TRÄNING

Så får du till träningen i småbarnsåren

Att träna i småbarnsåren, går det ens? Hur ska man hinna och orka?

Idag var jag hos Pischa och pratade om träning under småbarnsåren med hennes och Paulas fantastiska mammor. Ja i deras Mamatasticgrupp alltså, inte deras egna mammor.

Jag har ju vart i dom där berömda åren rätt länge nu, precis när vi var på väg ur dom så hamnade vi där igen. Typiskt. Haha nä jag trivs rätt bra där även om det är tufft ibland.

Något som hjälper en att orka och får vardagen att bli lättare är faktiskt att träna.

Det gör så mycket att ha en stark kropp, att orka bära bebis, matpåsar och att köra barnvagn uppför oplogade backar. Men träningen ger också energi, bättre minne och koncentration. Och bäst av allt så gör träningen att du sover bättre och det är något alla småbarnsföräldrar vill. Eller i alla fall jag.

Så här kommer mina bästa tips för att få träningen att bli av.

Träna med barnen. Låt barnen vara med i träningen, antagligen på utegym, i parken eller hemma. Ni får inte bara en kul stund tillsammans utan du ger även barnen rörelseglödje och bra vanor. Det är även om dom inte tränar själva utan leker bredvid.

Träna när barnen är vakna. Du behöver vila och återhämtning. När barnen sover, passa på du också.

Lämna barnen på mini-Sats eller annat gym med barnpassning. Mina barn älskar att gå på mini-Sats. Flertalet gånger har dom faktiskt tjatat dit mig, eller tjatat och tjatat jag är inte så svårövertalad när det kommer till det. Visst har det hänt flera gånger att dom ropat efter mig i högtalarna och jag fått avbryta träningen men oftast har jag fått till ett riktigt bra pass. Dom får gå på lekland. Och jag träna. Perfekt innan lunch en slaskig lördag.

Låt partnern, mormor eller grannen passa barnen medan du går ut och springer. Att bara sätta på sig skorna och sticka ut och springa. Helt ensam. Ingen som avbryter dina tankar förutom du själv. Aldrig gillat att springa, sen blev jag förälder och bara FRIHET. Bäst! Ingen restid och en halvtimme räcker.

Träna hemma. Så enkelt. Du behöver inga redskap om du inte vill. Så spar du också tid och kan träna i pyjamas om du vill.

Träna med en kompis. Att hinna få till att umgås med kompisarna är inte alltid det lättaste mellan hämtningar och aktiviteter. Så boka in en träningsdate. Win-win! Plus att det är inte lika lätt att strunta i träningen då.

Var snäll mot dig själv. Känn ingen hets. Acceptera vart du är i livet och att du inte alltid kan styra över allt. Bygg upp kroppen inifrån och ut ♥

You Might Also Like

1 Comment

  • Reply
    Den bästa presenten på morsdag - Från mig till dig - Annika Larsen - I am ready
    27 maj, 2018 at 21:24

    […] Men först ska jag säga att allt du behöver göra är att röra på dig ca 30 minuter om dagen i promenader eller liknade och träna två gånger i veckan under 60 minuter. Många känner att det är svårt att få till tiden för träningen speciellt efter man fått barn och då kan jag tipsa om det här inlägget –> Så får du till träningen under småbarnsåren. […]

  • Leave a Reply