Coachen Jenny Gustafsson: 8 tips till bättre självkänsla

foto. Shutterstock

I dagens snabba prestationssamhälle är det inte helt ovanligt att ha ett starkt självförtroende men en sviktande självkänsla.
– Döm aldrig dig själv efter andras mått, säger coachen Jenny Gustafsson som jobbar med ledarskapsfrågor till vardags.

8 tips på saker du kan göra idag för att stärka din självkänsla

Skapa stunder för dig själv där du gör det du tycker om.

En ren kärlekshandling till dig själv är att bara avsätta egentid.

Sätt tydliga gränser

Var så tydlig som möjligt med gränser gentemot andra och dig själv. Minst lika viktigt är att öva på att ta ansvar och inte gå in i försvarsställning per automatik. Även om det är ett sätt att skydda på oss bygger det upp skam, om vi innerst inne vet att ansvaret är vårt eget.

Mer av Jenny Vem blir du i en parrelation?

Ifrågasätt dina negativa tankar om dig själv

Det är viktigt att oavsett vad dem säger, bemöta oss själva med förståelse och självmedkänsla. En grundregel är: slå aldrig på dig själv. Var rättvis men hård mot din inre kritiker.

Tillåt alla sorters känslor

Vi kan inte rå för det vi känner. Känslor har med minnen, erfarenheter och återsimuleringar att göra. Öva dig i att skilja på känslan och verkligheten istället. Men att trycka bort känslor är inte vägen att gå. De kan försvinna för stunden, men nästa gång du står i en liknande situation, är risken att de kommer de tillbaka ännu kraftigare. Så öva på att uttrycka och ladda ur istället.

Läs mer Det här är kontrollfrågorna du bör ställa dig innan du sätter upp höga mål

Ge dig själv ömhet

Det kan vara att krama dig själv eller stanna upp och tillta dig att känna det du gör just nu, precis som beskrivet ovan.

Jämför dig med andra på ett sunt sätt

Oundvikligen kommer vi att jämföra oss med andra, det är naturligt. Det viktiga är inte om du jämför dig eller inte utan hur. Döm inte dig själv utifrån andras mått. Utan konstatera mer vad skillnaderna är och om det är något du upplever att du vill ha som någon annan har eller vill förstärka en egenskap. Det är okej. Då jobbar du på det. Men du slår aldrig ner på dig själv i jämförelse med andra. Använd andra som inspiration i din egen utveckling.

Skapa goda vanor

Försök att skapa goda vanor. Vad får dig att mår bra? Är det träning, bra mat eller att umgås med vänner? Fokusera på glädjeämnen som stärker dig!

 Omfamna dina brister och smärtor

Inget är så befriande och stärkande som att börja acceptera att vi är ofullkomliga men värdefulla ändå. Tänk dig själv. Vilken person skulle du föredra att vara tillsammans med; en person som strävar efter att vara och göra allt perfekt? Eller en person som älskar sig själv oavsett och som vågar visa sin mänsklighet genom att prata och vara öppen med sina fel och brister? Vad är viktigast, egentligen?

Du kanske även gillar Guidad tacksamhetsövning steg för steg

Självkänsla vs självförtroende, vad är vad? 

Jätteenkelt förklarat, är självkänsla känslorna du bär inför den egna personen. Det vill säga den du är utanför din prestation. En person med god självkänsla känner att hen duger precis som hen är. Även när hen ligger på soffan och gör ingenting.

Självförtroende är att känna tilltro till sig egen förmåga. Att veta att man kan leverera i olika sammanhang. I vår prestationsinriktade värld är det inte helt ovanligt att man har ett gott självförtroende men kan känna sig orolig och liten inuti. [KÄLLA]

Coachen Jenny Gustafsson: 8 tips till bättre självkänsla
Jenny är 30 år och bor i Sthlm. Till vardags jobbar hon med att facilitera workshops på företag och för grupper på temat ledarskap och personlig utveckling. På hennes webbsida www.theegofactory.com kan du läsa mer. Jenny är också utbildad till coach och personlig tränare och brinner för helhetshälsa.

 

LEAVE A REPLY

Please enter your comment!
Please enter your name here

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.