Monthly Archives

februari 2018

Livsstil

Namnsdag, snöstorm, ett bättre benpass och Holy greens

Idag får ni ett inlägg från min dag. Jag har inte många bilder utan hade bara lust att skriva av mig från denna onsdag som snart börjar lida mot sitt slut.

Grattis till alla Marior idag! Även jag heter Maria i andra namn och har namnsdag idag. Morgonen startade 06:00 med en pannkaksfrukost med glass. Hur mysigt och gott som helst. Mathias gick upp halv 6 imorse och ställde sig och lagade pannkakor till oss. Vilken kille va? Han hade namnsdag i lördags och då stod jag för frukosten. Jag vet, jag vet, ni är många som inte firar namnsdagar, men det är ju så mysigt! Så om du inte gör det nu, börja med det! Det uppskattas!Det var havrepannkakor med glass, kvarg, jordgubbar, hallon, banan och kanel. Lyxigt värre.

Efter den lyxiga onsdagsfrukosten, närmare bestämt 45 minuter senare gick jag ner till bussen för att ta mig till studion för att ha en pt-kund. Som vanligt glömde jag att titta ut genom fönstret innan jag gick ut. När jag kom ut från porten såg jag inte mycket. Det var snöstorm! Galet.

Trots snökaoset kom min buss i tid, vilket uppskattades! Därefter har dagen rullat på riktigt bra. Blev ett bättre benpass på Sportpalatset och det var så skönt att vara helt ensam på Prformance-ytan tills 15 senior kom och hade värsta passet. Det såg så kul ut och jag ville vara med själv. Bra instruktör som jobbade med dem under tidsintervaller och med styrketräning. Viktigt att belasta musklerna, vilket för många är tyvärr rädda för.

Sen då? Ja, efter mitt benpass åkte jag hem och fixade iordning mig för att ta mig till stan och äta lunch med Jenny och Sara på Holy Greens. Så gott! Dock lite snålt med chévre, håller ni inte med? 

Livsstil

Vad gör du för att bli bättre på någonting?

Vad vill du just nu bli bättre på? Vad gör du för att bli bättre på det?

Det finns mängder av saker jag vill bli bättre på, och vad gör jag för att bli bättre på just de sakerna? Tränar och upprepar såklart.

För att bli bättre på någonting krävs det att man övar och upprepar det man vill bli bra på. Jag brukar alltid ge exemplet på när vi lärde oss att gå. Hur många gånger ramlade inte vi när vi övade på att ta de första stegen? Antagligen hur många gånger som helst. Trots att ett barn, du eller jag ramlade och misslyckades med att ta några steg, satt vi inte kvar på rumpan och surade. Vi gick upp igen och igen och igen tills vi kunde gå.

Det gäller med allting egentligen. Att hålla ett föredrag/föreläsning första gången är nervöst och det kanske inte blir som man tänkt sig, men ju fler gånger du gör det desto mer bekväm och mer trygg blir du i rollen att stå och prata inför folk. Som första gången jag hade PT-praktik, då var jag osäker då jag tidigare inte hade gjort något sådant. I dag gör jag det flera timmar i veckan, det är mitt jobb, och det har varit det i snart tre år. Jag har mer kunskap, känner mig trygg, säker och älskar det jag gör.

Jag har många utmaningar framför mig under 2018 och jag ser väldigt mycket fram emot det. Saker jag inte kan idag i skrivande stund kommer jag att klara av under det här året. Jag får en sådan kick av det. Det bara att öva och att inte ge upp som gäller. Dela gärna med dig av dina utmaningar och hur din plan ser ut för att klara dem.

Ett av mina träningsmål är att bli lika stark på båda mina ben. Jag kämpar på, och om ni vill se hur rekommenderar jag er att klicka in på min instagram.

