Monthly Archives

augusti 2018

Yoga

Veckans yogaövning – Grym stretch för säte och höft

Happy hips – happy life. Runt höfterna sätter sig gärna spänningar som skapar obalans i din kropp. Med fokus på stretch för höften kan du släppa på både fysiska och psykiska spänningar. Veckans yogaövning är en skön stretch för säte och höft.

Veckans yogaövning: Halv duva / Ardha rajakapotasana

Gör så här: 

Starta i stående hund med lätt böjda knän och en utsträckt rygg. Lyft höger ben från marken och placera knät vid höger hand. Låt vänster fot vila ner mot ljumsken eller flytta vänster fot närmare vänster hand för ytligare stretch.

Låt höfterna peka nedåt och flytta ditt vänstra ben lite bakåt så du kan sjunka ner med höften. Hitta in i positionen med händerna framför knäna för att sedan ta dig ner på armbågar eller vila hela överkroppen ner över benet.

Stanna minst 1 min och byt sedan sida.

Här ska det kännas: 

Säte, utsidan av benet och höft.

Därför är den här övningen så bra: 

Stretchar sätesmusklerna, släpper på spänningar kring höften och ljumskar. Ökar cirkulationen i höft och bäcken.

Toppenövning för dig som tränar mycket annat, den här stretchen är superbra att avsluta passet eller löprundan med!

Tankar & Ideér

Meditera mera – stora inlägget om meditation och mindfulness

Meditation och mindfulness är två begrepp som du säkert har hör talas om, kanske testat själv eller är van utövare av någon form av meditation. Att meditera kan vara ett sätt att hitta kroppslig och mental avslappning med hjälp av ett medvetet andetag och ett sinne som är uppmärksamt och närvarande.

”You become a master of your life when you learn hot to control where your attention goes” 

Vad är meditation?

Kort och gott skulle jag beskriva meditation som ett sätt att koppla samman kropp och knopp. Bli mer medveten och närvarande. Att lära sig att stanna upp och lyssna inåt. Skapa plats för reflektion.
Här i västvärlden används ordet meditation för att beskriva olika metoder för hur du kan skapa avslappning både kroppsligt och mentalt.

Hur gör man?

Sitt eller ligg i en avslappnad position men med rak rygg om du väljer att sitta upp. Kan vara i samband med yogaövningar, på morgonen eller i sängen på kvällen. Hitta ditt andetag och försök vara så närvarande som möjligt. Känn dofter, underlaget, känn in hur kroppen känns och andas djupt ner i magen genom näsan. Det kan tyckas svårt att hålla koncentrationen, men så fort du inser att nu tänker jag på annat – så är du tillbaka i meditationen. Kliv ur tankarna och fokusera återigen på ditt andetag.
Du kommer med säkerhet försvinna med tanken många, många gånger men låt det ta tid. Börja med 5 minuter för att sedan öka tiden då och då. Vissa stunder kommer det kännas lättara att ha fokus medan andra kommer det kännas som du har en elvisp i huvudet som kastar runt alla tankar.

Tips 1: Testa en guidad meditation! På youtube finns det många guidade meditationer för alla möjliga ändamål. Min favorit som jag ofta lyssnar på är den här https://www.youtube.com/watch?v=CQ6TDralkOM

Tips 2: I podden ”yogiskt – en podd om yoga och meditation” avsnitt 18. meditation – vägen till skatten. Beskriver de väl vad och hur du kan hitta din egen meditationspraktik och fakta om just meditation.

Min egen meditationspraktik

Jag ska vara ärlig och säga att jag inte är den mest rutinerade meditationsutövaren. Vissa veckor mediterar jag varje dag, andra veckor mer sällan. Har mycket lättare att jobba med mitt mind samtidigt som jag yogar. Det är min form av meditation men då och då får jag för mig att jag ska lägga mer fokus på just den meditativa biten, jobbar på att få till en stund dagligen då jag har insett att det kan skapa goda förutsättningar för ett lugnare sinne och bättre kontroll på tankarna resten utav dagen eller på kvällen när det snurrar allt för mycket.

Meditationsutmaningen – 10 minuter om dagen i 30 dagar.

