Dietisten varnar för alkohol i Corona-tider: ”Dumt att tappa kontrollen”

Hellre en "happy run" än "happy juice" i Corona-tider tycker vi! Foto. Pixabay

Det första riktigt härliga vårvädret och nått Stockholm och trots myndigheternas avståndsrestriktioner ser man folk i klungor i parker och på uteserveringarna. Vi välkomnar solen såklart men frågar oss samtidigt om vårkänslorna riskerar att få oss att glömma virushotet i berusningens dimma? Ett glas vin eller två till en middag ibland behöver naturligtvis inte vara fel. Men alkohol i för stor mängd (och ofta) kan både försämrar immunförsvaret och påverka omdömet negativt. – Dumt att tappa kontrollen i Corona-tider”, säger I AM READY´s dietist och beteendevetare Marina Sjöberg i ett spekulativt Skype-samtal om den viktiga alkoholfrågan med chefredaktör Malin Nylén.

Bakgrund: Rapporter från mars visar att Systembolagets alkoholförsäljning ökade med tio procent och det kan ju naturligtvis ha med flera orsaker att göra. Dels att kryssningsfartygen slutat att gå samt att landsgränser stängs.
Samt att man fram tills nu åtminstone har undvikit restauranger och krogar och hellre tagit ett glas hemma. Men en ökad alkoholkonsumtion kan ju även bero på att vissa hemmajobbare och stundeter får semesterkänslor och andra kanske ”tröstdricker” för att man upplever ofrivillig ensamhet och hopplöshet på grund av ekonomin och att coronaviruset sprider sig. Detta är bara spekulationer men möjliga scenarier att tänka sig. Språkrör från UNF (Ungdomens nykterhetsförbund) anser att Systembolaget borde stängas under pandemin som solidartitetshandling med alla barn och unga som far illa i hemmen när samhället stängs ner. Medans Systembolagets presschef Lennart Agén anser att Systembolaget alltid tar ansvar året om och inte ser någon tendens på att folk lagrar alkohol mer än vanligt, mer än någon enstaka extra flaska på grund av att man undviker lokala jippon.

Ta kontroll över drickandet i sommar (fast inte på ett för “kontrollerat” sätt)

Ett glas vin eller öl i vårsolen är naturligtvis härligt. Men kan vårkänslorna få oss att glömma virushotet i berusningens dimma? Foto. Pixabay

Du kan bära smittan utan att veta om det och tappar du kontrollen på alkohol gör man som vanligt utav bara farten, såsom smakar på andras vin, tar en näve jordnötter etcetera.

M.N: – Härom dagen var det vårens första dag med ”sommarvärme” och jag hade ett ärende till Rålambshovsparken. När jag gick genom parken noterade jag att det satt klungor med picknickande människor och att folk satt packade på de uteserveringar jag passerade. Jag tänker att efter 2-3 öl är det ju sjukt lätt att glömma avståndsrestriktionerna i coronatider. Jag gissar att folk börjar bli trötta på att sitta ensamma och att vårsolen får oss att vilja ta ut svängarna mer. Man fattar ju att människor längtar efter umgänge, uteserveringsromantik och rosé eller öl i solen … En coca cola är kanske inte lika lockande. Vad är din reflektion här? Har du tips på andra roliga aktiviteter man kan göra istället för att dricka? 

M.S: – Håller med… många tänker inte lika klokt efter alkoholintag och vissa kanske till och med ska “spela” lite coola och inte vara rädda för Corona liksom… Att tappa kontrollen i dessa tider är dumt. Inte för sin egen del kanske men för vårt samhälle i stort. Det handlar om den snabba och okontrollerade spridningen INTE om att du ska bli sjuk eller inte. Du kan bära smittan utan att veta om det och tappar du kontrollen på alkohol gör man som vanligt utav bara farten, såsom smakar på andras vin, tar en näve jordnötter etcetera.

Tips på vad man kan göra annars kan vara picknick i det gröna och att var och en tar med sitt eget. Grilla korv…  leta upp vandringsleder i närheten, Skype”fest” med de närmsta med olika tema såsom “Winnerbäck”, se en film och sedan prata om detta …   

M.N: – Påsken är här med långhelg och festmiddagar. Den här påskhelgen kommer definitivt att skilja sig från övriga år med tanke på att vi kommer behöva hålla oss hemma, avskilda från släkt och vänner. Många kan säkert uppleva ledsamhet i och med det. Hur tror du att årets ”coronapåsk” kommer att påverka våra mat- och alkoholvanor? 

M.S: – Ja, som du säger kan det helt säkert göra att vissa “tröstdricker” och vill unna sig lite extra. Det kan handla om att de äntligen ska få vara lediga och har planerat roliga saker som ställts in och deppar och, som sagt, vill unna sig lite extra. Det kan även vara så att många blir rastlösa och har svårt slappna av och komma till ro. Detta i sin tur kan göra att de tar till flaskan för att kunna bli lugna och “harmoniska”.

 M.N: Om det är så att man på allvar upplever uppgivenhet och katastrofkänslor… och tänker svarta tankar i stil med ”varför ska jag vara nykter när världen ändå håller på och går under?” …  I de modlösa fallen kan det kännas väldigt långt borta med ”måttlighet och balans”. Du som även är beteendevetare i grunden, vad kan man göra i det läget för att växla fokus? Tips?

