Monthly Archives

mars 2018

Mat

Ge bort ett mer personligt påskägg

Jag tycker det ska bli så mysigt med påsk. Jag gillar långhelger och speciellt när det blir mer tid med familjen och att det serveras en hel del god mat. Det här med påskägg har vi slutat med. Vi är ju vuxna nu och då är godis inte lika gott längre…eller? Under de senaste två åren har jag fått de bästa påskäggen någonsin. Det har varit påskägg innehållande mina absoluta favoriter, vilket har uppskattats väldigt mycket.

Att ge bort ett mer personligt påskägg med lite tanke bakom är helt klart en winner.

Här nedan är påskägget från förra året som innehöll hjärtformade questbars som var doppat i vit sockerfri choklad, proteingodis, dadelbollar och några bitar naturgodis. Alltså, hur gott?! ALLA MINA FAVORITER! Jag blev helt överlycklig!Året innan det fick jag det här påskägget även det innehållande questbars, cashewnötter och dadelbollar. Alla favoriter i ett och samma ägg. Man behöver inte göra värsta grejen, men att göra ett personligt påskägg är fantastiskt. Det handlar inte om att påskägget ska vara nyttigt eller så, men lägg lite tanke bakom det. Om du vet att någon nära älskar kinderägg, torkad frukt, kolakakor, kanelbullar (!?) lägg då ner en i ett påskägg.

Lägger du ner någon tanke bakom dina påskägg? Eller hur firar du påsk?
Mat

Våffeldagen – Årets dos av våfflor

Helt ärligt, jag kan inte riktigt minnas när jag åt riktiga våfflor på vetemjöl, fett och vatten/mjölk. I söndags på självaste våffeldagen blev jag påmind då mamma bjöd över familjen på våffeldagsfika. Det doftade våffelos i hela lägenheten och det smakade väldigt bra, nästan bättre än vad jag kunde minnas.

De senaste åren under våffeldagen har jag antingen glömt att äta våfflor eller så ha jag gjort ett nyttigare alternativ på våfflor. För några år sedan gjorde Sara och jag kikärtsvåfflor, men jag har för mig att vi blev lite besvikna på resultatet, hehe. Om man vill att ens våfflor ska smaka våfflor, ja, då ska man helt enkelt gå efter ett våffelrecept a la mormor liksom. Eller vad tror du?Våfflorna som bjöds i söndags eftermiddag hade alla möjliga tillbehör. Det fanns färska jordgubbar, blåbär, hallon och grädde. Grädde, hur gott är inte det? Förut kunde jag tycka att det var ritkigt onice, men idag tycker jag att det är grymt gott. Fast det kanske beror på mängd och vid vilket tillfälle man äter grädde.Det känns som jag åt galet många våfflor, men det kanske blev 2-3 st. Det var tur att vi var några stycken som åt för annars hade jag väl lätt kunna smälla i mig 8 stycken våfflor bara sådär. Jag kunde iaf göra det som yngre, men man ska ju inte leva på gamla meriter.VåffeldagenJa, då var årets dos av våfflor klart. Våfflor är galet gott, men tror det får räcka med en gång per år för min del. Det känns bara som en degklump i magen efter allt ätande och då föredrar jag annat istället. Men som sagt, det var riktigt gott och speciellt för själen! Om du vill testa på nyttigare alternativ på våfflor, kika in då på min bloggkollega Alexandras recept på Choklad- och Matchavåfflor här.

Blev det några våfflor för dig i söndags?
Träning

Ett blandat träningspass för överkropp

God morgon måndag och mina fina läsare!

En ny vecka och det betyder också ännu en ny träningsvecka. Jag avslutade min träningsvecka i går med ett träningspass för överkropp. Det blev lite av allt möjligt som rygg, triceps, biceps, axlar och mage.