På lördag är det 1:e september då tänkte jag starta en utmaning för mig själv för att få till en stund meditation varje dag. En utmaning som går ut på att jag dagligen lyssnar på en guidad meditation eller mediterar själv i minst 10 minuter. Det här med utmaningar är min grej haha, för att jag ska känna inspiration till att skapa en ny vana så är det lika bra att jag gör det som en ”kick-start”. SÅ…om du vill hänga på min utmaning: ”meditera mera – 10 minuter om dagen i 30 dagar” så håll ögonen öppna på lördag!!

3 goda skäl till varför du borde testa att meditera

  • Bli mindre stressad – i början kan det kännas stressande att sitta ner och ”göra ingenting” men forskning har visat att regelbunden meditation minskar stessnivåerna i kroppen.
  • Öka din koncentrationsförmåga – bli mer fokuserad, prestera bättre i andra sammanhang där det krävs god koncentration.
  • Bli mer mindful – på perspektiv på saker och ting, lär känna dina tankar och reaktioner. Lär dig applicera lugnet i stressiga situationer i vardagen!

 

Namaste!

Fanny – with a lot of love

Tankar & Ideér

Höstens boktips – lär känna dina tankar och skapa ditt perfekta liv

Är du öppen för att utforska tankens kraft och dess påverkan på ditt liv? Alla dina tankar skickas ut som frekvenser i universum och kommer komma tillbaka till dig på ett eller annat sätt. Du har möjligheten att skapa förutsättningar för ett liv fyllt av lycka och framgång med hjälp av dina tankar och känslor. Du fungerar som en magnet – allt du tänker, känner och attraherar kommer komma tillbaka till dig som fysiska händelser och situationer.

Jag förstår att det här kan låta flummigt men jag vill uppmuntra dig som är öppen för att utforska tankens påverkan på ditt liv att läsa på om attraktionslagen. Jag läste boken the secret (hemligheten) med Rhonda Byrne för ett par år sedan och har sedan dess kunnat koppla det mesta i mitt liv till min egen tankes kraft. Jag har skapat förutsättningar för allt positivt som har hänt mig de senaste åren och kan se tillbaka på händelser och inse att det är helt självklart att jag är där jag är idag för jag aktivt har attraherat dessa situationer med hjälp av mina egna tankar – hur häftigt är inte det? (Det kan jag skriva mer om i ett eget inlägg).

I sommar har jag läst en bok i samma serie som the secret och blivit ännu mer övertygad om att allt jag tänker, känner och attraherar kommer tillbaka till mig i form av händelser och situationer. När du väl börjar utforska din egen förmåga att påverka ditt liv och skapa de bästa förutsättningarna så kommer du inse att det finns en kraft som är större än allt annat, en kraft som fungerar som alla energier.

Höstens boktips – lär känna dina tankar och skapa ditt perfekta liv

Är du öppen för att utforska din egen förmåga att skapa ett fantastiskt liv? Då skulle jag rekommendera dig att läsa boken KRAFTEN med Rhonda Byrne (även the secret – hemligheten). Låt den här hösten bli hösten då du tar kommandot över dina tankar och känslor. Dyk ner i de här två böckerna och låt dig inspireras med ett öppet sinne.

”Du föddes inte för att kämpa. Du föddes inte för att leva ett liv där glädjefyllda ögonblick är sällsynta företeelser. Du föddes inte för att slita och arbeta fem dagar i veckan med bara korta stunder av glädje på helgerna. Du föddes inte för att leva med begränsad energi och känna dit utmattad i slutet av varje dag. Du föddes inte för att oroa dig eller vara rädd. Du föddes inte för att lida. Vad är då syftet med ditt liv? Det är meningen att du ska uppleva livet till fullo och ha allt du önskar, och samtidigt vara fylld av glädje, hälsa, vitalitet, entusiasm och kärlek, för DET är ett fantastisk liv! 

Dina drömmars liv, allt du drömmer om att vara, göra eller ha har alltid legat närmare dig än vad du har vetat, för kraften till ALLT du vill ha finns inom dig!”

 

Lär känna mig

En månad i Grekland – summa summarum

Den senaste veckan har jag haft besök av min fina vän Annelie. Hon har bott hos mig i lägenheten och hängt med mig på jobbet – det vill säga tränat, ätit, solat och badat. I dag flyger hon hem och jag är ledig så har tid att skriva, träna, reflektera och ladda om för nästa vecka.

I dag har jag varit här i en månad så jag tänkte summera den här tiden som varit, reflektera lite. Häng med!