M.S: – Tror att de personer som tänker på detta sätt skulle ha “supit” oavsett. Människor som är negativa i grund och botten får snarare en ursäkt och anledning till att dricka. I annat fall kanske anledningen var att det är påsk och då såväl, skärtorsdag, långfredagen, påskafton och dessutom påskdagen som man har anledning (ursäkt) att fira … Det handlar nog om att individen ska fatta att det inte är synd om hen snarare väldigt dumdristigt. Växla fokus… svårt men då krävs det att personen måste inse att problem finns och att denne inte mår bra och erkänna för sig själv och sin omgivning och vara motiverad. Först efter det det går det att hitta alternativ …

Du kanske även gillar Dietisten: “Många mår dåligt helt i onödan”

Det handlar om att ta kontrollen fast inte på ett för “kontrollerat” sätt. Jag brukar säga att det är med mat och godsaker såsom alkohol. Känslomässigt ätande eller dricka för att ta udden av stress eller oro (eller om man är speedad, ledsen, deprimerad etc) är ingen bra snabblösning … Balans är viktigt!

M.N: – Jag har själv en nolltolerans strategi gällande alkohol för att inte nagga mig själv mentalt och riskera att hamna i en negativ spiral med för många ”undantag”. Jag har full respekt för att alla kanske inte vill göra som jag utan vill kunna njuta i vårsolen med rosé utan att behöva känna skuldkänslor för det. Har du tips på hur man kan tänka för att hålla en sund balans utan att behöva göra avkall på livets goda?

M.S: – Vissa har svårare för detta än andra men själv har jag hittat en balans vad gäller såväl träning, socialt, godsaker och alkohol. Det handlar om att ta kontrollen fast inte på ett för “kontrollerat” sätt. Kan vara att man verkligen väljer sina tillfällen och ser till att man äter och dricker för att man verkligen vill, inte för att döva något annat. Man ska må bra innan, under tiden och efter man druckit (eller ätit). Jag brukar säga att det är med mat och godsaker såsom alkohol. Känslomässigt ätande eller dricka för att ta udden av stress eller oro (eller om man är speedad, ledsen, deprimerad etc) är ingen bra snabblösning …  Balans är viktigt! Gå gärna ut och drick bubbel eller så, men bestäm innan att det blir 1 härligt glas i solen och sedan hem för kvällsmat och lugn. Ofta och lite känns sundare enligt min åsikt …  

En promenad med bra musik i lurarna får Marina att må bra. Hellre en “happy run” än “happy juice” i Corona-tider tycker vi! Foto. Shutterstock

M.N: – Alkohol i måttlig dos ger endorfiner och en genväg till  lycka och välbehag. Vad annat kan man göra tycker du för att framkalla dessa känslor på naturlig och hälsosam väg? Vad som gör en glad varierar såklart från person till person. Kanske har man glömt bort på livets väg vad som gör en lycklig på riktigt? Nu i pandemitider ligger det större ansvar på oss själva att vi boostar oss själva, så varför inte passa på att ta reda på våra lyckokällor när vi har tid tänker jag… Marina, vad kan du ge våra läsare för må bra-tips?

M.S: – Det finns många saker som framkallar välbehag och lycka hos mig så som bra musik, promenader i nya miljöer, rensa hemma och sortera etcetera.

Läs mer Dietisten Marina Sjöberg: “Så påverkar alkohol träningsresultatet”

Nu har du verkligen tid till allt du klagat på att du inte har tid med annars.

 M.N: – Slutligen. Jag tror att den tuffaste mentala uppförsbacken gällande pandemin är att vi inte ser något slut på eländet. Vi vet heller inte hur det kommer utvecklas eller vad som egentligen skulle hända med en själv om man drabbades. Skulle till exempel jag som 40+ i bra kondition bli jättejätte sjuk eller knappt märka någonting alls? Jag tror att det är den här oron och ovissheten kring Covid-19 som sätter folk ur balans. Jag som alltid jobbar hemifrån och inte ruckats något nämnvärt rutinmässigt tänker att det är ju NU man har möjligheten att sätta sig in i nya saker, som att en gång för alla sätta sig in i vegetarisk matlagning och införa de där nya vanorna man inte tagit sig till innan. Men hur ska man få (oroliga) människor att byta perspektiv och göra något konstruktivt av Corona-karantänen? Tips? 

M.S: – Jag är ju i samma situation som dig men jag tror det handlar om positivt tänk och NYTÄNK. Varför “måste” man laga två lagade måltider om dagen? Kanske kan man istället göra goda matmackor och ta en picknickpromenad på lunchen och en längre fikadejt på eftermiddagen, då man äter ett bra mellanmål tillsammans med sin väninna/kompis? Kvällsaktiviteter såsom träna direkt efter jobbet (kanske mer energi finns om man ätit mellis och varit hemma hela dagen). Bestäm med dina nära och gör små saker varje dag eftersom stora tillställningar för tillfället blir uppskjutet eller helt avbokat. Nu har du verkligen tid till allt du klagat på att du inte har tid med annars…

Marina Sjöberg är idrottspedagog, beteendevetare och Leg. Dietist Marina har jobbat som klinisk dietist under några år på bl.a. Karolinska sjukhuset i Solna samt inom idrottsnutrition och idrottsmedicin och är sedan 15 år Svensk Friidrotts förbundsdietist. Marina undervisar bland annat på Karlstads- och Göteborgs Universitet, Idrottsgymnasier och Molkoms folkhögskola samt utbildar landslagstränare/ledare inom idrotter såsom längd, alpint, friidrott och hästsport. Hon tar även emot kunder/patienter såväl privat som från företagshälsovård och sjukvård. Bilden är lånad av Blogger Bootcamp

LÄMNA ETT SVAR

Din kommentar
Ange ditt namn här

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.