Att ligga på rygg – en enkel yogaövning som hjälper dig stanna upp och slappna av

Hur många gånger under en dag stannar du upp för att bara vara här och nu? Närvarande i stunden, utan att tänka på vad du ska göra härnäst eller vem du ska möta ... eller hur du ska bete dig?

Att ligga ner på rygg och slappna av är till synes en väldigt ”enkel” yogaövning men för de flesta, den svåraste att bemästra.

Veckans yogaövning: Savasana, även kallad ”död mans position”

Om du någon gång har varit på en yogaklass (eller kommer gå på en) så har du säkert uppmärksammat att man avslutar klassen med att ligga ner på rygg. Detta för att hitta total avslappning efter klassen för att koppla ihop sinne och kropp.
– Att stanna upp och låta kroppen slappna av är en fin investering i din hälsa, säger Fanny Egelstrand som andas och lever yoga och har jobbat som instruktör i nästan två år.

Därför är övningen så bra:

– Under mina snart två år som yogainstruktör har jag många gånger haft deltagare som har svårt att ligga still i Savasana. De kollar runt – kollar på klockan – är upp i varv eller blir stressade av att ”bara ligga still”. 

Att stanna upp och låta kroppen slappna av fullkomligt är en fin investering i din hälsa. Du jobbar aktivt med dina tankar och blir uppmärksam på hur tankarna får ta plats i ditt huvud. Att inte tänka på någonting under en stund är den bästa återhämtning för din psyke. Att inta savasana kommer hjälpa dig att bli mer fokuserad och koncentrerad – bli bättre på att känna in kroppen och bli uppmärksam på hur du kopplar ihop din kropp och andning.

Hur många gånger under en dag stannar du upp för att bara vara här och nu? Närvarande i stunden, utan att tänka på vad du ska göra härnäst eller vem du ska möta … eller hur du ska bete dig?

Jag ÄLSKAR savasana men får aktivt jobba med att INTE somna… Fokus men ändå avslappnad och närvarande.

SÅ… låt oss testa denna Asana i veckan, slappna av och ge kärlek till din kropp och knopp! 

Gör så här:

1.Ta plats på din matta liggandes på golvet.
Lägg dig på rygg – börja med att spänna alla muskler i kroppen, aktivera och grimasera.

Du behöver inte enbart utföra den här övningen efter att du har yogat. Det kan vara i samband med annan träning eller varför inte när du kommer hem från jobbet, innan du ska sova? 


2. Slappa sedan av totalt i alla muskler. Känn in kroppen nerifrån och upp, en kroppsdel i taget och känn hur din kropp blir tung ner mot mattan.
Slut ögonen eller ha de öppna ungefär 10 procent för att inte somna. Fokus i den här övningen är att fortfarande vara medveten men koppla bort det som sker runt omkring.


3. ANDAS – börja med några riktigt djupa andetag för att sedan låta andningen komma och gå som vanligt.
Lägg märket till vilka tankar som cirkulerar i huvudet men lägg ingen energi vid dem. Spara de till senare och fokusera istället på din andning.
Stanna i positionen i minst 5 minuter men gärna uppåt 10-15 minuter för TOTAL avslappning och återhämtning.
Ta dig sedan ur positionen på ett lugn sätt, ingen stress, inga plötsliga rörelser. Låt det ta tid att komma upp till sittande position igen och avsluta med några djupa andetag.

Tänk på att …

En asana som inte bör kännas krävande någonstans utan istället tillföra en skön känsla i hela kroppen. Det kan vara så att du under tiden upptäcker små spänningar i kroppen eller känner in känslotillstånd – känn in, acceptera och låt vara.

LÄMNA ETT SVAR

Din kommentar
Ange ditt namn här

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.