Yoga

Veckans yogaövning – stretcha och stärk stora delar av kroppen med Utthita Trikonasana

Veckans yogaövning är en både stärkande och stretchande asana – stora delar av kroppen aktiveras och sträcks ut i den här sköna positionen.

Veckans yogaövning: Triangeln/Utthita Trikonasana

Gör så här:

  1. Starta antingen i stående hund eller i bergsposition på mattan. Kliv fram (om du är i hunden) eller isär (om du är i bergsposition) ungefär 1,5 meter på din matta.
  2. Rikta bakre fotens tår ut åt sidan, längst med mattans kortsida och främre fotens tår pekandes framåt.
  3. Räta ut både benen och tryck ner både fötterna mot mattan. Vänd höfterna åt sidan.
  4. Sträck ut båda armarna och glid fram med tyngden över ditt främre ben, fäll ner din främre hand mot ditt främre ben samtidigt som du behåller överkroppen sträckt åt sidan och bröstet lyft. Stanna en bit upp på benet (utan att luta tyngden mot benet) eller låt handen sträva ner mot din fot. Tänk att du ska vrida fram din nedre höft och bak din övre höft för att skapa öppning i höften.
  5. Placera din bakre arm rakt ovanför axeln så du skapar en linje mellan dina armar.
  6. Låt kroppen vara rak och vänd blicken upp mot din övre hand.
  7. Känn stretch i sidan av kroppen, höften, och benen.
  8. Håll positionen i fem långa andetag, kom sedan ur genom att lyfta överkroppen och byt sedan sida.

Här ska det kännas:

Stretchar höft, rygg, axlar och ben. En av mina favoriter för stretch/öppning av just höft och baksidan av benen.

Därför är den här övningen så bra: 

Stärker ben, muskler kring knän och vrister samt coremuskler och rygg. En asana som kan förbättra matsmältningen, lindra ryggont och skapa cirkulation kring höfter. En superbra övning för stretch av just baksidan, I love it!

Inhale – Exhale

Här står Allis i en snygg triangelposition!

 

You Might Also Like

No Comments

Leave a Reply