Hälsa Mat

Grönkål – Inte bara prydnad runt julskinkan längre!

Grönkål - mer än bara prydnad

Hur kan något så gott som grönkål bara ha agerat prydnad på julbordet för inte alltför länge sedan?

Åtminstone var det ingen vanliga grönsak man åt när jag växte upp. Man åt mest gurka, tomater och isbergssallad! Men nu förtiden fylls grönsaksdiskarna av denna vackra grönsak, och allt fler använder den flitigt i smoothies och sallader.

Vad är det som är så bra med grönkål (förutom att det är gott då)?

  1. Den innehåller massor av vitaminer! 100 gram grönkål innehåller 160 procent av det rekommenderade intaget av C-vitamin. Det innehåller också mycket av vitaminerna A och E, samt en hel del järn.
  2. Den boostar ditt immunförsvar. Vitaminerna och antioxidanterna som finns i grönkål boostar ditt immunförsvar och skyddar dig från sjukdomar.
  3. Håller nere blodsockret. Grönkål innehåller hälsosamma fettsyror som omega-3, vilket minskar risken för diabetes och högt blodsocker.
  4. Den är nyttig för hjärnan! Grönkålen innehåller flera komponenter som är viktiga för hjärnans funktion. Bland annat innehåller den B-vitaminet folat, som blir folsyra i kroppen, vilket hjälper till att upprätthålla den kognitiva förmågan och skyddar mot demens.
  5. Går att variera i all oändlighet! Grönkål går att använda på så otroligt många olika sätt. Du kan mixa den i en smoothie, äta den som den är i en sallad, göra chips av den eller blanda ner i pasta med lite parmesan och cocktailtomater. Mums!

Går även att frysa in

Det går bra att hacka eller klippa grönkålen i mindre bitar och frysa in. Du kan också förvälla den innan. Om du lägger kålen i en plastpåse med några droppar vatten så kan hållbarheten förlängas. Den färska råvaran är såklart allra bäst:)

Fredagsmys – Grönkålschip

Allt du behöver är grönkål, flingsalt och en kallpressad rapsolja!

  1. Sätt ugnen på ca 180 grader. Använd gärna bakplåtspapper på plåten.
  2. Ansa grönkålen och ta bort den grövsta stammen – riv sönder bladen i mindre bitar. Tvätta bladen och pressa ur vattnet, använd gärna en salladsslunga.
  3. Använd rikligt med olja och massera in i bladen på plåten. Strö över salt.
  4. Grädda tills bladens kanter börjar bli bruna men inte brända, cirka 10min, beroende på hur stora blad du gjort, samt din ugn.
  5. Gör en ny plåt när den första tagit slut:)

Ha en riktigt härlig fredag och helg. Och glöm inte lite fredagsfys innan myset!

@pt_pepp 

You Might Also Like

No Comments

Leave a Reply