Bra rörlighetsövning för tighta höftböjare

Stretchövningen Draken kommer från yinyogan

Sitter du mycket under dagarna? Då kan du räkna med att du har tighta höftböjare som behöver sträckas ut.

Veckans rörlighetsövning

Här visar Sebastian Nykvist veckans rörlighetsövning ”Draken” och hur du kan stretcha höftbörjaren och motverka stelhet och värk.

Därför är övningen så bra

Syftet med draken är att förbättra rörligheten i höftböjarmuskeln och baksida lår.

Här ska det kännas

Det sträcker och drar i höftböjaren och eventuellt i baksida lår, beroende på hur rörlig du är.
– När jag började med denna övning kändes det som att höftböjaren skulle gå av för det drog så mycket. Detta är inget farligt, den kommer inte gå av! Ge det 3-4 veckor så skall du se att det blir bättre, säger Sebastian. 

Tänk på

Att hålla höften parallell med golvet.

Så gör du övningen

Ställ dig i en planka med båda händerna och båda fötterna i golvet. Flytta fram en av dina fötter utanför/bredvid din på samma sida. Ta ett djupt andetag, slappna av och sjunk djupare ner i positionen. Se till att du har höften Stanna mellan 2-5 min och bytt sedan sida. Alternativt 30 sek/ sida x 3 eller lägg in den i ett komplex med övningar som kommer framöver.

Stretchövningen Draken kommer från yinyogan
Kom ihåg att inte stressa genom denna övning. Ett tips är att sluta ögonen och vara i stunden  för en stund. Fokusera på andningen och att slappna av i stretchen. 

Följ PT-Sebbe för dagliga tips om hälsa och träning! 

Sebbe är en levnadsglad kille som tävlar i OCR-lopp och militärhinderbana och jobbar som PT och gruppträningsinstruktör. Följ hans inspirerande och aktiva livsstil på BLOGGEN och på Instagram @optimumnypan

LÄMNA ETT SVAR

Din kommentar
Ange ditt namn här

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.