 

 

Träning

Bildregn från I AM READYs träningevent

Igår vaknade jag till ett ljust, soligt och kallt Stockholm. Det perfekta vädret för en förmiddag med utomhusträning. När klockan slog tio var jag på plats vid Amfiteatern, Rålambshovsparken där I AM READYs träningsevent skulle hålla till.

Väl på plats var det i full gång med att rigga upp inför träningseventet. Musik, genomgång och få upp snacks, mellanmål, smoothies och träningsredskap skulle fixas. Så härligt att träffa på teamet och hinna prata med dem innan vi skulle köra igång.Min pojkvän kom förbi för att ta lite kort och då knäppte han den här på Amanda och mig. Härligt att ha med Amanda i teamet då vi har känt varandra sedan vi var 13 år. (De fem första bilderna ha Mathias tagit och resterande Johan Öhrlund).

När klockan närmade sig elva började det strömma in folk som ville vara med oss och träna. Amanda öppnade träningspasset med dans och fick igång oss alla. Jag tror ingen kan stå still när hon är i farten. Underbart!Ni kan ju se hur glad jag var under Amandas dans. Så kul! När Amanda var klar med dansen var det min tur att ta över och köra rörlighet. Jag älskar att instruera så jag mådde riktigt bra under gårdagens event.

Att jobba med sin rörlighet kan hjälpa en att få in rätt teknik när du tränar och bara det här att vara rörlig i vardagen är fantastiskt. Att kunna hoppa över ett staket eller gå upp på en högre sten kan vara svårt för många idag. Därför tycker jag att du ska lägga in lite rörlighet och träning några gånger i veckan. Du kommer få resultat.

Här nedan kommer bilder som Johan Öhrlund tog igår. Jag låter bilderna tala för sig själv. Jag vill ändå nämna att det var en fantastisk förmiddag med teamet och alla som var med och deltog. Underbart att se barn och vuxna träna tillsammans.

Nåväl, är ni beredda? Här kommer ett bildregn från gårdagen!Charlotte beijer I AM READYs TRÄNINGSEVENTEfter min rörlighetsträning var det dags för Caroline att köra puls. Superhärlig träning och på bilden ovan ser ni oss göra knäböjshopp med klapp, vilket Laila och Elin också gör på bilden nedan.I AM READY TRÄNINGSEVENT

Efter Carolines pass var det dags att komma ner i puls tillsammans med Alexandra som körde Yoga.

Träningspasset fortsatte sedan med löpteknik med Sebastian, ett intervallpass med Mårten där vi kombinerade puls och balans. Annika avslutade träningspasset med en lek och därefter var det mingel och tävlingar som stod på schemat.I AM READY TRÄNINGSEVENTEtt stort tack till alla som var med igår! Söndagen kunde inte ha startat på ett bättre sätt. Jag ser fram emot fler events och jag tror faktiskt det kommer ett till ganska snart. Håll ögonen öppna på I AM READY både på Instagram och Facebook.

Ett extra stort tack till Malin och Mårten för igår! Ni roddar, fixar och visar att träning inte behöver vara så komplicerat.

 

Livsstil

Veckans lista – trasiga händer och internationella margaritadagen

Söndag kväll och ännu en vecka har swishat förbi. Denna vecka har varit otroligt bra och jag har haft en riktigt rolig och härlig vecka. Jag tror att viruset i kroppen börjar försvinna och hostan är snart helt borta. Det har blivit ljusare på morgonen samt på eftermiddagen, yay!  Ni hör, livet är bra.

 

Veckans nyhet: Nu kan du som är medlem i tjänsten Bruce delta på mina klasser. Jag har klasser på tisdagar och torsdagar kl 06:45-07:30. Kul va?