I det här inlägget ska du få ta del av några av övningar, och om du fortsätter att scrolla neråt kan du även ta del av en film på två magövningar som du kanske kan lägga in i ditt nästa träningspass.Jag började med några ryggövningar som latsdrag, vilket var galet länge sedan jag gjorde. När jag kör rygg kör jag mest roddar, vilket passet fortsatte med såklart. Blev både sittandes rodd och T-bar rodd. Mellan seten på roddarna övade jag även på clean & split jerk, vilket jag tycker är superkul!

Passet avslutades därefter med armar och mage. Ta del av filmen nedan där du får tips på två magövningar som jag avslutade mitt träningspass med. Förhoppningsvis är de nya för dig! Lägg in de i ditt nästa träningspass, vettja!

Lycka till min din träning!
Livsstil

Veckans Lista – Uppsvullet öga, fotografering med Adidas Runners och våfflor

Vad mycket härligt den här veckan har innehållit- träning, jobb, äntligen är byrån på plats i sovrummet och idag gick vi in i sommartid och bara höra ordet sommartid gör en lycklig. Håller ni inte med?

Veckans mående: Jag har mått riktigt bra under veckan, men har något konstigt med mitt öga. I lördags när jag vaknade var det så uppsvullet att jag såg ut som ett monster. Det var samma visa idag när jag vaknade. Jag hoppas verkligen att det är bra till morgondagen under fotograferingen/inspelningen. AHHH!

Veckans träning: Bra träningsvecka. Roligaste passet var på Vici med Emma som typ dödade mig, rent ut sagt. Mina axlar och händer var så trötta efter hennes pass, men sjukt kul! Jag älskar att utmana mig själv och känna mig helt död, haha.  Jag ser fram emot ännu en ny träningsvecka nu! Så pepp!

Veckans överraskning: När det knackade på dörren och jag fick den här snygga tröjan levererad, wohoo!

Veckans goda: Jag kan inte välja bara en måltid eller så. Fedagslunchen med Cathrine var magisk, våffeldagen idag med min familj var så god då den innehöll riktigt goda våfflor med färska jordgubbar, blåbär, hallon och grädde och sen var ju lördagsmiddagen med Mathias supermysig också. Så svårt att välja!

Veckans bästa: Att våren är här, att jag har fått min beställning från Adidas med de snyggaste kläderna, fredagens fotografering med bästa Adidas Runners och att rätt del till byrån kom i torsdags och nu är vår byrå uppe och klar. F I N A L L Y!

Veckans sämsta: Att jag fick ställa in lördagsdejten med Sabine och Veronica, buhuu! Vi som skulle till Mahalo och äta lunch igår. Jag hade verkligen sett fram emot det, men ögat satte stopp för det hela. Jag kände mig inte så pepp att gå ut med ett öga som var helt förstört.

Veckans mest likeade bild: Veckans mest likade bild är från fredagens träning när jag övade på toes to bar. Ni kan läsa om den träningen i inlägget under.

Träning

Ett snabbare träningspass

Jag är så oerhört glad att jag kan träna som vanligt igen och att energin är tillbaka. Jag vet att jag tjatar om det, men det är verkligen så underbart att kunna träna och känna sig stark. Efter två månaders förkylning varvat med feber har jag känt mig ganska svag vid träning.

I fredags efter morgonfotograferingen med Adidas Runners mötte jag upp Mathias för ett benpass. Vi begav oss till Sportpalatset och för en gångs skull var det lite folk där. Annars brukar det vara galet mycket folk och det känns som att det inte spelar någon roll när man ens är där.

