Hälsa Livsstil Motivation

Sitt inte still – lev mer aktivt med mycket vardagsmotion!

aktivt liv

Sitt inte still – lev mer aktivt och för på dig i vardagen! Varför?

De flesta av oss vet numera att träning i alla dess former är bra för hälsan. Men många glömmer fortfarande bort att leva mer aktivt mellan ett stillasittande jobb och några träningspass /vecka. Det är rörelsen i vardagen som gör den största skillnaden vad gäller hälsa, men även för den som vill tappa i vikt.

Enligt vårdguiden 1177 är rekommendationen att vuxna rör på sig minst 150min /vecka – alltså drygt 20min per dag. Det kan vara raska promenader eller olika former av hushållsarbete, leka med barnen gå ut med hunden osv.

aktiv liv

Vardagsmotion – hundpromenader!

Varför ska man röra på sig då?

Evolutionen har inte riktigt hängt med i vår snabba utveckling i samhället – från jägarsamhället till industrialiseringen och vidare till digitaliseringen. Våra kroppar är fortfarande byggda för att röra på sig. Inte sitta stilla.

Vid rörelse känner sig de flesta både piggare och starkare. Det beror bl.a. på att blodcirkulationen ökar och cellerna tar upp mer syre. Det gör att kroppen lättare tar hand om förhöjda blodfetter och stresshormoner – kortisol och även adrenalin. Och färre stresshormoner får de flesta att både må bättre och sova bättre.

Enligt 1177 minskar aktivitet risken för följande:

  • Att du dör i förtid, oavsett orsak.
  • Hjärt-kärlsjukdomar, till exempel högt blodtryck, kärlkramp, hjärtinfarkt, stroke.
  • Metabola sjukdomar, till exempel typ 2 diabetes och fetma.
  • Cancer, till exempel tjocktarmscancer och bröstcancer.
  • Fall och benbrott, till exempel höftfraktur.
  • Psykisk ohälsa, till exempel demens och depression

Listan på fördelar med att leva ett mer aktivt liv och få in rörelse i vardagen kan göras lång. Ytterligare en fördel är att det påverkar hjärnan positivt genom att rörelse frigör olika signalsubstanser, exempelvis dopamin och serotonin, som motverkar depression och smärta. Minne, inlärning, problemlösning och koncentrationsförmåga förbättras. Dessutom frigörs ju endorfiner vid fysisk aktivitet – och får oss att må bra, nöjda och belåtna efteråt!

Numera finns det otroligt mycket forskning på just effekterna av träning och fysisk aktivitet/rörelse på hjärnan. Men det kräver nästan ett eget blogginlägg – så håll utkik efter det framöver!

Just det här. Att leva mer aktivt, som våra kroppar är gjorda för, anser jag vara en av de viktigaste aspekterna för att leva mer hälsosamt. Självklart inte den enda, men en mycket viktig del.

Gå till jobbet, hoppa av en eller ett par busshållsplatser tidigare, ta trapporna istället för hissen, eller ha för vana att resa dig upp regelbundet om du har ett stillasittande jobb. Att stå upp är betydligt bättre än att sitta. Åker du mycket bil? Parkera längre bort än nödvändigt och ge dig själv några extra steg på köpet. Dansa mer på festen, ut och spring upp och ned i pulkabacken med barnen när det väl finns lite snö, eller varför inte ta en promenad med kollegorna istället för att gå till kaffemaskinen?

Kort och gott – lev mer aktivt och sitt inte still!

Jag kommer att blogga mer om detta framöver. Håll utkik och följ mig gärna på @pt_pepp

 

SparaSpara

You Might Also Like

2 Comments

  • Reply
    Sitt inte still (del 2) - Stegräknaren - din bästa vän! - Caroline W Söderblom - I am ready
    27 februari, 2018 at 09:25

    […] har skrivit om detta tidigare [Sitt inte still] och fortsätter slå ett slag för att få in mer rörelse i vardagen och leva ett mer aktivt […]

  • Reply
    Vardagsmotion del 879:) Ta alltid trapporna! - Caroline W Söderblom - I am ready
    11 september, 2018 at 14:37

    […] Jag har skrivit om vardagsmotion här på bloggen ett antal gånger och om vikten av att inte bara sitta still – vilket många lätt gör med ett stillasittande […]

  • Leave a Reply