotte

Alltså wow, säger jag bara. Hit kommer jag gå flera gånger. Älskade kombinationen med styrka och intervaller på löpbandet. Musiken pumpade och ljuset var dämpat, att man inte kunde höra sitt eget flåsande eller se exakt hur röd man var i ansiktet kändes skönt.

You haft to run fast to get faster ropade Anna i mikrofonen och peppen var total.

Anna som höll i passet är inte bara en grym instruktör hon har även rest runt hela jorden och jobbat som DJ. Och hon kommer hänga med Vårruset och peppa oss med sin härliga energi och musik.

Efter träningen fick vi goda smoothies och mackor, mums.

På plats fanns Marie Serneholt som är konferencier i år och jag passade på att ställa henne 3 snabba frågor

Varför ska man springa Vårruset?

Vårruset är ett lopp för alla. Du kan gå, lunka, jogga eller springa. Men framför allt för gemenskapen och för att det är ett så trevligt lopp. Och så är det ju den bästa starten på våren, du får vårkänslor och vårpepp. 

Ditt bästa tips till dig som vill komma igång med löpningen?

Jag har alltid gillat att springa kort, snabbt och explosivt och när jag började springa längre sträckor så varvade jag gång och jogg, tog det lugnt och sprang i intervaller. Det är mitt bästa tips. Ta det lugnt och gå inte all in på en gång. 

Hur motiverar du dig dom där dagarna?

Dom dagarna när det känns motigt så försök att plocka fram den där känslan hur det känns efteråt. Det brukar göra det lättare och ibland är det ju dom dagarna du behöver den där löprundan som mest.

Jag är så taggad, ska du också springa? Om ni springer som ett lag alltså 6 personer så får ni en filt och vegetarisk picknickkorg från COOP, hur mysigt att sitta kvar och äta efteråt? Loppet går i 21 städer och 15 kr av varje anmälan går till barncancerfonden. Gå in på vårruset.se och läs mer och anmäl dig redan idag.