Livsstil Motivation Träning

Multisport och Adventure Racing med Johan Hasselmark – del 8 i bloggserien om Träningsglädje!

Bloggserie - Träningsglädje

Så var det äntligen dags igen! Nästa träningsprofil i bloggserien om träningsglädje är Johan Hasselmark, snart 40 år, som jobbar som chef och partner på Aktivitus Stockholm till vardags men som även tränar för att vinna VM i Adventure Racing. Håll till godo för här kommer en mycket inspirerande intervju!

Vad betyder träningen för dig? Vad ger den?

Jag har haft med mig träningen under hela livet. Så det är mer av en normalbild. Att träna är för mig lika självklart som att sova, ta på mig kläder på morgonen och äta frukost. Den ger allt. Får jag träna med någon form av regelbundenhet så fungerar allt annat också. Jag blir trött när man ska vara trött och därmed sover bättre. Jag blir hungrig när man ska vara hungrig och därmed äter bättre. Under perioder då träningen inte fungerat fungerar allt det basala runt livet sämre. Man blir aldrig riktigt hungrig och tappar matrutiner, man blir aldrig riktigt trött och sover sämre. Humöret och tålamodet blir rätt kass över lag.
Nu tränar jag primärt inte för att må bättre, utan för att tävla så bra som möjligt. Vissa pass går på kort sikt ut över vardagen för att jag blir så sjukt sliten. Men helheten med träningen ger så otroligt mycket för mig.

Hur mycket tränar du per vecka?

Normala veckor inte mer än 6-8h. Men sen blir det veckor med träningsläger, tävlingar eller bara planerat mer volymbaserad träning och då blir det ibland över 30h.

Hur hittade du träningen – hur började det hela?

Träning har varit en helt naturlig del sen jag var liten. Jag kommer dock inte från någon sportfamilj. Varken min mamma eller pappa tränade frivilligt. De rörde lite på sig, gick med ut med hunden och hade säkert något underutnyttjat Nautilus-kort när det begav sig. Men, de stöttade alltid och uppmuntrade oss barn att testa olika sporter och att träna. Direkt sportpåverkan fick jag av mina morbröder och min farfar som var idrottare. Cykel, friidrott, skidåkning och löpning. De såg alltid till att jag hade det jag behövde kändes det som. Eller rättare sagt, jag fick alltid låna och ärva skidor mm. Inte alltid rätta storlekar, men allt av intresse fanns.

Vad motiverar dig att träna även dagar du är mindre sugen?

Primärt tävlingsmomentet. I Adventure Racing tävlar man i lag, non-stop under flera dygn över långa distanser. Det är inget man kliver av bara för att man har ett dåligt lopp. Alla i laget måste gå i mål gemensamt. Det är inget man kommer oförberedd till. Har man en gång upplevt att tävla i 5-6 dygn i sträck utan paus och vara den som är sämst förberedd/tränad så vill man inte göra om det. Det är helt vidrigt.
Men i vardagen är det klart att man kan vara mindre sugen på att träna. Jag tror att många med stillasittande jobb blandar ihop kognitiv trötthet med fysisk trötthet. Bara för att man är trött i huvudet är man inte fysiskt/kroppsligt trött. Sen är det alltid så att när man väl tränar känns det snabbt bättre. Efteråt är man i regel piggare och upplever en högre grad av välbehag.

Vad händer om du inte kan eller ”får” träna? Fysiskt/mentalt?

Det jag var inne på inledningsvis. Jag tränar för att tävla, men vinsten är större än så. När jag inte får träna under perioder slutar mycket basalt att fungera. Jag blir aldrig riktigt trött, eller riktigt hungrig. Det innebär i sin tur att jag heller aldrig blir riktigt pigg, eller riktigt belåten. Jag sover sämre och får därmed sämre tålamod och koncentrationsförmåga.

Har du några tips till någon som inte tränar så mycket och kanske vill komma igång/hitta sin grej? Hitta träningsglädjen som du upplever:)

Jag vill skilja på tävlingsinriktad träning och träning för att må bättre. Tävlingsinriktad träning (på riktigt tävlingsinriktad) är sällan hälsosam, även om det ger mycket upplevda positiva effekter. Men för att komma igång med träning så är det nog följande råd jag ger:
  1. Gör det enkelt för dig. Kroppen vet inte vad du har på dig eller var du befinner dig. Att befinna sig på ett gym eller ta på sig spräckliga tights är alltså inte träning i sig. Fysisk aktivitet som ökar pulsen och utmanar muskulatur, rörlighet, balans och koordination – oavsett var du är eller har på dig – är träning. Så, gräv en grop i trädgården och fyll igen den, bär onödiga saker från A till B, cykelpendla, promenera eller bygg något kul.
  2. Efter aktivitet/träning uppnår man ofta ett välbefinnande. En belåtenhet. Känslan av att sitta i soffan på kvällen efter ett löppass är bra mycket goare än… att bara sitta i soffan på kvällen. Maten smakar bättre, sängen blir skönare m.m. Ta till vara på just dessa känslor, kapsla in dem och använd dem som motivation just när de tvekande tankarna kommer.
  3. Boka in tiden. Denna punkt är något jag själv kämpar med. Men det är ju endå så att vardagen är full av rutiner. Oavsett hur mycket vi än upplever att vi har att göra så kommer vi ta oss tiden att dricka kaffe, äta lunch, pendla till och från jobbet fipplandes med något helt meningslöst på mobilen, gå och lägga oss mm. Så, 30min träning/aktivitet under dagen är lika kalendermotiverat som att ta sig till jobbet, dricka kaffe eller sova.

 

STORT tack Johan för att du vill vara med och dela allt från grymma tips till din genuina träningsglädje och passion!

Nästa vecka väntar en spännande träningsprofil som lägger mycket tid, engagemang och hjärta i en helt annan träningsform – nämligen golf!

SparaSpara

You Might Also Like

No Comments

Leave a Reply