Hälsa Livsstil Träning

Måndag och full rulle igen – När har du tid för återhämtning?

Ja, så var helgen slut och det är ny vecka igen. Ekorrhjulet snurrar obönhörligen på och tar man sig inte tid för återhämtning, reflektion och vila så blir det oftast inte så mycket av den varan.

Tycker du inte att det behövs?

Du är full av energi, har ork och blir bara rastlös av för mycket lugn tid? Eller du hinner helt enkelt inte med att klämma in det i ett fullspäckat liv och schema?

Då är det nog läge att ta dig en funderare ändå.

Återhämtning behövs för att kunna reparera kroppen om den till exempel utsätts för stress. Ständig stress och bristande återhämtning minskar kroppens reparationsförmåga helt enkelt. Återhämtning kan se olika ut och kräver olika lång tid beroende på vilka påfrestningar man utsätts för. Det kan vara väldigt individuellt. Men om stress och påfrestningar får pågå tillräckligt länge utan att man återhämtar sig blir man till slut sjuk. Många kan stressa mycket i perioder och ha en hög belastning på både jobb och priva. Men får man ALDRIG återhämta sig så tar det till slut stopp.

Vad är då återhämtning?

Ja, det kan ju se väldigt individuellt ut. Har man en hög stressnivå p.g.a. jobb kan ju den bästa medicinen mot det vara att motionera faktiskt. Har du läst Anders Hansens bok ”Hjärnstark” vet du vad jag menar. Det är numera vetenskapligt bevisat att regelbunden pulshöjande motion gör underverk för hjärnan – både vad gäller stress men även andra delar såsom minne, koncentration, nedstämdhet/depressioner samt kreativitet.

För den som redan tränar regelbundet kan återhämtning snarare vara att lägga sig raklång på soffan en stund.  Ta ett bad, sätta sig och läs en bra bok osv. Nåt man uppskattar, slappnar av tack vare och därmed ger sig själv en stunds återhämtning.

Återhämtning – vad behöver just du? (Foto: unsplash.com)

 

Hur ser återhämtning ut för just dig? Vad behöver du för att må bra och klara av en kanske stressig vardag? Och planerar du in tid för återhämtning? Fundera över hur den här veckan ser ut och när du får lite tid för dig själv. Och ser det ut att bli fullt upp – planera in tid för dig själv redo nu!

Ha en riktigt fin måndag och vecka! Pepp:)

@pt_pepp

You Might Also Like

1 Comment

  • Reply
    Träningstips: Så hinner du med träningen i en stressig vardag - I am ready
    14 mars, 2018 at 09:48

    […] måndags skrev jag om återhämtning och vila – och hur man i en väldigt stressig vardag kan behöva just träning/motion för att bättre […]

  • Leave a Reply