När det är lite folk på gymmet vågar jag ta kort med systemkameran också, haha. Jag är riktigt obekväm att ta kort på gymmet annars. Jag vill inte att någon som inte vill ska fastna på något kort.
Vi började passet med rodd, rörlighet och bensparkar som uppvärmning. Därefter blev det knäböj i hack squat-maskinen och sedan utfall. Det blev nog 4-5 set utfall, och jag älskar utfall. Det är så ofantligt tungt, men det är så skönt det med. Jag gillar att lyfta tungt för då blir jag så pigg och det känns verkligen som att hela kroppen får jobba samt att jag triggas av att lyfta tyngre.Mellan seten tränade jag på kipping och toes to bar. Två övningar som ser så lätt ut, men är betydligt svårare än vad det ser ut! Men för att blir bra på något behövs det övning! Försöker öva lite varje gång jag tränar och det finns bra stänger att hänga i.Tyvärr fick jag avbryta träningen efter en timme då jag insåg att jag skulle möta min syster på lunch. Jag trodde att jag skulle ha hur mycket tid som helst, men icke det. Fast all träning är bättre än ingen. Det blev iaf en timmes träning.

Har du något som du vill bli bättre på inom träning?
Livsstil Mat

Tidig fredagslunch på Snickarbacken 7

När ens fredag startar väldigt tidigt behöver en också äta lunch väldigt tidigt. Så är det iaf för mig. Min syster håller med angående den punkten då vi sågs redan lite efter elva idag för en bättre lunch på Snickarbacken 7. 

Trots att vi var tidiga på Snickarbacken 7 var det ont om platser, men vi hade turen med oss och fick en bra och rymlig plats. Något jag ogillar när man är ute och äter är när man sitter på varandra och hör precis vad grannen på sidan om har gjort under förmiddagen. Hur ska man då själv kunna våga prata högt om saker och ting?!

Nåväl, Cathrine och jag beställde en galet god laxsallad med bland annat quinoa, sojabönor och granatäpplen i. Hur gott som helst!Det var faktiskt första gången jag åt lunch på Snickarbacken 7. Jag har tidigare endast ätit frukost där så det var kul att testa på något annat. Salladen var mättande, men jag skulle inte haft några problem med att ta en till portion faktiskt. Älskar man mat så gör man liksom. lunch snickarbacken 7Kunde inte haft ett bättre lunchsällskap. Det var ett tag sedan jag träffade min syster på tu man hand så att få egentid med henne var hur härligt som helst!

Den här fredagen har varit riktigt bra då den har innehållit jobb, träning och häng med sis. Lyxigt värre, och nu är det banne mig helg! Wohoo!

Livsstil

Att ”bara” ta en promenad

Att ”bara” gå ut och ta en promenad kan göra så mycket! Speciellt nu när solen tittar fram och att det äntligen är ljust på morgonen och eftermiddagen. Jag vill inget annat än bara vara ute. Ta sköna promenader, lyssna på en podd och få in allt solljus vi gått miste om under de senaste månaderna är underbart.

Här om dagen var jag ute på en rask promenad…rättare sagt, jag hade tänkt att gå raskt. Dock var det isigt vart jag än gick och gick för sakta för att kalla det för en powerwalk. Det blir så ibland, men vad gör det? Jag fick frisk luft och sol, vilket inte är helt fel! Det finns mängder av anledningar varför promenader är så bra, enligt mig.

Min topp 4-lista varför jag älskar att promenera
  1. Du får tid att fundera utan att bli störd. Att ta en promenad och inte tänka på något annat än det du vill är så skönt. Oftast får jag nya idéer och tankar medan jag promenerar.
  2. Personligen blir jag piggare och får mer energi av promenader, speciellt om det är fint väder som det var i helgen och idag. Solen och friska luften gör verkligen mycket!
  3. Att bara röra på sig är skönt! Röra kroppen efter att ha suttit ett tag. Det gör bara gott!
  4. Jag känner mig mer effektiv och har en bättre koncentration när det sen är dags att jobba sen.

Vad säger du? Gillar du promenader? Och vad gillar du bäst med dem?
Mat

Havregrynsgröt tillhör min muskelmat

För att bli starkare behöver en träna, äta mat och även återhämta sig, som du säkert redan vet om. Maten, den spelar en stor roll. Med rätt kost får vi rätt energi, bättre återhämtning och enkelt sagt kan maten ge våra muskler mat, alltså muskelmat. Genom att äta bra och riktig mat kommer du prestera bättre under dina träningspass, vilket i sin tur leder till just en starkare kropp.

