LIVSSTIL

Fredagslistan som blev en söndagslista

Som jag skrev igår så har jag glömt av vissa saker dom senaste veckorna, bland annat fredagslistan! Men det är inte hela världen, den får helt enkelt bli en söndagslista.

Veckans bästa: Helt klart Marcus & Martinus i Globen i fredags. Jag och Livia gick bara vi två och så var det hennes första konsert ever. Plus med hennes största idoler. Helt fantastiskt att få dela det med henne. Erkänner att jag själv gillar deras musik så jag sjöng med och dansade jag också.

Veckans sämsta: Att jag är förkyld igen, John har haft feber och ja det hade bara vart så skönt att känna sig frisk och stark som jag brukar. Men jag ska börja ta hand om mig bättre, tillbaka till rutiner. Då kommer det automatiskt.

Febrig liten och förkyld mamma

Veckans projekt: Vi har köpt våningssängar till barnen. Vilket jäkla projekt att sätta ihop. En är byggd, den andra väntar fortfarande, kanske blir dagens to do. So help us God.

Veckans frukost: Har ätit havregrynsgröt med banan, jordnötssmör, more müsli, chiafrön, bipollen och iKaffe nästan varje dag. Lustigt att jag liksom fastnar och har på samma sak fast jag har annat i skåpen. Men gott är det i alla fall.

Veckans sämsta: Alltså sömnen, I natt så vaknade John ungefär varje timme och skrek. Ett återkommande mönster den här veckan. Och den enda natt han sov ordentligt ja då hade Leah mardrömmar. Jag behöver sova. En hel natt. Ostört. Får rymma nästa helg, en natt iaf. Åh så skönt det vore.

HÄLSA

När kroppen vill säga dig något

Okej här kommer det, min kropp är väldigt bra på att tala om för mig när jag inte tar hand om mig. Eller när jag gör det. Och just nu har jag inte gjort det. 

Jag har vart så stressad. Känns mest som jag bara flängt hit och dit, fram och tillbaka utan att hinna landa någonstans. Sen har jag oroat mig över saker som jag liksom inte kan styra över ändå, om förskoleplats, skola och besiktningar.

På det har Micke gjort illa sig, inget allvarligt men ändå och annat som hänt inom familjen och som skapat känslomässiga bergochdalbanor.

I vanliga fall har jag ett fantastiskt tålamod och hanterar stress bra men nu, nej. Jag exploderar för minsta lilla och tappar humöret. Är trött och sötsugen väldigt ofta. Jag är inne på min andra förkylning på väldigt kort tid. Jag har glömt bort saker jag ska göra. Mitt hår, mina naglar och min hy är inte som de brukar och jag känner mig grå och svullen.

Dom saker jag mår bra av, dom har jag liksom inte gjort. Då menar jag att träna, äta regelbundet och dricka mycket vatten. Jag har inte mediterat eller skrivit och reflekterat som jag brukar utan jag har bara kört på i hundraåtti. Jag har inte masserat mina fötter eller torrborstat min kropp.

Nej, det är helt okej att det blev så här men nu räcker det. Nu rullar jag ut min matta och ger mig själv lite kärlek. För det är jag värd.

Och vet du, det är du också. Du är värdefull <3 

LIVSSTIL

Förbjudna känslor

Är det inte galet, i morse var första dagen som John inte grät när jag lämnade honom på förskolan. Det är såklart helt fantastiskt men istället för att gå därifrån med ett leende på läpparna så kände jag bara jaha. Jag var besviken.

Skäms nästan för att säga det. Jag vill ju inte att han ska vara ledsen när jag lämnar men jag vet inte. När blev han så stor? Hur har ni känt när det hänt för er? Minns inte hur det va med dom andra, man glömmer fort hehe.

Och sen kommer jag på mig själv med att undra varför skulle jag skämmas för att jag kände så? Det är känslor, det är en jobbig tid med invänjning på förskolan. Både för förälder och barn. Så jag tänker att det är okej att känna så. Jag är en människa och olika känslor hör till. Jag vet ju att jag vill hans bästa och att han ska ha det bra när jag inte är med honom.

