Må bra med pulshöjande promenader och vardagsmotion

Vi behöver röra på oss 30 minuter om dagen för att må bra och raska (pulshöjande) promenader fungerar utmärkt som vardagsmotion. [källa]Promenerar du 30 minuter varje dag, har du presterat distansen av 15 marathonlopp på ett år! För de allra flesta är den dagliga halvtimmespromenaden en mer lagom nivå, jämfört med att springa ett marathon i månaden. [källa] Eller varför inte börja cykla till jobbet istället för att ta bussen, nu när solens första värmande strålar börjar titta fram!
Foto. Pexels.com

Må bra med pulshöjande promenader och vardagsmotion
Varför inte ta cykeln till jobbet/skolan/mötet nu när vårens första värmande solstrålar börjar titta fram? Foto. Pexels.com

Statistiken säger att svenskarna är ett av de folk som tränar flitigast men samtidigt sitter mest. Vi är ett av de mest stillasittande länderna i världen! Och för mycket stress och stillasittande leder till en rad negativa hälsoeffekter hos vuxna. Man blir tröttare, mindre effektiv och risken ökar för hjärt- och kärlsjukdomar, diabetes typ 2 och vissa cancerformer. Livsstilsrelaterade sjukdomar som vi tidigare har förknippat med ålderdom, kryper neråt i åldrarna. [källa]

Läs även 5 hälsovinster du får av en 30 minuters rask promenad

Det optimala vore naturligtvis, att vi både vardagsmotionerade och tränade 2-4 pass i veckan … Men det är en lite för hög målsättning för de allra flesta, och vad som lätt händer då är att det blir ingenting alls. Det är alltid bättre för hälsan att röra på sig lite varje dag än att hårdträna någon gång ibland, och däremellan sitta stilla på rumpan. Du behöver med andra ord inte ha ”dubbla gymkort, spräckliga tights och cykla Vättern runt” för att räkans som motionär. Du behöver inte ens byta om! Om du inte vill. Det räcker med att använda benen lite oftare, pinna på helt enkelt! Promenader – motion i sin enklaste form!

Hitta ditt sätt till mer rörelse i vardagen och tagga dina bilder på Instagram med #PINNAPÅ  Så hjälp oss att inspirera till en gladare, piggare och mer aktiv vardag!

Må bra med pulshöjande promenader och vardagsmotion
Skippa träningstrenderna! Framgångsreceptet för motivation, är att hitta någonting DU tycker är kul på riktigt, och göra det till en vana. Det spelar ingen roll vad du gör, bara du rör på dig! Foto. Pexels.com

Du kanske även gillar Fördelarna med utomhusträning (därför är det så bra!)

 

1 KOMMENTAR

LÄMNA ETT SVAR

Din kommentar
Ange ditt namn här

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.