Veckans träning: Det måste nog vara  tisdagens kampsportspass med Adidas och Sportamore. Det var ett sjukt roligt pass och jag skrattade otroligt mycket under hela timmen. Vi fick både brottas och boxas vilket jag aldrig gör därför var det extra kul att göra något som jag annars aldrig gör. Även dagens träningsevent var magiskt kul, men det ska få ett eget inlägg imorgon 🙂Veckans ”oplanerade” händelse: Att jag och Sara var på Out of Office i fredags. Väldigt oplanerat och kul. Vi var där runt 17:30 och dansade fram till kl 20:00. Därefter gick vi. Jag älskar att Sara älskar att dansa. Det är det enda hon vill, sen går vi liksom. Haha, underbart! Det som är bra med Out of Office är att det slutar kl 21, vilket är perfekt för en kvällstrött tjej 😉
Bildkälla: Out of Office

Veckans bästa: Jag tycker nästan denna kategori är svårast att välja då det händer så mycket kul under veckorna ju! I torsdagskväll träffade jag tre av mina vänner från när jag gick på Medieinstitutet. Vi hade planerat en middag och vi begav oss till YUC och fick ett bord trots internationella Margarita-dagen. Jag älskar mexikansk mat och jag älskar latinomusik så jag njöt som bara den. Jag åt tonfisktacos, en rätt med tofu och sötpommes, NOM! Veckans sämsta: Nu har jag suttit och funderat länge, men kan inte riktigt komma på något då jag haft en pangvecka! MEN, onsdagens träning med min PT innehöll enbart olika pullups, vilket resulterade till såriga händer. Det sved i två dagar, men sen var det över, hehe.

Veckans klädesplagg: Ingen glitterklänning denna vecka utan jag gick tillbaka till träningskläderna. Underställ har varit en räddare i nöden denna vecka.

Veckans mest likade bild: Det blev den här bilden från en kylig onsdag på ön. 

Mat

En bättre avokadomacka på Greasy spoon

Igår hade jag nog den bästa fredagslunchen. Sabine och jag hade bestämt en lunchdate på Greasy Spoon vid Odenplan, och det var mitt första besök där så jag var väldigt pepp. Pepp för att testa på deras mat och pepp för att träffa Sabine såklart.

Det fanns otroligt mycket gott att välja mellan, men till slut blev det en avokadomacka och buckwheat pancakes med massor av gott på. Nomnomnom.avokadomacka_beiijerNi ser ju? Kan vara en av de bättre avokadomackorna på länge. Såå gott med bönröra, tomat och persilja på med.

Pannkakorna med lätt stekt banan, lönnsirap, jordgubbar och blåbär. Ahhh…pannkakor är så gott! Jag måste börja steka banan med kanel på. Hur gott som helst!

Här har vi fina Sabine. Sabine är vegan och glutenallergiker så ett plus är att Greasy Spoon har veganvänliga rätter samt att du kan byta ut brödet till glutenfritt bröd. Tips till er som som är veganer eller glutenallergiker, ett annat tips är att kika in på hennes instagram med bara massa mat!

Hur som, en supermysig lunch eller ska nog säga långlunch då vi satt där i två timmar 🙂

Träning

Ett träningspass på kampsportslabbet för att testa Alphaskin

Ni som följer mig på Instagram såg säkert på min story i tisdags att jag tränade på Kampsportslabbet med ett gäng grymma tjejer. Det var så att vi var inbjudna till ett träningspass (i samarbete med Sportamore och Adidas)  i ledning av Fannie Redman för att testa på Alphaskin som är en ny kompressionskollektion från Adidas.  

Vi körde ett superkul kampsportspass blandat med brottning och boxning. Jag älskar att testa på nya sporter som jag inte tidigare testat på. Det här var verkligen hur kul som helst. Att träna i snygga kläder gjorde inte saken sämre direkt. Jag älskar Alphaskin och har både det blåa och svarta setet. Om du vill läsa mer om vad vi tyckte om Alphaskin kan du klicka in här.

alphaskin adidasTyvärr levde jag i nuet under passet och glömde bort att ta bilder, men om jag får fram några kommer jag definitivt publicera dem. Dock hann jag ta ett kort inne på toaletten…det hinner man alltid 😉

Träning

Tips till dig som vill köra utomhusträning

Att vi går mot ljusare tider är fantastiskt och jag kan nästan känna ett litet lyckorus i mig. Trots det att våren närmar sig har jag inte tröttnat på vintern. Den är så vacker och fin på sitt sätt även då mina öron höll på att trilla av idag (mössan låg kvar på hatthyllan) när jag var ute.

