Fördjupa dig i yogans filosofi

bild: pixabay

I dag startar vår yogalärare Fanny igång sommarens enklaste yogautmaning. Under tre veckors tid har du möjligheten att skapa en hållbar och vardaglig relation till yoga. Om du vill fördjupa dig i yogans filosofi kan du här nedan läsa om den 8 faldiga vägen till yoga.

Vad betyder yoga? I korthet betyder yoga union det vill säga “att förena”. Vad det är som förenas är en personlig upplevelse. Ofta benämns föreningen mellan kropp och sinne. Att yoga är mer en livsstil än en träningsform kan ta ett tag att upptäcka.

Men att fördjupa sig inom den yogiska filosofin är ett sätt att fördjupa sin relation till yoga.

Yogans åttafaldiga väg 

Den åttafaldiga vägen beskriver vägen till att uppnå ett högre tillstånd. Den är nedskriven i mycket gamla texter. Den beskriver både fysiska och mentala riktlinjer som många yogisar praktiserar.

Nedan kan du i korthet läsa om de 8 stegen.

Yama – steg 1 

Hur vi förhåller oss till omvärlden. Respekt till omvärlden. Denna del innehåller fem undergrupper.

  1. Ahimsa – Icke våld. Inte bruka våld/skada mot sig själv eller någon levande varelse. Respekt mot allt levande.
  2. Satya – Att vara sann i tanke, ord och handling. Våga vara sann mot sig själv. Att inte ljuga i någon form.
  3. Asteya – Icke stjäla. Detta innebär inte bara materiella ting, utan handlar även om att exempelvis att inte stjäla tankar, ord, tid, glädje och energi från någon annan eller att på något sätt utnyttja någon.
  4. Brachmacharya – att vara återhållsam med sin energi och livskraft.
  5. Aparigraha – Att inte vara girig och ta mer än vad man behöver.

Niayama – steg 2 

Hur vi förhåller oss till oss själva. I relation till omvärlden.

  1. Saucha – Renhet. Såväl yttre som inre renhet, i form av fysisk hygien och vad vi äter.
  2. Santosha – Förnöjsamhet. Att hitta en acceptans för det som är utan yttre omständigheter. Att hitta tacksamhet till det man har istället för att vara missnöjd.
  3. Tapas – Disciplin. Att behålla en regelbunden praktik, tex asana och pranayama.
  4. Svadhyaya – Självstudier. Studier av yoga genom gamla skrifter, men det inkluderar även studier av oss själva och våra beteenden.
  5. Ishvarapranidhana – Släppa taget inför egot. Ha en tilltro till att saker löser sig och inte oroa sig i onödan. Ha en tilltro till en högre makt.

Asana – steg 3 

Att utföra fysiska positioner. Asana kan hjälpa till att ta bort saker som stör kroppen och sinnet, samtidigt som de rengör nervsystemet och de inre organen.

Pranayama – steg 4 

Kontrollerade andningsövnigar som påverkar/förflyttar prana (livskraften) i vår kropp.

Pratyahara – steg 5 

Tillbakadragande av sinnena. Att stärka förmågan att kunna rikta sitt fokus.

Dharana – steg 6 

Koncentration, en förberedelse för meditation.

Dhyana – steg 7 

Meditation.

Samadhi – steg 8 

Ett högre medvetande. Ett varande i nuet. När sinnet är djupt fokuserat på en sak och alla tankar upphör att existera och försvinner ur medvetandet. Högsta möjliga medvetande – där vi uppnår yoga.

Med ett öppet sinne och en hängivenhet till den filosofiska aspekten i yogan kan man uppleva saker på ett annat sätt, få nya perspektiv och se på livet med en annan blick.

Om du inte redan har anmält dig till utmaningen kan du göra det via länken nedan!!

https://www.subscribepage.com/worldwidewellnessyogautmaning?fbclid=IwAR0eXzup9ivkbhzo6SWQQTMQrZYzdXhU1qENundd1MZg64pLY72r-iyZORQ

Bild: privat

LÄMNA ETT SVAR

Din kommentar
Ange ditt namn här

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.