Kom ner i varv med yoga

– Barnets position är en återhämtande position som jag gärna utför om jag ska göra yinyoga eller lägger in i en mer fysiskt krävande klass där det kan vara skönt att komma ner och vila en stund, säger Fanny om övningen.

Veckans yogaövning med Fanny Elgstrand kallas ”barnets position”, och är en viloposition för att slappna av och komma ner i varv. 

Barnets position – veckans yogaövning

Gör så här: 

Sitt på knä med lite mellanrum mellan knäna. Håll ihop stortårna och sjunk bak med höften och rumpan mot hälarna, låt fotryggen vila ner mot mattan. Förläng ryggen och låt armarna vila ner mot mattan tillsammans med huvudet. Om du har ont i knäna eller långt ner till hälarna – lägg en filt mellan vader och baksida lår för att minska avståndet. Stanna och andas djupa andetag.

– Barnets position är en återhämtande position som jag gärna utför om jag ska göra yinyoga eller lägger in i en mer fysiskt krävande klass där det kan vara skönt att komma ner och vila en stund, säger Fanny om övningen.

Här ska det kännas: 

Övingen ska kännas i höfter, rygg, fotleder – en mjuk känsla då det är en ”viloposition”. Om du har problem med att sitta på knä så kan det hjälpa att lägga in en filt eller något mjukt mellan vader och lår så du kommer upp en bit.

Därför är övningen så bra: 

Barnets position mjukar upp kroppen och lugnar ner ditt andetag. En skön position som inte kräver så mycket mer än avslappning. Ger energi och återhämtning! 

Följ Fannys yogaliv på Kreta på bloggen och Instagram! 

Just nu befinner sig Fanny på Kreta där hon jobbar som instruktör på Apollos sporthotell.

LÄMNA ETT SVAR

Din kommentar
Ange ditt namn här

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.