Yoga

Veckans yogaövning – En bakåtböjning som skapar utrymme kring hjärtat

En krävande asana för bröstrygg och ländrygg – ta det försiktigt och känn in kroppen. Använd som en skön övergång mellan olika positioner eller som en bra stretch för bröst, axlar och mage. Den här bakåtböjningen skapar öppning för bröstet och sträcker ut hela framsidan av kroppen. 

Veckans yogaövning: Uppåtgående hund / Urdhva Mukha Svanasana

Gör så här: 

Starta i en stående hund – ta dig sedan ner till liggandes på mage.

  1. Placera händerna under axlarna, rulla bak axlarna, låt armbågarna peka bakåt och håll ihop skuldrorna.
  2. Sträck ut fotryggen mot mattan – aktivera benen men slappna av i sätet.
  3. Andas in och börja pressa händerna ner mot mattan så din överkropp lyfter. Lyft så högt att höfterna precis lättar från mattan.
  4. Låt endast fotryggen och händer vara kvar på mattan.
  5. Tänk på att skapa utrymme mellan axlar och öron så sträck ordentligt på armarna och håll ner skuldrorna.
  6. Skapa utrymme kring hjärtat – andas några andetag innan du tar dig ner igen.

Här ska det kännas:

Stretch för bröst, axlar och mage. Bakåtfällning för ryggen. Öppning kring hjärtat – en av mina absoluta favoriter för öppning av framsidan.

Därför är den här övningen så bra:

Stärker och stretchar stora delar av överkroppen! Kan minska stress och trötthet – skapar energi!

You Might Also Like

No Comments

Leave a Reply