Vecka 1 –

”soon, when all is well, you´re going to look back on this period of your life and be glad that you never gave up”

Landade på Kreta och kände mig taggad, pirrig och nervös. Första dagarna gick jag på helspänn. Sov oroligt och kunde inte slappna av. Stresspåslag delux vilket gjorde mig så labil. Kunde känna igen känslan så mycket från när jag flyttade till Stockholm förra året, så någonstans i bakhuvudet kunde jag se genom det som kändes tufft för jag visste att det skulle bli bättre  när jag väl skulle landa. Kände mig så ensam när jag landade hemma i lägenheten på kvällarna och även på mornarna när jag vakande själv… det blev en stor omställning från att inte ha sovit själv en enda gång i sommar.

Alla klasser som jag instruerade kändes bra och jag fick en rolig start med många tacksamma gäster. Det gjorde hela situationen lättare, för när jag väl instruerar (jobbar) så känner jag mig helt hemma i rollen.

Vecka 2-

”Life doesn´t require that we be the best – only that we try our best” 

Efter en och en halv vecka började jag sova bättre. Började komma in i rutinerna och lära känna mina kollegor bättre. Stressen lugnade sig och jag kunde äntligen börja njuta av tillvaron. Fortfarande en hel del nytt, mycket intryck som gjorde mig trött. Första veckan gick jag på helspänn för att sedan vecka två bli så otroligt trött när kroppen började vänja sig vid all aktivitet och miljöombytet.

Vecka 3-

”Take time to make your soul happy” 

Den här veckan flög förbi. Troligtvis för att jag verkligen började känna mig hemma. Kände mig inte lika ensam, eller hade väl börjat acceptera och hantera tillvaron när jag var själv. Fick till många bra träningspass själv och laddade för flytt på fredagen och att Annelie skulle komma.

Vecka 4-

They say a person needs just three things to be truly happy in this world: someone to love, something to do and something to hope for”. 

Flyttade till en annan lägenhet på fredagen, samma dag som Annelie kom hit. Bor nu fem minuter från hotellet med havet utanför lägenheten – love it. Den här veckan har känts lång för jag har gjort så mycket saker som inte hör till vardagsrutinerna. Har känts som jag har haft semester då jag har haft fokus på att hänga med Annelie och gjort roliga saker med henne mellan klasserna. Helt rätt i tiden då jag nu känner mig supertaggad på att komma in i min ”vanliga” rutin igen. Har även fått två nya kollegor som jag kommer jobba med de kommande månaderna, två grymma tjejer. Har haft en superbra vecka!

En månad – mycket intryck, många fina möten med härliga människor, många stunder när jag har reflekterat över livet och lärt känna mina tankar och känslor bättre. Jag ångrar inte en sekund att jag flyttade hit – trivs så bra!

Spännande att se vad nästa månad har att bjuda på!

”It’s okay to be scared. Being scared means that you’re about to do something really, really brave”.

 

Yoga

Veckans yogaövning – en skön bakåtböjning

Veckans yogaövning: Kamelen / Ustrasana

En skön bakåtböjning som går att göra i tre olika steg. Toppen för dig som sitter mycket och jobbar sittandes.

Gör så här: 

1. Börja stående på knä och placera händerna mot ländryggen. Hitta en lätt bakåtböjning med stöd för ryggen. Rulla bak axlarna, sätt skuldrorna på plats, titta uppåt och öppna bröstet.

Steg 1.

2. Om det känns okej, låt ena handen sträva ner mot din häl. Men behåll höften framskjuten. Lyft den andra armen uppåt och hitta in i bakåtböjningen…

Steg 2.

3. Känn efter, känns det okej med ena sidan så kan du testa med båda händerna bak på hälarna. Lyft bröstbenet uppåt och lyft blicken mot himlen. Skjut fram höften men hitta en avslappnad känsla i sätet. Andas några djupa andetag för att sedan landa i barnets position.

Steg 3.

Här ska det kännas: 

Bröstet och hela framsidan av kroppen. Även ryggen då det kan vara skönt böja sig bakåt.

Därför är den här övningen så bra:

Stärker rygg och förbättrar hållningen. Öppnar upp bröstet på djupet och kommer hjälpa dig i andra bakåtfällningar. Jobbar med din rörlighet i axlar, höftböjare, bröstrygg och fotleder. Toppenövning för dig som sitter still mycket och jobbar med händerna framför kroppen (vid datorn).

