Motivation Träning

Att träna med PT

Det finns så otroligt många fördelar att träna med PT. Det skriver jag nu inte bara för att jag själv jobbar som en sådan:) 

Jag har själv kört igång med med den PT jag hade för ett par år sedan. Ja, precis – även en PT kan behöva en PT! Någon som kan pusha även mig det lilla extra, korrigera mig när tekniken brister när jag är trött, utmana mig på helt nya sätt och få mig att utveckla just min träning. Det är otroligt roligt och inspirerande och jag tror inte resultaten kommer låta sig vänta speciellt länge med Platinis tydliga upplägg och motiverande sätt!

Så varför ska just du träna med en PT? Du kanske redan tränar mycket och ser inte vad det skulle ge, eller addera? Eller så tränar du inte alls idag och då känns det kanske helt galet att bra med att anlita en PT? Men faktum är att både för de riktigt träningserfarna liksom för de som aldrig tränar finns det stora fördelar att träna med PT.

Varför träna med PT?

  • Du vet inte var du ska börja? När du tränar med en PT får du hjälp med ett träningsupplägg som utgår från dina behov och mål. En PT ser till att du får ut mesta möjliga resultat på den tid du har och att du säkert och effektivt bygger upp din kropp på rätt sitt. Många startar för hårt och hinner bli sjuka eller skadade innan de ens ha börjat – man vill ha resultat snabbt och rivstartar lite väl hårt. En PT hjälper dig att sätta upp mål som är realistiska. 
  • Du får inte resultat. Du har som mål att må bra, gå ner i vikt eller bygga muskler men känner att ingenting händer även fast du tränar en del. Eller är du en klassisk ”periodare” som efter en tids träning faller tillbaka i gamla mönster? En PT kan hjälpa dig att få till en hållbar livsstilsförändring med bra vanor och hjälper till att sätta delmål längs vägen. Att träna med en PT brukar vara starkt motiverande och inspirerande och hjälpa till att hålla fokus även mellan passen. 
  • Du tränar bara samma sak? En av grundprinciperna inom träningslära är variation för att få utveckling i din träning. Det kan vara en bra idé att köra med en PT även om du är en erfaren träningsperson – men som ofta tränar på samma sätt.Det är viktigt att bryta lite mönster och upplägg och hamna utanför sin ”comfort zone” även vad gäller träning ibland. Kanske kan du köra lite mer sällan, men få in ännu mer glädje och motivation genom att utmanas och testa nytt. Det ska som bekant vara roligt att träna!
  • Du är osäker på om du tränar rätt? En PT kan verkligen hjälpa dig att maximera varje övning och säkerställa att den utförs med korrekt teknik. Det är inte bara viktigt för att undvika skador på sikt, men även för att vara så effektiv som möjligt med träningen och få ut mer av varje enskild övning. Ibland kan det handla om tempo, och att jobba mer långsamt för att maxa en övning. 
  • Du tränar för ett specifikt lopp eller tävling. Om du tränar inför ett specifikt lopp till exempel tjejmilen, en svensk klassiker eller vill komma i form inför golfsäsongen. Då kan en PT hjälpa dig att ta reda på vad dina styrkor och utmaningar är och utveckla din träning och ett träningsprogram därefter. 
  • Du behöver motivation och utmaning. En av de största anledningarna till att man slutar träna är för att man tappar motivationen. En PT kan hjälpa dig att hitta vad som motiverar dig och hur du får det att bli hållbart. Många sätter upp för höga mål som i längden blir svåra att hålla. Målsättningar bör vara realistiska  och tydliga (något jag skrivit om tidigare). En PT kan göra träningen rolig igen, komma md helt nya övningar, och få dig att utvecklas och utmanas! 
  • Du vill göra en hållbar livsstilsförändring. Att börja träna kan vara ett stort steg för många. Att dessutom få träningen att bli en hållbar förändring, en del av din livsstil är desto svårare. En PT hjälper dig att göra träningen till en vana , och framförallt börja på rätt nivå och peppa dig att fortsätta hålla igång. Många PT’s inklusive jag själv, jobbar även med kostrådgivning,vilket kan vara gynnsamt om man vill göra en stor livsstilsförändring. En Pt hjälper dig att utveckla bra vanor och ta ett steg i taget i rätt riktning. 
  • Om du är gravid eller nybliven mamma/ har barn. En PT som är specifikt utbildad kring att träna gravida och nyblivna mammor kan hjälpa dig att med en hälsosam träning för att skapa bästa förutsättningar för välmående samt hjälper dig med en säker och effektiv träning i en graviditet eller precis efter. 

Vad gör inte en PT?

Det är viktigt att förstå att de allra flesta PT:s inte har någon medicinsk utbildning eller bakgrund. Vi är som regel inte naprapater, ortopeder eller läkare. Det innebär att vi inte löser medicinska problem – och det behöver vi vara tydliga med om och när kunder frågor om onda knän, eller gamla skador.  Det är visserligen så att vi genom kunskap och erfarenhet ganska ofta vet lite mer om kroppen än de flesta, men om du har en åkomma eller smärta som inte är förklarad (och inte går över på ett par dagar) så bör du söka hjälp hos t.ex. läkare. Det utlåtande som läkaren sedan kommer med kan vara till stor hjälp för PT:n som sedan ska hjälpa dig med träningen.

You Might Also Like

No Comments

Leave a Reply