Marie Isaksson 27, bloggar om vardagsmotion: ”Allt som behövs är lite tid och spontanitet”

Inaktivitet är ett växande problem. Att minska sitt stillasittande och få mer vardagsmotion behöver inte vara komplicerat.
– Allt som behövs är lite tid och spontanitet, säger tvåbarnsmamman och I am Ready´s nya vardagsmotionsbloggare Marie Isaksson 27 år.

Det finns många små saker i vardagen som kan göra stor skillnad i längden.
Hashtagen #PINNAPÅ har funnits ett tag. Marie är moderator och redaktör för både facebookgruppen (HÄR) och instagramkontot (@pinnapa_sverige ) Nu lanseras #PINNAPÅ även som blogg!

Hej Marie, berätta gärna mer, vad är #PINNAPÅ för påhitt?

– Rörelse är något bra, det ger oss energi och välmående, det behöver inte vara krångligt att röra sig. Det bör vara enkelt. #PINNAPÅ handlar om att kunna peppa varandra till att hitta enkel och rolig vardagsmotion, att hitta kreativiteten i rörelsen istället för soffan. Vi har fått vår kropp som vår maskin, vi tar oss fram med den på ett eller annat sett. Det måste inte vara svårt, det behöver inte vara dyrt, allt som behövs är lite tid och spontanitet, enkla grejer är de som blir av.

Vad tror du är den vanligaste orsaken till att man inte rör på sig som man borde?

– Jag tror att vanan är en stor del att vi rör oss mindre idag. Vi har våra jobb, rutiner, familjer etc. som ger oss en vardag. En vardag vi lätt snurrar runt i utan att stanna upp och kanske tänka till på vad som händer och sker i den.

Hur kan man avdramatisera kring träning och motion?

– Jag tror om vi släpper kraven och eventuella prestationer kring motion och träning kan vi lättare slappna av och se motionen som den är – bra för vår hälsa. Att stanna upp och fundera på vad man själv vill med sin motion och inte vad man bör göra med den, tror jag kan vara en av nycklarna till att hitta glädje i just träning och motion. Att ta en promenad på 30 minuter är precis lika betydelsefullt som att vara på ett pass på gymmet samma tid.

3 tips till vardagsträna?

1.Promenera mera, det ger kroppen rörelse som du själv väljer tempo på.
2.Se över transportmedel, kan du cykla eller gå till exempelvis jobbet- gör det. Det ger en fin konditionsträning och du väljer själv vilket tempo du utför det i.
3.Ta trapporna istället för hissen eller rulltrappan, du rör dig för du behöver komma fram. Inga krav eller prestation enbart rörelse.

Snabbfakta om Marie

Marie Isaksson bloggar om vardagsmotion: "Allt som behövs är lite tid och spontanitet"

Namn: Marie Isaksson

Ålder: 27år

Familj: Make Christopher, två söner Oliwer 4år Melker 1år
Bor: Falun

Gör: Arbetar inom LSS verksamhet och studerar till socialpedagog
Tränar: Crossfit, styrketräning, löpträning och promenader
Äter: All mat förutom ärtsoppa, men mest lax.
Motivation: Familjen och resultat i form av bättre kondition och styrka.

Motto: Det blir inte svårare än vad du gör det till.
Aktuell: Med nya bloggen om vardagsmotion, läs första inlägget HÄR

 

LÄMNA ETT SVAR

Din kommentar
Ange ditt namn här

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.