Guidad tacksamhetsövning steg för steg

Det finns både bra och mindre bra saker att hämta ur den våg av positiv psykologi som florerat bokhyllor och nyhetssoffor de senaste åren. En övning jag upplever ger effekt, är den här tacksamhetsövningen. Förutsatt att den görs på ett medvetet sätt. För det räcker inte med att du skriver en lång lista på det du är tacksam för och läser den rakt upp och ner. Vi behöver använda mer än vår hjärna, mer än intellektet när vi arbetar med oss själva. För att du ska få ut full effekt behöver du gå ner i känslan, i hjärtat.
Text och foto. Jenny Gustafsson

Guidad tacksamhetsövning steg för steg

1.Kom i rätt sinnesstämning genom att sätta eller lägga dig ner på en plats där det är lugnt och tyst omkring dig.

2.Ta några djupa andetag och känn att ditt andetag rör sig in och ut genom hela kroppen.

3. När du hittat ett lugn inom dig svarar du på frågorna nedan. När du svarar, försök att göra det med känslorna istället för intellektet. Det vill säga att du på riktigt försöker att känna tacksamheten som en känsla i kroppen.

4. Det kan hjälpa att hålla en hand på hjärtat – det är där det ska kännas. Det är där dina svar finns.

Hitta 3 saker som du uppskattar hos dig själv

Exempelvis: Jag uppskattar att jag litar på mig själv… ( försök att känna uppskattningen och försök att känna tilliten).

Sedan fortsätter du på samma sätt med punkterna nedan. Stressa inte utan stanna upp i känslan. Du kan välja att endast arbeta med en av punkterna.

Hitta 3 saker du uppskattar i livet eller i vardagen

Hitta 3 saker du är tacksam för hos dig själv

Hitta 3 saker du är tacksam för i livet

Att göra den här övningen regelbundet tränar mer än att bara uppmärksamma det du är tacksam för. Du övar dig även i att använda dina dina emotionella och själsliga muskler.
Du övar dig att vara mer närvarande och i nuet
Uppmärksamma och bli medveten om dina sinnestillstånd – distans till dig själv
Att öppna upp dig för acceptans och uppskattning, vilket ger ett inre lugn.

Den här övningen försöker jag att klämma in så ofta jag kan. Känner du dig stressad, gör den hellre mer sällan och ordentligt. Det vill säga kvalité före kvantitet.
Lycka till!

1 COMMENT

LEAVE A REPLY

Please enter your comment!
Please enter your name here

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.