Yoga

Veckans yogaövning – Balansera mera

Den senaste veckan har det blåst mycket här på Kreta, då passar jag på att ha mer balansövningar i mina yogaklasser för att utmana och ta vara på kraften från naturen. Hitta balans, kraft och grunda dig med det klassiska ”trädet”.

Veckans yogaövning: Trädet/Vrksasana

Gör så här:

  1. Stå på din matta med båda fötterna grundade ner mot mattan.
  2. Flytta över tyngden på höger fot, grunda ner hela foten mot mattan och låt tyngden vara fördelad över hela foten. Låt höfterna vara parallella.
  3. Fäst blicken på en stilla punkt eller blunda (hardcore).
  4. placera vänster fot på insidan av höger ben. Antingen med tårna i marken, upp på vaden eller högt upp mot ljumsken. Sträva efter att låta knät peka ut åt sidan och hitta balansen.
  5. Aktivera dina inre magmuskler för att lättare hitta balansen och sätt ihop händerna framför bröstbenet.
  6. Stanna kvar i 5 djupa andetag och byt sedan sida.

Därför är den här övningen så bra: 

Att förbättra din balans kan få dig att känna dig mer balanserad i vardagen. Du lär dig att hitta fokus och koppla på ditt andetag. Den här positionen är även bra för den stärker fötterna (massor små muskler i fötterna som jobbar stenhårt när du balanserar). Stärker musklerna i benen och dina inre magmuskler då de kopplas på när du balanserar.

Notis: balans är en färskvara som går att öva upp (och tappa om du inte underhåller). Tålamod och ett medvetet andetag kommer hjälpa dig att lättare hitta fokus!

Hitta ditt fokus och balansen i höst, när du borstar tänderna, innan du går och lägger dig eller vid kontoret på jobbet.
BALANSERA MERA!

Namste <3

You Might Also Like

No Comments

Leave a Reply