Lindra stela skuldror –stretch av rotatorkuffen med gummiband

Rotatorkuffen är en muskel som mår väldigt bra av att få sig en svängom med både träning och stretch mellan varven. Dock är det en muskel som inte är så kul att träna. Bit i det sura äpplet och gör det ändå, din hållning och dina axlar kommer tacka dig! / PT-Sebastian

Rotatorcuffen, skulderbladets ”inre” muskelatur, är viktig för att kunna röra armen och bidrar även till stabiliteten i axeln.

Stretch av rotatorkuffen med gummiband

Vad är rotatorkuffen?

Runt skuldran finns dubbla muskellager. Det inre lagret brukar vi kalla för rotatorkuffen eller bara ”kuffen”. Det är 4 senor / muskler som är ihopväxta och bildar en strumpa runt ledkulan i axeln. De är viktiga för att kunna röra armen och bidrar även till stabiliteten i axeln. [källa]

Här visar Sebastian Nykvist veckans rörlighetsövning och hur du med hjälp av ett gummiband kan stretcha skuldrorna och motverka stelhet och värk.

Därför är övningen så bra

För att öka eller bibehåll rörligheten i axeln.

Här ska det kännas

Det skall stretcha och dra ordentligt i framsidan av axeln.

Så här gör du övningen

Ta gummibandet och fäst det på lämplig plats. Du kan även göra detta mot en vägg eller annan fast ställning. Dra gummibandet runt din handled eller håll i det så bandet kommer snett bakifrån. Försök ha överarmen längsmed överkroppen och ha 90 grader i armbågen så armen går rakt ut från kroppen. Detta gör att du kommer stretcha framsida av axeln på ett bra sätt, men experimentera lite genom att flytta handen i höjdled för att se om du kan få bättre kontakt. Stå på ett sådant avstånd så det drar ordentligt. Håll denna position i 3×30 sekunder per sida.

Fäst gummibandet på lämplig plats. Du kan även göra detta mot en vägg eller annan fast ställning. Dra gummibandet runt din handled eller håll i det så bandet kommer snett bakifrån.
Försök ha överarmen längsmed överkroppen och ha 90 grader i armbågen så armen går rakt ut från kroppen. Detta gör att du kommer stretcha framsida av axeln på ett bra sätt, men experimentera lite genom att flytta handen i höjdled för att se om du kan få bättre kontakt. Stå på ett sådant avstånd så det drar ordentligt

LÄMNA ETT SVAR

Din kommentar
Ange ditt namn här

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.