Att köra utomhusträning under vintern tycker jag också om så länge man har rätt kläder på sig och inte halkar. Jag håller faktiskt i klasser och personlig träning utomhus under vintern med. Jag har inget emot det då det är så friskt och skönt!

utomhusträning adidas ultra boost xSen att de här skorna är mina nya favoriter gör inte saken sämre. Att springa i dessa skor är någonting helt nytt för mig och så fantastiskt. Man flyger verkligen fram i Ultraboost X…sjuk känsla på ett bra sätt såklart 🙂

Här är mina tips till dig som vill köra utomhusträning.

1. KLÄ DIG VARMT

Det finns grymt snygga träningskläder idag som är fodrade och håller värmen. Handskar och mössa är ett annat bra tips att ha med sig.

2. KRÅNGLA INTE TILL DET

Ta bara en powerwalk och lyssna på din favoritpodd. Om du blir uttråkad, kör några trappintervaller, olika distansintervaller eller gå-spring. Glöm inte broddarna bara.

3. PLANERING

Om du inte vill springa utomhus. Bestäm innan du går ut vad du ska göra för något. Finns det kanske en bänk i närheten där du bor? Då kan du köra dips, armhävningar, enbensböjs, bulgarian split squat och fler övningar.

4. FAVORIT

Dra med din vän ut så blir allt, vad man än gör superkul! Ni skulle kunna gå utfallssteg hela promenaden och ha kul samtidigt! (Dock en kort promenad, hehe)

5.VIKTIGT

När du kommer hem från din utomhusträning, BYT KLÄDER! Det är så många gånger jag missat det och börjat frysa som en galning. Det har nästan känts som jag haft feber. Ta av dina kläder så ny luft kommer in.

utomhusträning beijer

Passa på att vara ute i det här friska vädret. Det blir så lätt att man tycker det är mysigare inne i värmen, men den energin man får efter att ha varit utomhus är underbar. Apropå utomhus och träning, vi tar en sista punkt också. NUMMER 6 – glöm inte bort söndagens I AM READYs träningsevent i Rålis. Där kommer jag hålla i en del av träningen.
Den som kommer får se vad!

Träning

Välkommen på Träningsfest vid Amfiteatern, Rålambshovsparken

Jag vet att det är måndag, men det gäller att hitta roliga saker att se fram emot under veckan. Jag ser fram emot mängder av roliga saker under denna vecka. En av de saker jag ser verkligen fram emot är I AM READYs träningsfest på söndag, wohooo! Hur kul!?

Vill du också vara med och träna med oss på söndag? Såklart att du vill! Läs nedan för mer info.

När: Söndagen 25/2 kl. 10.30-12.30
Plats: Amfiteatern, Rålambshovsparken, Stockholm (T-Fridhemsplan)
Träningspass: Du kommer få ta del av ett superkul träningsupplägg som är anpassat för alla åldrar och träningsnivåer.
Pris: Gratis
Anmälan: info@iamready.se

Under förmiddagen kommer du även kunna njuta av bland annat goda smoothies från Naked och gott från my müsli.

Vad väntar du på? Ta med mamma, pappa, syskon, grannen, vänner, släkt eller kanske en helt ny träningsvän på en rolig och svettig förmiddag tillsammans med oss på I AM READY. För mer info och uppdateringar, klicka in här.

Jag ser fram emot att få träffa dig!

