Få in mer rörelse i vardagen med hjälp av stegräknare

Hälsofördelarna med vardagsmotion är enorma. Du kommer att känna dig piggare, få mer energi över och dessutom sova bättre. Även av något så enkelt som lite rörelse i vardagen! Foto. Pexels.com

En stegräknare är ett smart sätt att få in mer rörelse i vardagen, oavsett om du har en via klockan, aktivitetsarmband eller laddar ner en app. Du kan även använda hälsoappen som finns i både iPhone och android. Att gå eller cykla till jobbet samt att ta trapporna istället för hissen eller ta för vana att resa dig ur stolen eller fåtöljen med jämna mellanrum är bra tips för att både öka vardagsförbränningen men heller inte bli för stillasittande.
Text. Caroline W. Söderblom 

Få in mer rörelse i vardagen med hjälp av stegräknare

Få in mer rörelse i vardagen med hjälp av stegräknare
Caroline W. Söderblom brinner för att motivera folk att komma upp ur kontorsstolen och röra sig mer i vardagen!

Det finns massor med saker du kan göra i vardagen för att både komma ut mer, men framförallt för att inte bli för stillasittande. Det viktiga är att du hittar ett sätt, rutiner och den typen av vardagsmotion som funkar för just dig. Här får du exempel på vardagsmotion som förhoppningsvis kan motivera:

> Investera i (be din arbetsgivare om) ett höj- och sänkbart skrivbord: stå upp under 3-4 timmar varje dag när du arbetar.

> Cykla eller gå till jobbet, alternativt hoppa av några hållplatser tidigare och gå sista biten.

> Undvik långa stunder i TV-fåtöljen. Upp och hoppa emellanåt! Eller om du äger en pilatesboll – sitt istället på den framför TV’n eller vid skrivbordet! Då måste du aktivera magmusklerna för att hålla balansen.

> Ta för vana att resa dig från stolen var 15:e minut. Gå ett varv i rummet, sträck på dig eller gör något annat som förbättrar blodcirkulationen. Sett gäller både hemma och på jobbet. Gå och hämta en kaffe eller ett glas vatten! Eller istället för att maila – gå och prata med dina kollegor. Både trevligare och ger mer rörelse:)

> Om du har små barn eller husdjur: se alla möjligheter att leka med dem som en bra vardagsträning – och ännu bättre om det sker utomhus. Läs mer om varför [här]

> Välj trapporna istället för hissen så ofta du kan.

> Se städning, strykning och trädgårdsarbete som bra vardagsmotion – då känns det genast mer motiverat att ta tag i hushållssysslorna:)

Om du måste åka bil till jobbet – kan du kanske ändå låta den stå 1-2dgr/vecka och hitta alternativ? Eller parkera längre från kontoret? Går det att cykla en dag istället för åka bil?

Du kanske även gillar Vardagsmotion – varför behöver vi det för att må bra?

Jag kör StepsApp själv och även om jag inte har mobilen med mig varenda steg så ger det en hyfsat bra indikation på hur många steg man tar på en dag. Det är bra om du kan ligga på minst 10 000steg/dag, men gärna 12 000 eller mer om du kan. Stirra dig inte blind på enstaka dagar, utan försök leva aktivt och röra mycket på dig i vardagen kontinuerligt så att du under en vecka kommer upp i ca 70 000 steg eller mer. Vissa dagar är det svårt att komma upp i många steg som till exempel resdagar, när man sitter på ett flyg eller tåg halva dagen.

Se det som en morot att komma upp i allt fler steg per dag. Går du endast 3-4000steg/dag nu? Börja med att öka gradvis till exempelvis 5-6 000steg och ta det vidare därifrån!

Hälsofördelarna med vardagsmotion är enorma. Du kommer att känna dig piggare, ha mer energi och dessutom sova bättre. Även av något så enkelt som lite rörelse i vardagen!

Läs mer Micke 47, gick ner 20 kg på 90 dagar genom att ändra vanor: ”Promenader varannan dag är en bra början” 

 

 

 

 

 

LEAVE A REPLY

Please enter your comment!
Please enter your name here

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.