Då jag känner att jag behöver utvecklas i min träning och orka mer har jag börjat se över min kost då jag misstänker att jag skulle behöva äta lite mer. Ni som vet hur mycket jag äter idag tycker väl säkert att det låter bananas att jag ska äta ännu mer, men det är så det är.

Så denna morgon innan jag skulle iväg och köra ett pass gjorde jag iordning en STOR skål med gröt där jag tog i en extra deciliter med havregryn för extra mycket energi. Kan ha varit den godaste gröten på riktigt länge och jag är fortfarande mätt!muskelmat

Så vad hade jag i den här goda supergröten?

Jo, havregryn såklart, lite proteinpulver, äppelbitar, banan, pumpakärnor vilket jag Ä L S K A R, jordnötssmör, kanel och havredryck. Alla goda ting i en och samma skål. Det är helt galet hur gott det kan vara med gröt och det bästa av allt är att det finns mängder av variationer på det. Det är bara att blanda allt gott som passar med varandra och njuta ordentligt. Det går ju ganska fort att äta upp allt och ibland blir man lite ledsen att maten är slut, eller är det bara jag som känner så? Om du känner lika som mig, så ja, njut medan du äter.nyttig grötHavregryn är ett sådant grymt bra livsmedel och det finns alltid hemma i skafferiet hos oss. Det är väldigt mättande och ger en långvarig energi, vilket jag tycker är perfekt innan träning. Sen att du kan baka en massa med havregryn gör inte saken sämre direkt. Jag är även ett stort fan av pumpakärnor som innehåller en hel del mineraler som järn, zink och magnesium.

Jag tänker en del på vad jag stoppar i mig för att kroppen ska orka det den behöver i min livsstil, men självklart går världen inte under för mig om jag får en mindre näringstät lunch någon gång då och då. Jag ser bara till att äta mer sen, men om jag får bestämma helt själv, då ser jag till att det är bra och mycket mat hela tiden.

 

Några ord innan jag avslutar inlägget.
Våga ät mat. Våga träna. Våga träna tungt. OCH SOV ordentligt.

Tack!

 

Träning

4 övningar för en bättre kontorshållning

I skrivande stund är klockan lite efter 15 och vid den här tiden kan det vara så att huvudet och kroppen känns lite segt. Ni som jobbar vid ett skrivbord har antagligen suttit ner alldeles för länge. Det kanske är dags att hoppa upp från stolen och göra några övningar för en bättre kontorshållning? Jag tror faktiskt det.

 

Jag tror att många som sitter vid kontor och jobbar inte är tillräckligt starka för att sitta ner hela dagarna. Det är dags att ändra på det och att få ny energi! Ta tag i din kollega eller kollegor och gör de här 4 övningarna NU!
Det är två övningar för baksida axlar/skulderblad och två övningar för sätet!
Kör 45 sekunder – 1 min på varje övning, 3-4 varv. Kolla på filmen nedan.

 

Övning 1 – För baksida axlar och skulerblad

Luta dig fram med en rak rygg. Dra upp armarna i ett smalt V. Dra sedan in armarna till ett W och kläm verkligen ihop mellan skulderbladen.

Dra armarna bakåt till ett W och kläm ihop skulderbladen

Övning 2 – Utfall

Ställ dig höftbrett mellan fötterna och ta ett steg bak och sjunk ner så långt du kan, men ändå behålla en god teknik. Med god teknik menar jag bland annat att vara rak i ryggen, ha en aktiverad/spänd core och gör övningen i din takt.

Kontorshållning

Utfall bak. Ta ett steg bak och sjunk ner så långt du kan med en god teknik.

