Hur vet man om man har vätskebrist?

Kroppen består till större delen av vatten.Att dricka vatten eller få i sig vätska på annat sätt i sommarvärmen är verkligen livsviktigt. Vi kan klara oss utan mat i flera dagar, utan vätska klarar vi oss bara några dygn innan komplikationer uppstår. Hur vet man om man har vätskebrist? Foto. Shutterstock

Hur vet man att man har vätskebrist? Ett klassiskt symtom på vätskebrist är huvudvärk. Ingen vet varför det kan ge ont i huvudet.
En teori är att det beror på en spänning som uppstår i hjärnhinnorna.
– Vätskebrist kan även leda till koncentrationssvårigheter. En person som inte får i sig tillräckligt med vätska får svårare att lösa problem under tidspress, säger PT:n Caroline W.Söderberg

3 anledningar till varför vi behöver vara i vätskebalans

Ett tips att slippa vätskebrist är att fylla på med vätska i tid innan vi blir blir törstiga. Men varför är det så viktigt att dricka ordentligt? 

1. Träna bättre: Att svettas vid fysiskt arbete är något som måste ske för att kyla ned kroppen, men samtidigt tömmer det kroppen på vätska. Och en vätskeförlust på bara två procent, vilket är cirka 1,5 liter vatten, minskar prestationsförmågan med upp till 20 procent. Ju bättre vätskebalans, desto längre tid ligger kolhydratdepåerna kvar i musklerna. Vatten ger fasta muskler!

2. Hålla vikten: Lika ofta som du tror att du är hungrig är du egentligen bara törstig, men man har ett lite konstigt sug i magen som lätt kan misstolkas för hunger. Då kan ett eller några glas vatten vara allt som behövs för att hungerkänslan ska försvinna tills det är dags att äta igen.
Slipp förkylningar. Slemhinnorna i mun, hals och näsa är fulla av antikroppar som behövs för att bekämpa virus som man kan andas in eller få i sig via maten. Här är vattnet jätteviktigt, får du inte i dig tillräckligt med vätska torkar slemhinnorna ut och blir mottagliga för infektioner som kan orsaka förkylningar, halsfluss och hosta.

3. Må bra på resan: Många har problem med trötthet och svullna ben under flygresorna. En stor del av orsaken är den torra luften som suger ut vattnet ur kroppen vilket gör att du torkar ut snabbare än vanligt. Mindre syre gör det svårare att andas, och vätskeförlusten ökar. Drick extra innan du går ombord och ha med dig vattenflaska om det är möjligt. Undvik drycker med alkohol och koffein i på planet!

Tips är att fylla en kanna eller karaff och se till att du stämmer den innan dagen är slut! Och testa att ha i någon lätt smaksättare – citron, gurka eller varför inte hallon eller blåbär. Det brukar jag köra till barnen ibland så blir vattnet lila eller rosa och det känns plötsligt väldigt festligt! Skål:)

 

LEAVE A REPLY

Please enter your comment!
Please enter your name here

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.