D-vitamin – så undviker du för låga nivåer

Många av er vet säkert att kroppen bildar D-vitamin när man är ute i solljus, men hur blir det egentligen nu under vinterhalvåret när solen mestadels ”lyser” med sin frånvaro? Skämt åsido. För att klargöra detta lite så har jag tillsammans med Amra Osmancevic, hudläkare på Sahlgrenska Universitetssjukhuset, tagit fram lite information om D-vitamin och hur man kan göra för att undvika för låga nivåer av vitamin D under vintern.
Text. Emelie Dahlin Foto Shutterstock

D-vitamin – så undviker du för låga nivåer

Vad är D-vitamin?

Men vi får börja i rätt ände – vad är egentligen D-vitamin? Faktum är att det egentligen är ett samlingsnamn för D2 och D3 som är två fettlösliga ämnen. Man kan få D-vitamin dels från solen (D3) men också från kosten (D2) samt i form av vitamintillskott (oftast D3). Det är viktigt att ha tillräckliga nivåer av vitamin D för att bibehålla kalkbalansen i kroppen och på så vis stärka skelettet, sedan finns det även vissa bevis för att vitamin D kan ha en skyddande effekt mot vissa cancerformer och även andra sjukdomar som exempelvis diabetes.

Solens betydelse

Solen ger ifrån sig strålning i form av UV-ljus – UVA och UVB. UVB är mer energirik och också den som behövs för bildning av vitamin D. UVB finns framför allt mitt på dagen under sommarhalvåret och då behöver vi inte vara ute i solen speciellt länge för att tillgodogöra oss tillräckliga mängder med vitamin D. Har man en väldigt ljus hudtyp räcker det med cirka 10-15 minuter i solen för att bilda tillräckligt med vitamin D men om man har en mörkare hudtyp behöver man vistas i solen något längre, cirka 20-25 minuter för att tillgodogöra sig samma nivåer. Man ska dock självklart vara försiktig med solen och om man bränner sig lätt, kanske speciellt på försommaren, så kan man dela upp tiden och vara ute några minuter i taget och låta huden vila lite emellan, det gör ingen skillnad för den totala D-vitaminproduktionen.

Tillskott av D-vitamin under vinterhalvåret? 

Under vinterhalvåret (oktober-mars) finns det inget UVB utan bara UVA vilket gör det svårt för huden att bilda D-vitamin. Det finns dock andra källor till vitamin D via kosten; fet fisk, äggula och mjölk är bra exempel på D-vitaminrika livsmedel. Men ibland räcker det ändå inte för att komma upp i rätt nivåer och då kan man behöva tillskott. Faktum är att Amra Osmancevic, hudläkare och föreläsare inom ämnet skulle rekommendera alla att ta D-vitamintillskott under vinterhalvåret (om man inte äter väldigt väldigt mycket fisk eller är extremt noggrann med D-vitaminrik kost). 10 mikrogram är vad som rekommenderas att man ska få i sig varje dag, och något mer; 20 mikrogram rekommenderas till personer över 75 år.

Läs även Vitamintillskott på vintern – är det nödvändigt?

Kan man överdosera D-vitamin?

Man kan aldrig överdosera vitamin D som man får från solljus eller kost men av tillskott finns en potentiell risk för det om man tar för mycket, dock ska man komma upp i doser som är över 10 gånger högre än vad som rekommenderas. Alltså; så länge man håller sig till rekommenderade doser så är läget under kontroll! Det kan också vara bra att komma ihåg att informationen som anges här gäller för äldre barn och vuxna. Små barn ska inte få D-vitamin från solen utan istället från droppar/tillskott eftersom att de helst inte ska vistas så mycket i solen överhuvudtaget.

Hoppas att detta kan bidra till lite nya insikter om vitamin D, hur man kan göra för att förebygga för låga nivåer under vintern och även lite om hur man kan tänka under sommarhalvåret som nu närmar sig!

Mer av Emelie Dahlin Fokus på Alzheimers sjudom – vad är det och vad kan vi påverka?

1 COMMENT

LEAVE A REPLY

Please enter your comment!
Please enter your name here