Livsstil Motivation Träning

Passion, pannben och crossfit med Antonia Kottulinsky – bloggserie del 7

Så har turen kommit till nästa träningsprofil och Antonia Kottulinsky som har siktet inställt på att kvala till Crossfit EM/Regionals i lag 2019 och individuellt 2020!

Antonia har som hon beskriver alltid haft den i sig, tävlingsinstinkten. Ända sedan barnsben då hon hade svårt att ta leken för just vad den var, en lek, och inte en tävling! Sedan dess har hon blott 25år gammal hunnit med att tävla i simhopp, hästhoppning, dressyr och triathlon innan hon fastnade för just crossfit. Idag jobbar Antonia heltid som produktionsledare på byrån UMG men träningen ser hon alltid till att prioritera och lyckas därmed jonglera in ca 11 träningspass i veckan á 1.5-2,5tim. Ganska imponerande och mycket inspirerande att läsa om hennes tankar, motivation och träningsglädje nedan!

 

Vad betyder träningen för dig? Vad ger den?

Träningen betyder enormt mycket för mig! Träningen ger energi, gemenskap och glädje. Eftersom jag elitsatsar i min idrott betyder den såklart mer än bara glädje och energi, det är ett sätt för mig att visa vad jag går för och hur långt jag kan pusha min kropp.

Hur hittade du träningen och fick den att bli en del av ditt liv eller har den alltid funnits med sedan du var yngre?

Jag har alltid varit en tävlingsmänniska! Jag var inte ett av de barnen som alltid tyckte det var att kul att bara leka eller spela boll på gården, jag ville vinna eller så fick det vara. Därför slutade jag ganska snabbt med lagidrott då jag upplevde att inte alla andra i laget gjorde sitt bästa och jag då blev besviken, haha! Jag hittade sen simhopp och höll på med det under några år när jag var yngre, men när jag började tävla i det så kände jag att det inte längre var så kul. Jag hade redan då fått upp ögonen för ridsport och valde därför att satsa helhjärtat på det! Först var det hästhoppning som lockade med fart och fläkt, men sedan ramlade jag in i dressyren och tävlade upp till Allsvenskan div.1 med min ponny. Jag sålde ponnyn när jag blev för gammal för att tävla med henne, för ca. 6-7 år sedan. Därefter hade jag en kort period då jag testade på triathlon och började hoppa fallskärm men i slutet av 2015 fastnade jag ordentligt för det som många kallar en sekt – Crossfit!

Fotograf: Oskar Bakke

Hur kommer det sig att du började träna just Crossfit?

Det är faktiskt en ganska rolig historia. Jag och min sambo, nuvarande make, hade precis flyttat till Malmö då jag skulle börja studera där. Vi var nere vid Västra hamnen och badade när ett gäng människor i bar överkropp eller shorts och sport-bh kom springandes. De hade med sig kettlebells och hoppade först i vattnet i en rasande fart, sedan simmade de mellan bryggorna och gjorde olika övningar med den kettlebell de burit med sig. Efter att de simmat tillsynes ett tiotal varv hoppade de upp, tog med sig sina kettlebells, och satte återigen av i ett rasande tempo. Jag frågade min sambo vad de höll på med, och han svarade kort och gott ”Crossfit”. På vägen tillbaka såg jag var de hade kommit från, ett gym som hette Crossfit Fabriken, och inte visste jag just då att jag inte mindre än 2 veckor senare skulle testa på Crossfit där och bli helt såld!

Vad motiverar dig att träna även dagar du är mindre sugen?

För mig är det en kombination av känslan jag får när jag är klar, den där känslan när man känner att man givit sitt allt i passet och är så där skönt trött och tillfreds i hela kroppen. Den känslan kombinerat med min vinnarskalle, att jag vill bli bäst i det jag gör och är beredd att kämpa för det, hur ont det än gör eller hur omotiverad jag än känner mig just då. Jag vet att det är de tillfällena när jag är slut och egentligen inte vill som kommer skilja mig från mina konkurrenter när jag står där på tävlingsgolvet, har de också lagt ner arbetet när de verkligen inte velat? Om svaret är nej så har jag en fördel!

Finns det något om kan stoppa dig från att träna?

Det enda som kan stoppa mig från att träna är om jag kanske har någon skada eller dylikt som begränsar mig, eller om min coach uttalat att jag måste ha en viloperiod för att kroppen behöver det. Annars finns inga ursäkter. En full dag på jobbet? Då är det bara att gå upp 05:00 och komma hem 20:30, det finns inget som stoppar mig utom jag själv! Men om jag måste avstå vissa moment eller liknande p.g.a. en skada så försöker jag se det som en möjlighet att jobba på andra svagheter. Om det är så att jag inte kan utföra övningar med benen, då stärker jag överkroppen så mycket jag kan istället! Om jag får vila av min coach och alltså inte ska träna något alls, då försöker jag se det som en del i processen.

Så vad händer om du få träningsförbud då?

Om du frågar min sambo är jag nog inte så rolig att ha och göra med när jag inte får träna. Fysiskt blir jag helt överladdad och får så mycket energi så att jag tror att jag ska explodera! Mentalt så brukar jag känna träningssuget men försöka tänka att det är för mitt eget bästa som jag ska vila och att det kommer att ge positivt resultat i längden! Här gäller det att ha någon som man litar på, ett team som kan säga till dig när du själv kan ha svårt att vila tillräckligt. Jag har haft en coach under de senaste 1,5 åren och har trivts bra med det. Jag har också en naprapat som känner mig och hjälper mig att ha tålamod när kroppen inte hinner med huvudet. Min man är också ett stort stöd mentalt, han har hållit på med elitidrott själv och förstår ofta hur jag känner.

ELFIT Cairo 2018

Har du några tips till någon som inte tränar så mycket och kanske vill komma igång och hitta sin grej – att hitta den träningsglädje du har gjort?

Absolut!! Innan jag hittade Crossfit hade jag aldrig, och då menar jag aldrig, kunnat tänka mig att gå upp 05:00 på morgonen för att hinna med 2 timmars träning innan jobbet! Allt handlar om att hitta sin grej och om gemenskap. Jag har så många härliga grymma människor omkring mig när jag tränar varje dag på Crossfit Nordic i Stockholm, det känns lika kul att komma dit varje dag och det finns massor av sköna människor att träna med eller bara snacka lite skit med! Hittar man någonstans att träna med likasinnade människor så hittar man motivationen tillsammans också. Om du inte känner för att gå upp en dag men har lovat din bästa träningskompis så är chansen mycket större att du ändå går upp. Men framförallt, testa dig fram tills du hittar något du gillar! Det kan vara dans, yoga, crossfit, orientering eller mountainbikecykling. Hitta något som aldrig känns som ett måste, utan bara kul och med gott sällskap. Då blir inte träningen ett måste, utan något du vill lägga tid på!

 

Så sant Antonia – och STORT tack för alla tips, inspirationen och att du ville vara med här och dela med dig av din träningsglädje!

Nästa vecka väntar en ny spännande träningsprofil – Johan Hasselmark som nyligen genomförde en Swissman i alperna. Håll utkik!

Och som alltid, tidigare träningsprofiler hittar ni här!

Tove Langseth, Niclas Melin, Ulrika Stenström, Henric Wacha, Désirée Falk Olsson och förra veckan Frida Ronge.

 

SparaSpara

You Might Also Like

No Comments

Leave a Reply