 

Okategoriserade

Utflyktsdag – två stränder att besöka på Kreta

Planerar du att resa till kreta? Om ja – här kommer två jättefina utflyktsmål som du borde bocka av på ön. Om nej – dags att börja planerar för kreta är fantastiskt!

I fredags kom min vän Annelie hit, så himla roligt! I går var jag ledig så vi passade på att ha en riktig utflyktsdag. Hyrde bil och tog oss runt på ön. Jag bor i byn Kolimbari, ungefär 30 minuter från Chania. Här i från hyrde vi bil och tog oss första till stranden Falassarna sen vidare mot stranden Balos där vi spenderade eftermiddagen.

Rallybilen – gick galant att glida runt i den här.

Falassarna är en fantastiskt fin strand

Mycket turister men även mycket greker åker till den här stranden för att njuta av det kristallklara vattnet och den sköna sandstranden.

+väldigt vackert, inte svårt att hitta.

– mycket folk, turistigt.

Har egentligen inget emot mycket folk men nästa gång ska jag leta efter mindre stränder och de riktiga guldkornen.

Lunchutsikten över Falassarna…

Magiskt!

Kolla in vattnet!

Balos – en nära-döden-upplevelse

Efter några timmar på Falassarna rullade vi vidare mot Balos. Hit kan man åka på ordnade turer via Apollo eller ta sig själv med bil. Vägen hit är helt sjuk då man ska ta sig upp för ett berg och sedan promenera 30 minuter ner till stranden. På den slingriga vägen upp för berget mötte vi mycket bilar vilket resulterade i att vi hade bilar på vänstersidan och stup på högersidan. Skräckblandad förtjusning.

+ rolig utflykt om du vill vara lite mer aktiv, väldigt vacker vy uppifrån, bra val att hänga där på eftermiddagen när de flesta människor började rulla hemåt.

– vägen dit (7km grusväg, om du är höjdrädd eller inte känner dig trygg med att köra bil), ingen toalett eller kiosk nere på stranden så köp med vatten och snacks innan

Tog oss upp från stranden lagom till solnedgången – vackert vackert vackert

En ny yogavän!

Summa sumarum, en superfin dag med stopp på två underbara stränder! Så härligt att lämna hotellet och få se ön. Idag – back to work.

Yoga

Veckans yogaövning – en asana för återhämtning

Veckans yogaövning: Barnets position / Balasana

En återhämtande position som jag gärna utför om jag ska göra yinyoga eller lägger in i en mer fysiskt krävande klass där det kan vara skönt att komma ner och vila en stund.

Gör så här: 

Sitt på knä med lite mellanrum mellan knäna. Håll ihop stortårna och sjunk bak med höften och rumpan mot hälarna, låt fotryggen vila ner mot mattan. Förläng ryggen och låt armarna vila ner mot mattan tillsammans med huvudet. Om du har ont i knäna eller långt ner till hälarna – lägg en filt mellan vader och baksida lår för att minska avståndet. Stanna och andas djupa andetag.

Barnets position – skön position för en mjukare känsla i kroppen.

Här ska det kännas: 

Höfter, rygg, fotleder – en mjuk känsla då det är en ”viloposition”. Om du har problem med att sitta på knä så kan det hjälpa att lägga in en filt eller något mjukt mellan vader och lår så du kommer upp en bit.

Därför är den här övningen så bra: 

Mjukar upp kroppen och lugnar ner ditt andetag. En skön position som inte kräver så mycket mer än avslappning. Ger energi och återhämtning. Älskar barnets position!

Tankar & Ideér

Vecka tre på Kreta har rullat i gång

Vecka tre har rullat i gång och jag är mer än taggad på att få leda nya gäster genom tuffa wodar, svettiga löprundor och sköna stunder på yogamattan. Lite vemodigt att lära känna nya gäster varje vecka, på en vecka hinner man skapa god kontakt med de gäster som är öppna för att hänga och socialisera sig även utanför träningspassen. Samtidigt som det är häftigt för det är i mötet med andra människor som jag lär mig mycket om mig själv.

Jag har äntligen landat…

Det tog lite mer än en vecka innan jag var på banan här nere. Nu rullar dagarna på så galet fort. Från att känna in varje minut till att i dag knappt hinna reflektera. Det är intressant hur mycket min sinnesstämning påverkar mig. Jag trivs så bra med rutinerna här nere även fast dagarna flyter in i varandra och nästintill ser likadana ut, men det är väl så en vardag fungerar? Skapar en vardagsrutin som just nu passar mig perfekt.

