Lindra stress med yoga

Uppåtgående hund stärker och stretchar stora delar av överkroppen! Kan minska stress och trötthet – skapar energi!

Veckans yogaövning hjälper dig att lindra stress, minskar trötthet och ge energi till kropp och sinne. 

Veckans yogaövning: Uppåtgående hund / Urdhva Mukha Svanasana

Uppåtgående hund är krävande övning för bröstrygg och ländrygg – ta det försiktigt och känn in kroppen. Använd som en skön övergång mellan olika positioner eller som en bra stretch för bröst, axlar och mage. Den här bakåtböjningen skapar öppning för bröstet och sträcker ut hela framsidan av kroppen.
– Den här övningen öppnar upp kring hjärtat och är en av mina absoluta favoriter för öppning av framsidan, säger Fanny Egelstrand som är aktuell som ambassadör för Yogagames i Malmö. 

Därför är övningen så bra

Uppåtgående hund stärker och stretchar stora delar av överkroppen! Kan minska stress och trötthet – skapar energi!

Här ska det kännas:

Stretch för bröst, axlar och mage. Bakåtfällning för ryggen.

Gör så här: 

En övning som öppnar upp kring hjärtat.

Starta i en stående hund – ta dig sedan ner till liggandes på mage.

Placera händerna under axlarna, rulla bak axlarna, låt armbågarna peka bakåt och håll ihop skuldrorna.
Sträck ut fotryggen mot mattan – aktivera benen men slappna av i sätet.
Andas in och börja pressa händerna ner mot mattan så din överkropp lyfter. Lyft så högt att höfterna precis lättar från mattan.
Låt endast fotryggen och händer vara kvar på mattan.
Tänk på att skapa utrymme mellan axlar och öron så sträck ordentligt på armarna och håll ner skuldrorna.
Skapa utrymme kring hjärtat – andas några andetag innan du tar dig ner igen.

Fanny är ambassadör för Yogagames i Malmö 2-4 november 2018

Fanny är en stigande stjärna på yogahimlen. Foto. Marcus Järvinen

Du kan boka 5-6 yogaklasser/dag, hänga på hälsomässan och självklart träffa Fanny som är på plats hela helgen!
Boka din biljett innan 1/10 för att ta del av earlybird-priser och använd rabattkoden ”Fanny” för 300kr rabatt vid din bokning.
Läs mer HÄR

Yoga och stretch för nybörjare:

V1. Yoga och stretch för nybörjare

V.2. Kom ner i varm med yoga 

V. 3. Få bättre hållning med yoga 

V. 4. Yoga för säte och höft

V. 5. Skapa kraft och energi med yoga 

LÄMNA ETT SVAR

Din kommentar
Ange ditt namn här

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.