Träning

Ny månad – ny träningsplanering

För sex veckor sedan kickade jag och Allis igång ett träningsprogram ihop – vi har ett pass kvar sen är vi klara med vår styrkeutvecklingsperiod. 20 dagar kvar här på Kreta – dags för nytt fokus och ny planering. Motiverad? Oh yes.

Sex veckor med tre pass i veckan, fokus på knäböj och marklyft börjar lida mot sitt slut. Mitt mål med de här sex veckorna var att lyfta 100 kg i marklyft. I förrgår körde vi sista passet med marklyft och jag gjorde det! Jag lyfta 100 kilo, äntligen! Har haft det målet sen jag pluggade på Lillsved men inte följt någon planering för att nå mitt mål… De här sex vekorna har gjort mig starkare, förbättrat min teknik och vana i att lyfta tunga mark igen. Så nöjd, känslan i går var ren lycka (vill du se lyftet så ligger det på min Instagram). Vi har ett pass med knäböj kvar – har blivit starkare i mina knäböj också vilket känns jättemotiverande!

Ny månad – 20 dagar kvar – Ny träningsplanering –
Go HARD so we can Go HOME…

Att följa en planering får mig att träna ordentligt, med struktur och inte bara göra det som faller mig in (har en tendens att gärna göra ALLT när jag inte följer någon planering). Utan en planering är det lätt för mig att träna ”för mycket” – nu får jag struktur på vilan och återhämtningen vilket är superviktigt om man vill ha resultat med sin träning.

Så…vad händer de här sista veckorna?

Två underkroppspass/vecka

Två överkroppspass/vecka 

3-4 intervallpass/vecka (totalt 10 pass på dessa 20 dagar) – intervaller på rodden, löpning, spinning. 

Minst 15000 steg/dag – någon extra promenad/dag. 

Fokus på hypertrofi (muskeltillväxt). Fler övningar/muskelgrupp. Fokus på god kontakt med musklerna, fler repitioner och något lättare belastning än under vår styrkeutvecklingsperiod. Syftet med de här tre veckorna är bland annat att komma åt känslan av att hitta kontakt med musklerna. Jobba med assisterande övningar till våra tyngre basövningar och få svettas ordentligt när vi kör våra intervallpass.

Har varit taggad på det här upplägget ett bra tag nu – känns dock som det var förra veckan som vi planerade våra första sex veckor… nu är vi här och vi har hunnit träna tre pass (lyxigt att ha tid att träna flera gånger om dagen <3). Känslan just nu: Tacksam och taggad!!!

Utöver min träningsplanering så finns det tid och lust för stunder på min yogamatta. Ska även ta den tiden som är kvar här på Kreta och jobba med mental träning i form av meditation och övningar som skapar tankeverksamhet och reflektion.

Kommer du följa någon träningsplanering i höst? 
Är du motiverad och vill ha några tips eller funderar över något – tveka inte att höra av dig, jag hjälper dig GÄRNA! 

Många kramar,

Fanny

You Might Also Like

No Comments

Leave a Reply