Leder klasser, tränar, äter, hänger i solen, umgås med kollegorna, hänger i lägenheten och sover. Någon dag framöver tänkte jag göra ett inlägg när ni får följa med mig från morgon till kväll. För att få större inblick i hur mitt liv här på Kreta rullar på. Men så får ni ta del av ett gäng bilder från mina senaste dagar.

Ikväll avslutar jag dagen med att leda yoga, kanske ett dopp i havet efter det.

Ta hand om er! Många kramar.

Att lämna buffématen och äta på restaurang är vardagslyx!

Middag i Platanis

Hjulade in den nya veckan…

Vågorna – promendrade hem från jobbet här om kvällen, så vackert!

 

Okategoriserade

Veckans yogaövning

Veckans yogaövning: Katt & Ko / Marjaryasana & Bitilasana

Helt klart en av mina favoritövningar som jag alltid gör när jag yogar!

Gör så här:
Stå på alla fyra med händerna under axlarna och knäna under höfterna. Börja med att andas in och lyft bröstbenet framåt/uppåt medan höfterna är kvar på samma plats. Låt sittbenen sikta uppåt och håll ihop skulderbladen. Vänd blicken något uppåt. Andas sedan ut och runda ryggen så mycket du kan. Pressa händerna ner i mattan, låt skulderbladen glida isär och kika in mot din navel. Varva dessa två rörelser. Andas in och titta upp (ko), andas ut och titta mot naveln (katt)

Här ska det kännas:
Rygg och bröstrygg.

Därför är den här övningen så bra: 
Mjukar upp och värmer upp hela ryggen. Släpper på spänningar och öppnar upp bröstet. Skön att starta dagen med eller göra när som helst när du känner dig stel i rygg/nacke/bröst.

Tankar & Ideér

Träning som självmedicinering mot ångest och oro

Jag är så glad att jag tog mig iväg. Trots all ångest den första veckan, trots att det kommer vara tufft från och till. Jag kommer vara evigt tacksam över mitt mod. Jag lär känna mig själv, lär känna mina tankar.

Jag har kommit in i rutinerna. Nu uppskattar jag min vardag här något oerhört mycket. Har så sköna dagar med mycket aktiviteter, rörelse och sociala stunder med kollegor och gäster.

Träning som självmedicinering mot ångest och oro

Jag har tre eller fyra klasser på schemat varje dag. Får jobba med min egen kropp och hjälpa andra människor att hitta rätt i sin träning. Trots alla klasser som jag instruerar så finns det gott om tid till egen träning. Det kanske låter galet att jag lägger min tid på att träna själv när det är de jag sysslar med hela dagarna men för mig är träningen så viktig. För att jag ska fungera som människa, kunna tänka klart. När du tränar så frisätts det hormoner i kroppen som påverkar hjärnan, bland annat endorfiner som ökar välbefinnandet och som för mig kan liknas vid medicin mot ångest och stress.

Ett bra träningspass kan ändra min sinnesstämning, få mig att bryta ångesten, börja tänka kreativt och känna mig som mig själv igen. I vissa lägen har jag tänkt att jag hade kanske mått bättre av att få medicin mot min ångest och oro… Men än så länge har jag inte haft behovet då jag har mitt eget sätt att medicinera mina stressnivåer i kroppen. Träning – något svettigt som får min kropp att arbeta utan att behöva tänka. Följt av återhämtning och mycket mat!

Mina två bästa träna-skiten(ångesten) ur dig pass: 

  • Spring intervaller – på med löparskorna, upp på löpbandet och spring 1x1min x10 (spring 1 min, jogga 1 min, upprepa 10 gånger). Allt som allt 30-40 min träning som kommer stärka ditt psyke.
  • Kör en WOD (work of the day). Här nedan hittar du en Team-wod som du splittar med en partner. Så härlig känsla att träna tillsammans!

Efter ett tufft träningspass är jag alltid på banan igen, så skön känsla!

vad gör jag idag?

Har haft morgonyoga och cirkel/Hiit, om en halvtimme är det dags för Aqua sen är jag ledig i eftermiddag!

Hoppas din onsdag blir grym! Kramar.