Hälsa Livsstil Motivation Träning

Tips – kom igång med träningen och bra rutiner efter semestern!

För somliga av oss är semestern slut och det är dags att komma tillbaka till vardagen, rutiner och träning igen. Det kan se rätt olika ut. Vissa tenderar att träna mer på semestern när det finns tid. För andra blir det tvärtom och man kommer helt ur rutiner då man inte har tillgång till gymet/den vanliga löprundan osv. Då kan vägen tillbaka till träningen kännas lång!  Här kommer några tips på hur du återigen tar kontroll och kommer in i bra rutiner igen.

Boost!

Det kan lätt bli både många glassar och glas rosé när solen skiner och man är ledig. Det är då rakt inget fel med det, det är ju trots allt semester. Men desto skönare för kroppen att få sig en riktig boost efteråt när du är tillbaka hemma och på jobb igen. Dra ner rejält på sockret, och skippa vin/alkohol helt någon vecka. Starta dagen med en grön smoothie eller något annat som är bra för kroppen och hälsan. Ät överlag mycket bladgrönt och grönsaker, tänk att halva tallriken ska bestå av grönsaker! Ät gärna varierat och skippa processad skräpmat. Du kommer känna skillnad snabbt, få mer energi och känna dig mer vital!

Planera!

Se till att planera in träningen. Den är lika viktig som ett jobbmöte. Och det bokar du ju inte av så lättvindigt, så gör inte det med träningspasset heller. Låt det vara din egen heliga tid. Om det behövs kan du även planera in din vardagsmotion. Se till att promenera eller cykla till jobbet ett par ggr/veckan åtminstone. Hur kan du få in mer rörelse i vardagen? Planera utifrån din situation. Likaså vad gäller mat. Man behöver ju inte göra matschema om det inte ligger för en. Men det brukar vara gynnsamt att ligga steget för åtminstone lite grann när det gäller middagsplaneringen. Så den inte sker på hungrig mage medan du handlar!

Utomhusträning

Förespråkar som bekant utomhusträning i alla lägen. Och det har sina orsaker eftersom hälsoeffekterna är stora. Det kan du läsa mer om här! Men passa på nu så länge det fortfarande är ljust ute på kvällarna, då är det lite lättare att komma igång. När det sedan börjar bli mörkt är det inte lika lätt att komma ut om du inte redan fått in det som rutin. Gillar du inte löpning kan du gå snabba promenader, paddla kajak, testa klättring, cykling eller varför inte militär hinderbana?! Gör sådant du tycker är roligt så kommer det gå lättare. Men spendera så mycket tid utomhus som möjligt, även om du föredrar att träna på gymmet.

Motivation

Tycker du det känns riktigt motigt att komma igång igen? Så där helt oöverstigligt och nästintill omöjligt? Ta hjälp av en kompis eller kollega och motivera och pusha varandra. Det är enklare och roligare att träna tillsammans ibland. Och har du ingen träningssugen vän, anlita en PT några ggr. För inspiration, motivation och en kick-start och skjuts i rätt riktning. Du behöver inte ha kommit igång själv och vara vältränad för att anlita en PT – tvärtom! Så hör av dig om du är intresserad av ett träningsupplägg:)

 

You Might Also Like

No Comments

Leave a Reply