Det lustiga är att jag fortfarande känner likadant nu, ett par timmar senare. Jaja, nu ska jag plöja vidare innan jag ska hämta hem kidsen och fira 7åringen med hennes överraskningspresent. Bara hon och jag och tusen andra skrikande barn. Någon som kan gissa vad vi ska göra?

MAT

Älskade frukost

Åh älskade frukost! Och älskade jordnötssmör!

Ibland är det gott att byta ut gröten mot något annat och idag blev det surdegsbröd med stekt ägg och avokado och en med Bregott, crunchy jordnötssmör och banan. Alltså mums! Lite chiasylt med hallon på den också, får bli nästa gång.

Det och en kaffe framför nyhetsmorgon och jag är redo för dagen. 

Innan har jag lämnat barnen, promenerat hem och lyssnat på Food Pharmacypodden. Ann Fernholm var gäst och det pratades barn och mat. Älskar hennes bok Smakäventyret. Rekommenderar den till alla med bebis.

Nu blir det plugg och jobb sen är det utvecklingssamtal och häng med kidsen. En bra torsdag. Och solen skiner. Underbart!

TRÄNING

Så får du till träningen i småbarnsåren

Att träna i småbarnsåren, går det ens? Hur ska man hinna och orka?

Idag var jag hos Pischa och pratade om träning under småbarnsåren med hennes och Paulas fantastiska mammor. Ja i deras Mamatasticgrupp alltså, inte deras egna mammor.

Jag har ju vart i dom där berömda åren rätt länge nu, precis när vi var på väg ur dom så hamnade vi där igen. Typiskt. Haha nä jag trivs rätt bra där även om det är tufft ibland.

Något som hjälper en att orka och får vardagen att bli lättare är faktiskt att träna.

Det gör så mycket att ha en stark kropp, att orka bära bebis, matpåsar och att köra barnvagn uppför oplogade backar. Men träningen ger också energi, bättre minne och koncentration. Och bäst av allt så gör träningen att du sover bättre och det är något alla småbarnsföräldrar vill. Eller i alla fall jag.

Så här kommer mina bästa tips för att få träningen att bli av.

Träna med barnen. Låt barnen vara med i träningen, antagligen på utegym, i parken eller hemma. Ni får inte bara en kul stund tillsammans utan du ger även barnen rörelseglödje och bra vanor. Det är även om dom inte tränar själva utan leker bredvid.

Träna när barnen är vakna. Du behöver vila och återhämtning. När barnen sover, passa på du också.

Lämna barnen på mini-Sats eller annat gym med barnpassning. Mina barn älskar att gå på mini-Sats. Flertalet gånger har dom faktiskt tjatat dit mig, eller tjatat och tjatat jag är inte så svårövertalad när det kommer till det. Visst har det hänt flera gånger att dom ropat efter mig i högtalarna och jag fått avbryta träningen men oftast har jag fått till ett riktigt bra pass. Dom får gå på lekland. Och jag träna. Perfekt innan lunch en slaskig lördag.

Låt partnern, mormor eller grannen passa barnen medan du går ut och springer. Att bara sätta på sig skorna och sticka ut och springa. Helt ensam. Ingen som avbryter dina tankar förutom du själv. Aldrig gillat att springa, sen blev jag förälder och bara FRIHET. Bäst! Ingen restid och en halvtimme räcker.

Träna hemma. Så enkelt. Du behöver inga redskap om du inte vill. Så spar du också tid och kan träna i pyjamas om du vill.

Träna med en kompis. Att hinna få till att umgås med kompisarna är inte alltid det lättaste mellan hämtningar och aktiviteter. Så boka in en träningsdate. Win-win! Plus att det är inte lika lätt att strunta i träningen då.

Var snäll mot dig själv. Känn ingen hets. Acceptera vart du är i livet och att du inte alltid kan styra över allt. Bygg upp kroppen inifrån och ut ♥