Lagom skärmtid för en bättre hälsa

Tack vare digitala medier har vårt liv på många sätt både blivit enklare och roligare. Men det finns risker med för mycket skärmtid, och att ständigt hålla koll på alla flöden kan leda till en ökad stress. Foto. Shutterstock

Vem tittar inte på mobilen var och varannan timme? Och om inte, så har man säkert koll på datorn, på teven eller via någon annans digitala enhet. Visst klarar man sig utan att kontrollera vad som händer på sociala medier och på ”the world wide web”  – men vill man egentligen göra det?

Lagom är bäst

Tack vare digitala medier har vårt liv på många sätt både blivit enklare och roligare. Men det finns risker med för mycket skärmtid, och att ständigt hålla koll på alla flöden kan leda till en ökad stress.

Ordet ”lagom” är ett typiskt svenskt ord som är passande när man pratar om skärmtid. Hur mycket tid man ska spendera framför sin dator eller surfplatta är däremot svårt att säga – framför allt om man studerar eller har ett jobb som kräver skärmtid. Men det man brukar prata om är fritiden. Självklart ska man kunna surfa på sociala medier, redigera bilder, spela på spelsajter eller på dataspel som FIFA, GTA eller Super Mario – men det bör göras med måtta. För att främja att skärmtiden inte går över styr samverkar redbet.com/se/casino med organisationer som GAMSTOP, och Facebook.com har sagt att de ska ta fram ett verktyg som gör det möjligt att ställa in hur ofta man kan besöka deras sociala medie-plattformar.

För mycket skärmtid har nämligen visat sig påverka såväl sömnen, synen och nack- och handmuskulatur negativt. Begreppet ”paddnacke” har myntats på grund av att det kan uppstå smärta i nacke och axlar när man sitter lutad över en surfplatta eller mobil i längre stunder, och sömnen blir märkbart sämre om det sista man gör innan man somnar är att gå igenom mobilen. Det kan dessutom leda till stress.

För mycket skärmtid har nämligen visat sig påverka såväl sömnen, synen och nack- och handmuskulatur negativt.

Sociala medier stressar

Sociala medier som Facebook, Instagram och Twitter har flera fördelar. Men det är också en stor stressfaktor för många och det kan vara svårt att skilja på vad som är verklighet och vad som inte är det. På sociala medier visar man gärna upp de bästa sidorna av sig själv, vilket gör att man lätt jämför sig med sina följare. Det kan gälla alltifrån utseende, hem, familj och arbete och undersökningar har visat att sociala medier är en av de faktorer som stressar personer under 30 år mest.

Begränsa skärmtiden

Att ha en hälsosam relation till sina digitala enheter handlar inte om att stänga ned allt. Det handlar bara om att hitta en bra nivå. Det finns appar som hjälper till att begränsa skärmtiden, och flera sajter erbjuder inställningar där man exempelvis kan ställa in så att man bara kan spela under vissa tider, eller i ett begränsat antal minuter.

Fördelarna med en begränsad skärmtid är enorma och det kommer att påverka såväl sömnen som humöret positivt. Sätt upp mål för dig själv med saker som du ska göra eller testa när du inte sitter med mobilen eller datorn. Gå ut på en promenad, testa en ny hobby eller varför inte faktiskt gå och besöka en vän istället för att chatta digitalt?

LÄMNA ETT SVAR

Din kommentar
Ange ditt namn här

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.