Livsstil Motivation Träning

Träningsglädje, triathlon och swimrun med Désirée Falk Olsson – del 5 i bloggserien!

Bloggserie - träningsglädje

Nästa träningsprofil i bloggserien om träningsglädje är ingen mindre än Désirée Falk Olsson som tränar och tävlar i både swimrun och triathlon.

Désirée har tränat ända sedan barnsben och växte upp i en familj där alla var fysiskt aktiva. Hon elit-satsade inom ridsporten fram till 20-års åldern. Vid sidan av all träning på hästryggen krävdes det en hel del löpträning, och sin fysiska styrka byggde hon tack vare mycket tunga lyft och bångstyriga hästar som skulle hanteras. Idag satsar hon för fullt för att återigen kvalificera sig till en Ironman på Hawaii, och är dessutom sugen på att genomföra en Norseman, Swissman eller motsvarande extreme triathlon. Inga dåliga målsättningar framåt alltså!

Vad betyder träningen för dig? Vad ger den?

Lycka, kraft och avkoppling. Beroende på vilken typ av träning jag genomför så ger den mig olika känslor. Men ofta tänker jag på känslan ”att jag kan” och är glad över det. 

Träningen har också blivit en del under dagen då jag släpper lite kontroll och ansvar. Jag spenderar mycket tid hemma med våra tre barn, och det kräver ju sitt. Så när det är dags för träning så har jag tid att prata med mig själv, planera framåt i stort som smått osv. 

Hur mycket tränar du per vecka?

Det varierar ganska mycket, beror på om jag har något lopp som jag tränar mot. Men lägsta träningsdos per dag är 1tim. Men det blir ofta mer då jag delvis arbetar som PT/löpcoach. Det blir mkt ”gratis träning” då eftersom det gäller att hänga med kunderna och peppa/utmana dem i sin träning. 

När jag tränar för t.ex. en Ironman blir det ca 12tim träning per vecka i minimum. 

Hur upptäckte du triathlon och swimrun?

Triathlon och swimrun började jag med relativt sent, efter att jag genomfört klassikern och ville jag prova något nytt. Men det kom tre barn emellan, tre ganska täta graviditeter. Vid min första förlossning sa jag ”Det måste göra ondare att föda ett barn än att genpmföra en Ironman”. Det var nämligen det jobbigaste jag kunde komma på, efter att ha sett/följt en kompis genomföra en sådan tävling. Så när barnen var 1, 3 och 5 stod jag på startlinjen för min första Ironman. Taggad och nervös. Oerhört stolt vid mål, och nyfiken på hur mycket bättre jag kunde bli med strukturerad träning. Sedan dess har jag varit fast, och det har blivit många olika lopp både utomlands och i Sverige.  

För mig är den mentala delen väldigt viktigt och intressant, hur man klarar av att nå sina mål och under relativt lång tid träna till ett specifikt lopp. Jag hade alltid drömt om att kvalificera mig till Ironman VM på Hawaii. En otroligt mytomspunnen tävling, dit endast de duktigaste triathleterna lyckas kvalificera sig till. Jag lyckades 2016, på en tävling nere i Sydafrika och ett halvår senare gjorde jag mitt livs absolut bästa lopp på kokheta och blåsiga Hawaii. Den målgången som jag drömt om i så många år. Helt magiskt. 

Målgången på Hawaii med ”that feeling” som Désirée visualiserat om i flera år. Som fått henne att gråta under träningspass… mäktigt!

 

Ö till Ö 2017 med Robert Sjölund

Vad motiverar dig att träna även dagar du är mindre sugen?

Jag visualiserar min målgång på loppet som jag tränar inför. Känslan jag vill ha den sista timmen, och vet att om den ska bli bra så måste jag ge mig ut och träna. 

Vad händer om du inte kan/får träna? Fysiskt och mentalt?

De dagar det inte blir träning kan vara väldigt sköna om de är av eget val. Dvs återhämtning är härligt, och oerhört viktigt. Många som tränar mycket glömmer bort att återhämtningen är en oerhört viktig del i träningen. För att ge utrymme för muskler och annat att byggas på rätt sätt. 

De dagar som jag inte valt det själv, t.ex. då logistiken med tre barn tar överhanden så blir jag lätt frustrerad och klättrar på väggarna till slut. 

Har du några tips till någon som inte tränar så mycket och kanske vill komma igång/hitta sin grej? Hitta träningsglädjen som du upplever:)

Våga prova på nya saker, kasta sig ut och vara beredd på att möta många nya känslor på vägen. Lev lite mer helt enkelt genom att utmana dig själv och drömma stort. Man kan så mycket mer än vad man tror, det största motståndet sitter oftast huvudet. 

För att få till träningen gäller det även att förenkla för sig själv så att det passar i en vardag som säkert redan är fylld av aktiviteter. Planera och prioritera, väga säga nej till de saker som du verkligen inte vill närvara på eller som du känner att du inte får någon energi ifrån. 

Var snäll mot dig själv och belöna dig vid varje framsteg. Jag tänker ofta att träningen och fokus på hälsa är den bästa investeringen.

STORT tack Désirée för all inspiration, motivation och engagemang. Så härligt att du ville vara med och dela med dig av din träningsglädje!

Vill du läsa mer om Désirées inspirerande träning och lopp kan du göra det här: www.goodforce.se/racereports

Läs gärna om tidigare träningsprofiler: Tove Langseth, Niclas Melin, Ulrika Stenström och Henric Wacha.

Nästa vecka väntar ytterligare en spännande profil, missa inte det! 

SparaSpara

You Might Also Like

1 Comment

  • Reply
    Träningsglädje och kärleken till yoga med Frida Ronge - del 6 i bloggserien - I am ready
    3 juli, 2018 at 21:05

    […] om förra veckans träningsprofil Désirée Falk Olsson här.  bloggserieTAKträningsglädjeyoga 0 Comments By […]

  • Leave a Reply