Livsstil Motivation Träning

Träningsglädje och kärleken till yoga med Frida Ronge – del 6 i bloggserien!

Bloggserien om träningsglädje rullar vidare över sommaren och denna vecka är det ingen mindre Frida Ronge som berättar om hur hon fick yogan att bli en del av sin livsstil!

Med ett minst sagt hektiskt jobb som Culinary Director på restaurangen TAK i Stockholm är det långt ifrån enkelt att skapa träningsrutiner. Tack vare yogan har Frida inte bara lyckats få in träning på ett mer flexibelt sätt i sitt liv, utan även hittat ett sätt hantera stress, finna acceptans och mental återhämtning. Inspiration och tips följer, håll till godo!

Har träning alltid varit en del av ditt liv?

Ja, när jag var yngre red jag väldigt mycket. Men när jag började utbilda mig till kock var det svårt att få ihop stallet med oregelbundna arbetstider så jag slutade på grund av det. Sedan har jag tränat med PT på gym och konditionsträning utomhus senaste åren. Nu har jag ett större intresse för olika typer av yoga och vågsurf är något jag älskar (fast helst i varmt vatten!).

Hur hittade du yogan? Hur fick du den att bli en naturlig del av ditt liv?

När jag kom i kontakt var det i första hand för att få ett alternativt sätt att hantera det mentala sinnet, tankar och att våga tro på mig själv i olika lägen, både privat och professionellt. Så jag bokade ett yoga retreat på Gotland sommaren 2016, under den veckan väcktes intresset ordentligt för yogan och sedan dess har jag yogat frekvent. Under yoga praktiken går det att anpassa yogan i olika nivåer som styrka, kondition och mental träning, det passar mig väldigt bra.

Krigaren – Sri Lanka!

Vad betyder yogan för dig? Vad ger den?

Yogan har blivit en del av min livsstil nu. Jag kan nästan få cravings efter det, men det var bara för någon månad sedan som det släppte för mig att även kunna praktisera själv oavsett miljö eller plats. Så nu kan jag rulla ut mattan hemma, i naturen, i studion eller på landet och få ut samma känsla som när någon leder ett pass. Det gav en väldigt skön frihetskänsla. Nuförtiden försöker jag yoga 4-5 dagar i veckan nu. Allt från 30 -90 min.
Nu tror jag att yogan kommer kvarstå som en del resten av mitt liv.

Hur motiverar du dig att träna/yoga – även dagar när du kanske inte är så sugen?

Jag försöker anpassa träningsformen efter mitt dagliga mode. Jag har blivit bättre på att lyssna inåt och acceptera de dagarna när jag inte känner mig lika stark. Kanske göra ett kortare pass eller bara gå ut på en powerwalk med en väninna och byta miljö. Ibland står mitt jobb i vägen lite för att få plats med allt jag vill göra, det är det svåraste för mig att hantera och har alltid varit. Jag försöker bygga rutiner som kan spricka dagen efter, men det går alltid att få in något litet, därför tror jag yogan också passar mig bra för det är en väldig flexibel träningsform.

Vad händer om du inte kan/får yoga?

Jag känner att jag ofta blir lugnare som människa och kanske inte fattar lika förhastade beslut utan kan tänka mer klart om jag får yoga. Jag upplever en frustration i mig och kan lätt bli stressad över saker som egentligen kanske inte är stressrelaterat eller saker jag ändå inte kan påverka. Så om jag inte får yoga upplever jag mig själv som mer orolig och stressad helt enkelt!
Bloggserie - träningsglädje

Frida på Costa Rica – maj 2018.

Tips till någon som inte yogar, eller som kämpar med att få yogan att bli en naturlig del av livet?

Jag tror att det tar olika lång tid för alla att komma vidare med yogan. I början blev jag stressad över att jag inte direkt fick upp någon puls som t.ex. i ett bodypump pass, men när jag väl insett att jag själv kan anpassa styrkan efter vilken nivå jag behöver så gick det lättare för mig. Det handlar kanske om acceptens och att inte alltid behöva stressa fram exakt rätt position eller vighet utan istället känna efter mer inåt. Vad spelar det för roll egentligen att göra helt rätt eller fel? Klart man skall vara varsam så man inte skadar sig men för mig har det tagit 2 år av praktik att komma dit jag är idag och för andra kanske det går fortare eller mer långsamt. Vi är olika, på alla sätt, kanske är just det det svåraste att acceptera men kanske också det viktigaste!
Mitt tips är att lyssna på dig själv, dina egna behov och inte alltid känna att du måste prestera utan istället acceptera.

Berätta om din idé om att erbjuda yoga på TAK!

Jag har precis startat yogaklasser på TAK, den restaurang och bar jag driver tillsammans med Petter Stordalen och Nordic Hotels & Resorts. Vi kör yoga 2 dagar i veckan, tisdagar 7.30-8.30 och lördgar 9.30-11.00, med efterföljande frukost/brunch.
Tanke och bakgrunden till detta var att visa att yogan är anpassningspar till alla typer av miljöer och att alla kan vara med. Vi kör vinyasaflow klasser där vi får in ett meditativt flow parallellt med fysisk styrketräning. Man anpassar själv sin nivå utefter den erfarenhet man har. Det har blivit väldigt populärt och det är en mäktig känsla att ligga utomhus på en terass med utsikt över hela Stockholm och praktisera yoga medan staden vaknar upp. Kom och testa!!! Boka här.
Bloggserie - träningsglädje

Frida hälsar alla yogisar välkomna på TAKs första yogaklass!

 

Magi – yoga med Stockholms vackraste utsikt!

STORT TACK Frida för att du delade med dig av din kärlek och passion till yoga! Mycket inspirerade och blir sugen på att rulla ut yogamattan själv ikväll! 

Läs om förra veckans träningsprofil Désirée Falk Olsson här

 

SparaSpara

You Might Also Like

No Comments

Leave a Reply