Få bättre hållning med yoga

Veckans yogaövning Kamelen erbjuder en skön stretch för framsidan av kroppen!

Veckans yogaövning Kamelen är en intensiv bakåtböjning som öppnar upp hela framsidan av kroppen och ger energi.

– Kamelen är en skön bakåtböjning som går att göra i tre olika steg. Toppen för dig som sitter mycket och jobbar sittandes, säger I am ready´s bloggare och yogainstruktör Fanny.

Veckans yogaövning: Kamelen / Ustrasana

Här ska det kännas: 

Kamelen ska stretcha bröstet och hela framsidan av kroppen. Även ryggen då det kan vara skönt böja sig bakåt.

Därför är den här övningen så bra:

Kamelen stärker rygg och förbättrar hållningen. Öppnar upp bröstet på djupet och kommer hjälpa dig i andra bakåtfällningar. Jobbar med din rörlighet i axlar, höftböjare, bröstrygg och fotleder. Toppenövning för dig som sitter still mycket och jobbar med händerna framför kroppen (vid datorn).

Gör så här:

  1. Börja stående på knä och placera händerna mot ländryggen. Hitta en lätt bakåtböjning med stöd för ryggen. Rulla bak axlarna, sätt skuldrorna på plats, titta uppåt och öppna bröstet.
Position 1.

2. Om det känns okej, låt ena handen sträva ner mot din häl. Men behåll höften framskjuten. Lyft den andra armen uppåt och hitta in i bakåtböjningen…

3. Känn efter, känns det okej med ena sidan så kan du testa med båda händerna bak på hälarna. Lyft bröstbenet uppåt och lyft blicken mot himlen. Skjut fram höften men hitta en avslappnad känsla i sätet. Andas några djupa andetag för att sedan landa i barnets position.

Tänk på: 

Att det är viktigt att vara noggrann med tekniken och långsamt ta sig in i positionen för att inte överbelasta ryggen. Då denna position kan vara påfrestande för nacken för dig som är ovan eller har mycket spänningar, är det viktigt att skydda den med hjälp av olika modifikationer. [källa]


.

LÄMNA ETT SVAR

Din kommentar
Ange ditt namn här

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.