5 tips som hjälper dig att sova bättre

Det är inte hur många timmar som avgör hur mycket sömn du behöver utan hur effektivt du sover ...

En god nattsömn är jätteviktigt för balansen som vi alla eftersträvar i vår vardag. När du sover så händer det en massa livsviktiga processer i kroppen som är nödvändiga för att kroppen och hjärnan ska återhämta sig. De flesta människor snittar runt 8 timmar per natt men det finns även ”korttidssovare” som klarar sig bra på mindre sömn. Det är inte hur många timmar som avgör hur mycket sömn du behöver utan hur effektivt du sover, det vill säga sömnintensitet – hur snabbt du kommer ner i djupsömn.

Hur gör man då för att vända på dygnet och sova bättre? Det finns enkla och effektiva knep att ta till för att sova bättre

5 tips som hjälper dig att sova bättre

  1. Undvik att ta med dig jobbet med i sängen. Låt bli jobbmejlen efter 19.00, det finns ändå inte så mycket du kan göra vid den tiden. Konsekvensen blir snarare att det skapar stress som stör din nattsömn. Ha som regel att du lägger ifrån dig arbete och måsten minst någon timme innan du lägger dig. Låt sängen vara en prestations- och teknikfrizon avsedd för sömn, och sex såklart.
  2. Stig upp i tid och exponera dig för dagsljus tidigt på morgonen. Det gör att hjärnan programeras att sova på rätt tidpunkt.
  3. Motionera gärna, men höj inte pulsen för sent på kvällen då det tar tid att varva ner. En hälsosam och vältränad person sover bättre än någon som inte rör på sig alls. Pulshöjande motion, så att du svettas, minst 3 gånger i veckan och minst 30 minuter per gång är lagom för en motionär. Rör gärna på dig lite varje dag för det är regelbundenheten, dina vanor, som avgör i längden.
  4. Din sovrumsmiljö spelar roll. Rätt temperatur i sovrummet rekommenderas till 13-18 garder för att sänka kroppstemperaturen och att öppna ett fönster, även på vintern, kan vara ett effektivt sätt. Det är även viktigt att ha det mörkt och tyst därför kan öronproppar och mörkläggningsgardiner vara att rekommendera för den som är lättstörd. Somna mätt och nöjd.
  5. Lägg dig inte hungrig men heller inte proppmätt. Undvik att äta snabba kolhydrater, koffein och alkohol innan läggdags. Alkoholen gör att du sover oroligt och inte återhämtar dig på samma sätt. Källla: Sömnens betydelse för hälsa och arbete av Torbjörn Åkerstedt.

LEAVE A REPLY

Please enter your comment!
Please enter your name here