Hälsa Mat

Jordgubbsfrossa – en riktig hälsoboost!

Hälsoboost

Inget är så härligt som när man kan få en riktig hälsoboost av något man gärna äter mycket av! Passa på så här års, och frossa i jordgubbar och andra färska bär. Tydligen ska det finnas gott om just svenska jordgubbar i år – perfekt både till nationaldagen imorgon och midsommar lite längre fram.

Några riktigt bra grejer med jordgubbar…

  1. Det är otroligt gott!
  2. Jordgubbar innehåller massor av nyttigt C-vitamin (mer än apelsiner!). Ju mognare gubbe, ju mer C-vitamin, tydligen.
  3. Den här punkten låter ju nästan för bra för att vara sann, och möjligtvis något långsökt. Men eftersom jordgubbar innehåller nitrat, vilket i sig sägs öka flödet av blod och syre till musklerna – så kan jordgubbar också förhindra muskeltrötthet och på så vis göra träningen lättare. Jaja, ta det med en nypa salt. Och om inte annat – ät p.g.a. av punkt 1 ovan:)
  4. Bra för magen och kolesterolvärdena. Jordgubbar är väldigt fiberrika och ger därför en bra mättnadskänsla och hjälper samtidigt magen att må bra. Jordgubbar hjälper också till att hålla kolesterolet på en bra nivå och stärker immunförsvaret. Toppenbra grejer helt enkelt:)
  5. Kan ge vitare tänder. Nästa otroliga egenskap…?  Det är syran i jordgubbar som fungerar som ett naturligt blekningsmedel. Alltid värt att prova!
  6. Innehåller mycket järn. Okej, kanske inte lika mycket som om du äter blodpudding, men då äter jag hellre VÄLDIGT mycket jordgubbar!
  7. Innehåller väldigt lite kalorier. Vilket betyder att du kan äta väldigt mycket jordgubbar utan att det påverkar vikten. Äter du 100 gram jordgubbar så innehåller det bara 32 kalorier. Så du kan frossa utan problem!
  8. Grym efterrätt! Även till barnen. När det tjatas som mest om glass – erbjud jordgubbar. WinWin:)
hälsoboost

Perfekt efterrätt även till barnen!

Ett annat otippat tips är att man ska äta jordgubbarna hela och inte skiva upp dem. Varför undrar du? Jo, tydligen så försvinner rätt mycket av de bra-iga C-vitaminerna när man skriver upp dem. En hel jordgubbe innehåller 12 procent mer av C-vitamin än när den är skivad. Äter man dem dessutom kylskåpskalla bevaras vitaminerna ännu bättre.

Frossa vidare helt enkelt!

You Might Also Like

No Comments

Leave a Reply