5 tips på hur du kan bromsa onödigt tidiga ålderstecken

Experterna hävdar att 80 % av alltför tidiga ålderstecken beror på din livsstil. Här tipsar Marie Emre om hur du kan göra för att motverka att åldras i förtid.

Text. Malin Nylén, Marie Emre. Foto: Pixabay

Kombinationen av årstiden och åldrandet (40+) kan lätt få dig att känna dig glåmig. Helt i onödan om vi får tro experterna. Vi föds och vi dör – den biologiska åldrandeprocessen går inte att stoppa. Men läkare hävdar att 80 % av onödigt tidiga ålderstecken är livsstilsrelaterade, dvs att du kan bromsa takten på åldrandet med hjälp av sunda kost-, sömn- och motionsvanor [källa]

Läs även 8 prisvärda och återfuktande krämer för mogen hy 

– Håret och huden brukar ”spegla” hur vi mår. Att inte stressa, att äta tillräckligt med energi och få i sig tillräckligt med näringsämnen (såsom B vitaminer) är jätteviktigt. Att håret och hyn bli sämre under denna period under året hänger samman med hur vi lever, förklarar dietisten Marina Sjöberg i intervjun som benar ut om vi behöver vitamintillskott på vintern eller inte. 

Marie Emre 42, kostrådgivare och personlig tränare, jobbade innan träningskarriären länge som skönhetskonsult. Både på salong som seniorsäljare på kosmetikavdelningen på NK. Så här tipsar hon på sin blogg.

5 tips – så kan du bromsa tidiga ålderstecken

  1. Maten. Bra och näringstät kost för att få i sig bra protein, nyttiga fetter, långsamma kolhydrater och antioxidanter.
  2. Träning. Det sägs att 3 timmar (regelbunden) träning i veckan kan göra oss biologiskt 10 år yngre. Däremot kan överdriven träning ha motsatt effekt.

Läs mer Så påverkas huden när vi svettas 

3. Sömnen. Sju till åtta timmars sömn, dock är det då djupsömnen som är viktigast. Den infinner sig de första tre till fyra timmarna från att du somnar. En dålig sömn ger högre nivåer av stresshormon vilket påverkar huden negativt.

Läs även 5 tips som hjälper dig att sova bättre

4. Rengöring. Rengör alltid huden från dagens smink och smuts. Bra produkter!
Använd en mild peeling (max en gång i veckan) för att avlägsna döda hudceller som har en tendens att ligga kvar lite längre på huden efter det att man fyllt 40. Bort med det grådassiga!

5. Mental inställning. Sist men inte minst skulle jag personligen säga att hålla sig positiv, tacksam och glad slår det mesta. Och vatten… vatten är ju det allra första som ska stå på en sådan här lista ju!

Några snabba:

  1. Experter hävdar att 20 % beror på genetik och därav 80% på livsstil.
  2.  I takt med att vi blir äldre minskar det kvinnliga hormonet östrogen (börjar vanligast i 40- årsåldern) och detta leder även till en torrare hud. Utöver det så är det vanligt att ämnesomsättningen sjunker och även det ger en torr, skör hud, torrt hår och svullna ögonlock.
  3. Socker/snabba kolhydrater påverkar huden negativt.
    Långvarig stress bildar kortisol . Kortisol försämrar hudens cellförnyelse, bryter ner kollagen och elastin och påverkar hudens immunceller vilket leder till att huden snabbt åldras.
  4. Rökning bidrar givetvis till ett åldrande i förtid på alla sätt! (plus att du luktar jäkligt illa).
  5. Överdriven solning utan solskydd är ingen höjdare, men det visste du ju redan såklart.

Läs hela inlägget HÄR.

 

LEAVE A REPLY

Please enter your comment!
Please enter your name here