Tankar & Ideér

Mind full eller Mindful?

Du kan inte stänga av hjärnan (något jag ibland gärna hade gjort annars), det är fysiskt omöjligt att sluta tänka men det du KAN göra är att medvetet välja var du riktar ditt fokus som i sin tur formar dina tankar och känslor. Hur känner du dig just nu? Är du Mindful eller Mind full…

Att stanna upp och känna efter, inte låta dagen springa ifrån dig är en investering i den hälsa. Inom sjukvården används mindfulness som en teknik för att minska stress, ångest och nedstämdhet. Mindfulness handlar om att vara närvarande i nuet – inte ha tusen saker pågående samtidigt och låta var sak ta sin tid.

Mind full eller Mindful?

Mind full – mycket tankar som får flyga fritt inne i huvudet. Inte tid för reflektion. Låter dagarna gå in i varandra utan att stanna upp.

Huvudet fullt av tankar? Tusen saker som pågår samtidigt som du ständigt hoppar mellan? Något som jag de senaste veckorna har reflekterat över är hur mycket av min tankeverksamhet som spenderas i mobilen. Äter, sover, lever med min telefon – inte ett dugg mindful då livet pågår runt omkring. Brukar återkomma till metaforen om att det känns som jag har en elvisp i huvudet när det blir för mycket. Allt kastas runt och jag får svårt att sortera. Dagar när det känns så här skulle jag säga att jag är väldigt mind full – långt ifrån mindful.

Mindful – En stund när du stannar upp och sorterar i huvudet. Inte överanalyserar men är medveten om vad som sker runt omkring i varje ögonblick. Lyssnar och känner.

Andra dagar har jag lättare att ta en sak i taget. Reflektera över mina reaktioner, hur kroppen känns, hur mina tankar får ta plats i huvudet. Jag har valt att den senaste veckan sätta min mobil på flygplansläge längre stunder under dagen. Till exempel under lunchen och minst 15 minuter innan jag ska instruera en klass. Alla intryck du får genom din skärm skapar påslag i huvudet och kan bilda en hel massa stress. Dagar när jag jobbar med mitt huvud på det här viset och vågar stanna upp känner jag mig mindful – en skön känsla i både kropp och knopp.

Mindulness är en meditationsteknik som går ut på att öva på att vara medveten i stunden, känna närvaro i det du gör JUST NU. Låt oss testa! Hur känns kroppen?…Hur känns kläderna mot kroppen? Är du pigg eller trött?…Vad hör du för ljud runt omkring? Känner du någon lukt? Hur känns ditt andetag?…

Blunda – Stanna upp – lägg ifrån dig mobilen och tillåt dig att vara i nuet utan massor andra sinnesintryck i några minuter! 

Träna på att vara mindful:

Låt inte dagen bara springa ifrån dig. Känn in dagen med alla dina sinnen. Välj en situation under dagen, till exempel lunchen. Ät med alla dina sinnen. Låt bli mobilen, lyssna på vad som händer runt omkring dig, känn smaker, lukter, se dig omkring och se de människor du äter med (om du inte äter själv).

Bli mer medveten. Hur reagerar du när du möter andra människor? Hur känns kroppen på morgonen? Hur påverkas du av nyheter, både positiva och negativa? Vilka känslor väcks i kroppen?

Spendera tid i naturen – hitta en plats som ger dig energi och kraft. För mig är det just nu på stranden vid havet!

Lär känna dina tankar – vilka tankar skapas i samband med saker du gör? Kan du styra din reaktion?

Våga släppa – säg NEJ, jobba med en sak i taget för att kunna göra det helhjärtat med all din tankeverksamhet.

Utan att döma dig själv, gör en liten skiss över hur det känns i huvudet idag.

Rita en streckgubbe med två stora tankebubblor över sig. Den ena symboliserar ditt sinne när du är mind full – fyll bubblan med saker och tankar som får dig att tappa fokus och skapar stress.

Den andra symboliserar ditt sinne när du är mindful – fyll denna med saker och stunder som gör dig lugn och skapar avslappning.

 

Ha en fin dag!

Kram, Fanny

You Might Also Like

No Comments

Leave a Reply