 

Livsstil

Veckans lista

Jag har inte glömt bort er trots att det ekat tomt här i några dagar. Den här veckan har jag haft kaosmycket att göra, men imorgon är jag tillbaka med fokus på jobb. Jag har längtat lite efter det då jag är en rutinmänniska och mår bäst av när jag har läget under kontroll med jobb, träning, sömn och mat. Det kan låta tråkigt, men det är nyckeln till att saker och ting blir gjorda…iaf för min del.

Nåväl, nu ska vi sätta igång veckans lista för den sviker jag inte trots at det varit mycket att stå i denna vecka. Är ni med? Då kör vi!

Veckans träning: Det har blivit mycket benträning denna vecka och tyvärr fick jag endast till tre pass, men tre pass är bättre än inget pass. Det är lite så jag får se det. Fortfarande är jag ju sjuk, det vill inte släppa och det börjar bli riktigt frustrerande nu.

Veckans ”oplanerade” händelse: Att jag var ute på Kasai igår. Jag går aldrig ut och senast jag var ute var nog på Sabines möhippa i maj. Jag är ju inte värsta partytjejen direkt, men jag gillar att dansa iofs.

Veckans sämsta: Att jag inte kunde vara med och springa Arena Run. Det hade ju varit sååååå kul!

Veckans bästa: Det är väldigt mycket bra som hänt denna vecka som bra möten, alla hjärtans dag, frukostdate med Moa, mycket häng med Sara, MEN gårdagens 30 års glitterfest var galet kul. Alla mina närmsta vänner var på plats och det var glitter deluxe. Jisses vilka vänner jag har och det är bara ren kärlek!

Veckans bakverk: Det borde såklart varit semlan, men jag har inte hunnit baka någon eller äta någon. Någon som vill äta en semla med mig? Veckans bakverk var mina söta raw cakes, receptet hittar du här.
Veckans mest likade bild: Det blev denna fina bild på mig och min käreste.

Träning

Rörlighetsträning för bland annat bröstrygg

Så otroligt roligt att många av er gillar rörlighetsträning. Jag har aldrig fått så pass många sparningar på instagram efter de senaste två filmerna jag lagt ut. Superkul att det finns ett sådant stort intresse när det kommer till rörlighetsträning. Jag älskar att jobba med rörlighet då det blir lättare för mig med tekniken under styrketräning och kroppen känns bara så bra med det.

Vill ni se veckans rörlighetsfilm?

I den är det extra mycket fokus på rörligheten i bröstryggen, men självklart touchar jag även andra delar av kroppen som stretchas under övningarna. Nedanför videon kan du även läsa vad de olika övningarna tar någonstans. Enjoy!

Twisted Cross eller Skorpionen:
Bra för ganska mycket, Du stretchar främre axeln, bröstet, höften samt nedre delen av ryggen. Det brukar alltid knaka till ordentligt i min rygg under de 2-3 första repsen när jag gör den. Så skönt.

Rörlighetsträning charlotte beijer

Bröstryggsrotation upp mot tak:
Jag har inget namn för denna övning, men den är bra just för bröstryggen.

rörlighetsträning bröstrygg

Larven:
Helt klart min favorit bland alla rörlighetsövningar, eftersom att hela kroppen får jobba och man blir riktigt varm. Du jobbar med ryggraden, baksida lår, axlar och coren.

Knäböj mot vägg:
En övning som ställer höga krav på ens rörlighet. Ställ dig ganska nära väggen, ha armarna mot väggen, försök att ha bröstet så nära väggen som möjligt och kläm ihop skulderbladen under själva rörelsen. I denna övning tränar du framför allt bröstrygg, men även fotled, höft och axlar, egentligen nästan hela kroppen.

 

Lycka till med rörlighetsövningarna och kör hårt! Klicka in här för att ta del av förra veckans film med rörlighetsträning som handlade om 5 övningar till en bättre kontorshållning. Har du frågor är det bara att kontakta mig här nedan eller på mail, charlotte.beijer@workoutroutine.se