Ingela Laméus semestertips: ”Så kan du kombinera njutning med livskvalitet utan att tappa balansen”

Foto. Shutterstock

Sommarsemestern förknippas ofta med ”livsnjuteri” och lata stranddagar … men även med en oro för att förlora träningsformen som du kämpat för under året, när du tar paus från träningen och börjar unna dig av livets goda i flera sammanhängande veckor.

– Njut av semestern och ta tillvara på tiden som ges till återhämtning! Man måste inte träna varje dag men man måste heller inte unna sig rosévin och andra godsaker varje dag, säger Ingela Laméus, I am ready´s egna ”kom i form-bloggare”.

Ingelas bästa 3 bästa semestertips
– så kan du njuta utan tappa balansen

Ingela Laméus semestertips: "Så kan du kombinera njutning med livskvalitet utan att tappa balansen"

Den 37 åriga fyrabarnsmamman Ingela, har alldeles nyligen genomgått en livsstilsförändring och tappat 21 kg i vikt på 90 dagar med Mårten Nylén och Viktklubb. Tack vare de nya vanorna har hon lärt sig att ”guldkant” på tillvaron inte alltid behöver associeras till mat och dryck, utan likväl kan vara en skön kvällspromenad och egentid. Eller kaffe/te/citronvatten i soffan tillsammans med familjen, eller ett avsnitt av favoritserien när baren somnat och sambon jobbar natt.

Ingelas 3 bästa tips för att kombinera ledighet och njutning med livskvalitet, men utan att tappa balansen, är följande:

  1. – Istället för att dricka vin varje dag på semester, bestäm vilken/vilka dagar du vill göra det och njut av de tillfällena! Övriga dagar, fixa en tillbringare med smaksatt vatten (jordgubbar, citron, mynta etc) som du kan sippa på istället.

2. – Ha en plan för vilka dagar som du ska träna på och försök se till att det blir av. Utgå från de aktiviter som planeras för dagen och ta sedan träningen för eller efter.

3. – Hoppa inte över måltider eller låt det gå för långt emellan, då är risken stor att sockersuget kickar in samt att man ger vika för de snabba och onyttiga alternativen.

Läs mer Så gick Ingela ner 21 kg på 90 dagar 

Ingela tycker inte att semestern behöver bli ett ”problem”, förutsatt att man går tillbaka till de sunda vanorna när man börjar jobba igen. Ingela har en stor familj med en yngre sambo och barn i varierande åldrar. Här svarar hon på hur hon får ihop träning och kost trots olika viljor och önskemål.

Hur får man tid för träning när familjen vill gå till stranden och bada?

– Tid till träning tror jag kommer att vara lättare under semestern än under arbetsveckor eftersom det finns mer ledig tid att planera in träning på. Om familjen planerar att gå till stranden så kan jag välja att ta min löprunda innan avfärd eller senare på kvällen. Fördelen med sommar är att kvällarna upplevs längre eftersom det är ljust längre än i till exempel november eller december. Det finns heller ingen stress kring att lägga sig tidigt eftersom man kan ta sovmorgon dagen därpå vilket öppnar upp för en sen löprunda.

I samhället där Ingela bor finns inget gym. Att åka den långa vägen till Stockholm och cirkelträna med coachen Mårten en gång i veckan, har blivit ett nytt sätt att sätta piff på vardagen.

Hur kan man göra (som mamma) för att äta den mat man vill, när de andra vill äta pizza, korv och glass?

– Att packa en kylväska med den mat som jag vill och önskar att äta, har varit den bästa lösningen för mig när familjen har velat äta glass och fika på stranden eller på resan. När det har önskats äta hamburgare, pizza, korv och dylikt så har jag köpt en sallad eller något annat nyttigt alternativ. Jag har lärt mig att planera min mat och mina mellanmål för en hel dag innan vi gör aktiviteter men jag har också lärt mig att hantera de situationer som uppstår som jag ej har haft möjlighet att planera genom att välja de nyttiga alternativen som då finns att tillgå.

Få fler livsstilstips på Ingelas blogg! HÄR

LÄMNA ETT SVAR

Din kommentar
Ange ditt namn här

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.