Marita Karlson om nya boken: ”Nu vill jag dela med mig av hur jag själv höll mig vid liv under småbarnsåren”

Marita hälsoinspirerar om mammalivet i Venice … Hennes bok Mammaboost med recept för ett skönare mammaliv. Foto: Martin Löf

Mitt intryck av receptboksförfattarinnan Marita Karlson är att det ska mycket till innan hon tappar fattningen. Som till exempel när vi försökte få till en intervjufikadejt i Venice, och min och Mårtens ”körplan” hela tiden förändrades på grund av yttre omständigheter (samt långa köravstånd i Los Angeles) Vilket gjorde det jättesvårt att tajma tider. Jag blev jättestressad av situationen, medan Marita verkade ta det med ”yogisk ro”. Eller är det sån man blir av att leva och bo i Kalifornien? Sedan dess har Marita både hunnit blivit tvåbarnsmamma och släppa en ny receptbok, Mammaboost – en överlevnadsguide som ska lotsa nyblivna mammor genom småbarnsperioden. Men även efteråt. En vacker inbunden bok med fina bilder som hon hoppas ska inspirera till ett skönare mammaliv.

Vilka är dina absolut bästa överlevnadsstrategier för nyblivna mammor … Vad är alltid bra att ha med sig och hur kan man hitta styrkan mellan vakna nätter och lek?

– En avgörande grej är att alltid ha med sig är nyttigt snacks. Dels som ”mutgrej” att vilja sitta sig i vagnen … och sen vet man ju aldrig vart man hamnar heller, det kanske inte finns nåt bra att äta exakt just då när nån är hungrig och då måste man kunna plocka fram nåt vettigt att äta. Nu när jag har både en femveckors bebis och en tvååring hemma på heltid så MÅSTE jag sova när han tar tupplur. Tyvärr så är inte det alltid. Så visst resulterar det i att jag blir dödstrött och att tålamodet tryter och blir därav en svintrist mamma resten av dagen. Då försöker hålla jag mig hyfsat vaken och alert med frisk luft och nyttigt snacks. Att gå ut och göra nåt om det så bara är att gå ner till beachen och gräva lite gör faktiskt susen för sinnet.

Läs även 3 restaurangtips till dig som vill äta hälsosamt i Kalifornien 

Hur går det med din egen mammabalans? – Just nu så kämpar jag på med den där mammabalansen. För tillfället är det barnen 24/7 för min del. Nattamning och så en tvååring hemma på heltid. Det blir långa dagar och allt jag gör nu är ju för dem två såklart. Tvååringen behöver extra omtanke med en ny bebis i huset … så jag snurrar runt och försöker vara 100% för båda två och då kommer jag själv längst ner på priolistan. Det enda jag kräver är att få vila och ladda batterierna då och då så någon balans har jag inte hittat än. Men den kommer. Jag har skaffat avlastning ett par dagar i veckan under några timmar. Jag tror det kommer göra susen.

Hur kan en dagsmeny se ut hemma hos er?
Marita med sonen Kalle två år. Bilden är lånad från Maritas blogg på naturligtsnygg.se

Hur gör man matlagning roligt för barn? – Matlagning tillsammans med en tvååring i mitt fall, kan både vara rolig och rörig. Men att ge dem någon specifik uppgift som de han hållas med länge funkar ganska bra. Till exempel som att bryta bönor eller så.

Läs även 5 heta träningstrender i Hollywood

Tänker att den erfarenheten av att ha två små barn, måste väcka en hel del nya tankar hos dig? – Absolut. Man gör ju allt för att det ska bli så mysigt och roligt för dem som möjligt. Det krävs lite planering med två barn. Det är inte bara att sticka ut på fem minuter längre. Båda måste vara nöjda och glada innan vagnen kan börjar rulla, ha ha. Rutiner är också viktigt. Visst finns det fortfarande massa plats för spontanitet såklart, men rutiner mår alla gott av, speciellt de små. Fasta rutiner skapar trygghet och det märks tydligt.

Marita Karlson om nya boken Mammaboost: ”Jag vill dela med mig hur jag själv höll mig vid liv under småbarnsåren"
Foto: Martin Löf

Hur kan en dagsmeny se ut hemma hos er?

– Frukost är viktigt för min son på två år. Han är hungrig när han vaknar och då försöker jag fylla honom med en massa bra grejer. En dagsmeny kan se ut såhär…

Frukost: cashew Yogurt med granola, bär, nötter, chiafrön, hampafrön och lingonpulver och probiotika. Eller gröt med kokosolja och miso, bär och nötmjölk.

Snacks: Cherios gjorda av enbart kikärtor, frukt, nori, fruktläder eller något i den stilen.

Lunch: Blir ganska ofta acaibowl med plantprotein. Det passar bra när man är ute och knallar.

Snacks: Banansushi, hälsobollar eller frystorkad mangosnacks eller dylikt.

Middag: Pasta gjorda på linser, edmame, broccoli eller en gryta med kokosmjölk.

Tävling! (läs under bilden hur du gör)

Hur kan en dagsmeny se ut hemma hos er?
Tävlingsregler: 1. Anmäl dig till nyhetsbrevet 2. Mejla in till oss och förklara varför du eller någon du känner ska vinna Mammaboost. Mejla ditt bidrag innan 25/11. Vinnarna presenteras i vårt nyhetsbrev som skickas ut i slutet av november. Lycka till!

 

 

LÄMNA ETT SVAR

Din kommentar
Ange ditt namn här

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.