Dietisten Marina Sjöberg: Så påverkar alkohol träningsresultatet

Midsommar är en högtid då vi festar som mest och många som tränar är i gymmet redan dagen efter.
När vi tänker på hälsa och alkohol börjar vi räkna kalorier. Men när det kommer till alkoholen, är det inte kalorierna du bör oroa dig för i första hand.

Så, hur farligt är alkohol för hälsan? Och hur påverkas träningsresultaten av en blöt natt?
Vi har tagit hjälp av beteendevetaren och dietisten Marina Sjöberg för att gå till botten med alkohol och hälsoriskerna i samband med träning.

Så påverkar alkohol träningsresultatet

Alkohol gör inte träningen ”ogjord”. Många tänker att träningseffekten försvinner … så är det inte men det uppstår en stress och därför blir kroppen inte lika stark och effektiv och det är lättare att man drar på sig skador, säger Marina.

Bör man träna alls ”dagen efter”?

– Det beror på syftet. Ska man träna dagen efter är det bättre att träna för psykets skull. Och vad som är ”träning” eller att ”dricka” är en definitionsfråga … Ju mer extremt och hårt du tränar, desto viktigare är det att vara i fysisk och mental balans.
Kroppen inte blir lika stark och man blir kanske mer ofokuserad vilket i sin tur gör att träningen blir sämre och man lättare skadar sig, speciellt om träningen man utför kräver just fokusering, snabbhet och koncentration etc.

Hur farligt är det att träna på energidryck med alkohol i blodet?

– Om kroppen är trött och stressad efter att ha druckit alkohol så är det ju inte bra med en energidryck som stressar kroppen ännu mer det vill säga ökar puls och blodtryck. Bättre vore kanske en Coca cola eller ett glas mjölkchoklad som faktiskt ger energi till träningen samt vätska. Energidryck utan kalorier med innehåll som till exempel koffein är dessutom vätskedrivande som inte är optimalt ”dagen efter” då kroppen kanske redan är uttorkad på grund av alkoholen.

Och vad händer med fettförbränningen?

– Har man druckit alkohol prioriterar levern att ta hand om och bryta ner alkoholen istället för fettet och därför påverkas förbränningen tillfälligt till det sämre.

Alkohol och hälsorisker

Alkohol är ett ämne som lätt glöms bort i hälsodebatten, där vi attackerar mjölk som ”gift” och sicksackar lystet mellan glassbarerna i jakt på den nyttigaste yoghurtglassen. Ur hälsosynpunkt är alkoholen betydligt skadligare än den fetaste gräddglassen då det finns ett otal allvarliga hälsoproblem som kan uppstå av att dricka för ofta och för mycket. [1, källa] Ändå är det glassen som vi fokuserar på, och inte spriten.

Svenskarna dricker mer

Man kanske skulle kunna tro att vi dricker mindre nu, jämfört med för 20 år sedan, tack vare den nya nya medvetenheten och upplystheten kring hälsa.
Det känns mer moderiktigt än någonsin att välja en nykter livsstil och medierna är inte sena att haka på den vita vågen. Det förespråkas träningsresor, gröna drinkar och de alkoholfria alternativen på Systembolaget blir allt fler. Men faktum är att vi alkohol blivit mer accepterat och vardagsdrickandet har ökat efter det att Sverige gick med i EU. I synnerhet bland kvinnor. Vad som har hänt är att alkoholbeteendet har skiftat inom olika målgrupper:

Ungas alkoholvanor 

Det är inte lika coolt att vara full nu som när ”pappa var ung” och den yngre generationen antar den gröna mattrenden och festar nyktra. Dock tror forskarna att detta tyvärr är en ”vändande trend” då alkoholen normaliserats i samhället [2, källa] medan pensionärer, framförallt kvinnor, ligger i riskzonen för alkoholberoende och alkoholism. [3, källa] Även kvinnor med krävande karriär och familj är en riskgrupp. Hon som behöver stressa av och landa med ett glas rött efter nattningen för att koppla upp sig igen och förbereda morgondagens möten.

1:http://www.iq.se/sv/fakta-om-alkohol/alkohol-och-sjukdomar
2:https://www.svd.se/forskare-forbluffas-av-ungas-drickande-sjunkit-enormt
3:https://www.svt.se/nyheter/lokalt/dalarna/pensionarer-dricker-allt-mer

Marina Sjöberg 43, är beteendevetare och dietist

LEAVE A REPLY

Please enter your comment!
Please enter your name here

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.