 

Övning 3 – Fokus på baksida axlar och skulderblad

Ta ett axelbrett grepp på ett gummiband. Ha gummibandet i brösthöjd, sänk ner axlarna och dra armarna åt sidan med raka armar hela tiden. Glöm inte att kläm ihop skulderbladen när armarna går åt sidan. 

Övning 4 – Sidogång

Sista övningen är sidogång med ett gummiband/miniband vid vaden. Ta 8-10 steg/sida och se till att bandet hela tiden är spänt för att sätet ska aktiveras. 

Varsågoda, då är ni kittade med fyra övningar som ni kan göra under veckan. Som jag skrev tidigare, gör övningarna i 1 min/övning, gärna 3-4 varv, men om du har ont om tid, kör ett varv. Det är ju som sagt bättre att göra ett varv än inget. Du kan ju även göra ett varv under förmiddagen, ett varv under lunchen och ett på eftermiddagen. Testa och se hur det känns.

 

Om du och ditt företag behöver hjälp med träningen får ni mer än gärna kontakta mig! Klicka även in här för att ta del av andra övningar för en bättre kontorshållning.

Lycka till med träningen!

Livsstil

Veckans lista – Sol, Protinella och lite träning på det

Veckorna verkligen bara swishar förbi. Ännu en vecka har passerat och det är dags att planera in ännu en ny. När jag sitter och tittar i min kalender inser jag att det är mycket kul som händer nu och att det blir sommartid om en vecka och att påsken är om två veckor. Wow Wow Wow!

 

Veckans mående: Det känns som jag är helt kry nu och jag var hos läkaren i måndags och hon tyckte att allt verkade bra med mig. Fick även ta ett blodprov för att se om jag hade någon brist. Jag håller tummarna att allt är på topp!  Utöver att jag känner mig bra har jag känt mig lite tankspridd och lite småstressad. En blandning av allt som det kan bli ibland. Därför har det varit skönt att ta hela helgen off och inte göra någonting alls förutom att äta, träna, promenera och rensa kläder.

Veckans träning: Träningen har gått väldigt bra under veckan och äntligen känns det bra också. Veckans träning innehöll – 2 benpass, crossfitpass, intervallpass och 6 km jogg. Helt okej, men det bästa av allt är att det var så kul. Varje träningspass var kul! Bilden nedan är från tisdagens Adidas Runners pass. Vi hade precis avslutat en 6 km jogg i ett slaskigt Stockholm. Fast vad gjorde det när vi hade varandra!Veckans låt: Like I Do med David Guetta. Den är bara så bra att jag vill shuffla järnet när den spelas! Wohoo!

Veckans goda: Alltså, som ni vet äter jag pannkakor hej vilt! I morse råkade pannkakssmeten bli fel, men det var länge sedan jag åt så frasiga och goda pannkakor iaf. De blev så goda och det bästa av allt var att festa till det med lite protinella. Jag gillar inte choklad, men det här, det här var något helt nytt! SÅ GOTT!!!Veckans bästa: Jag måste få nämna solen och ljusa eftermiddagar. Solen som till slut kom och eftermiddagarna som just nu känns som förmiddagar. Tack för att vi går till ljusare tider nu.

Veckans sämsta: Hmm, svårt. Jag vet faktiskt inte. Kanske att jag varit lite tankspridd och tycker det varit svårt att strukturera veckan med jobb. Typ, vad ska jag prioritera och så. Sen är det såklart IKEA denna vecka med. De skickade ännu en gång fel del till oss och nu känns det som att vi aldrig kommer få iordning i vårt sovrum. Ikea SKÄRPNING!

Veckans mest likeade bild: Under veckan har jag inte lagt ut så många bilder. När jag lagt ut har jag fått så sjukt få likes. Insta, vad händer? Såhär få likes som jag har nu hade jag när jag startade med instagram. Jaja, den bild som blev mest likead var en träningsbild så det är kanske det ni faktiskt vill ha mer från mig.