Osteopaten Miranda Källhage tipsar: ”Stressa ner och lindra värk med hjälp av djupandning”

Osteopaten Miranda Källhage upplever att den vanligaste sökorsaken, utöver akuta skador, handlar om stelhet, stramhet och smärta i nacke, axlar och skulderblad – symptom orsakat utav stress. Foto. Shutterstock

Går det att lindra stelhet och värk med hjälp djupandning? Ja, att lära sig andas ordentligt kan hjälpa till att stressa ner skriver osteopaten Miranda Källhage på sin blogg. Här tipsar hon om en enkel andningsövning som du kan göra innan läggdags i syfte att motverka stelhet, stramhet och smärta i nacke, axlar och skulderblad orsakat av stress. Dessutom kommer du garanterat att sova bättre på köpet!

Stressa ner och lindra värk med hjälp av djupandning

Osteopaten Miranda Källhage tipsar: "Stressa ner och lindra värk med hjälp av djupandning"
– Vi lever i en vardag med mycket intryck, vilket ger oss mycket att tänka på och processa dagligen. Dagens samhälle handlar mycket om prestation och att hela tiden bli bättre och bättre. Fantastiskt på många sätt och vis, men dessvärre väldigt påfrestande för hjärnan och kroppen, skriver Miranda Källhage på bloggen.

Mitt bästa tips för att lära sig att andas är att göra det varje kväll innan läggdags. Lägg dig på rygg i sängen. Lägg en hand på bröstet och en hand på magen. Ta ett långsamt andetag och håll inne såpass länge att du känner att muskulaturen under nedre revbenen stretchas, alltså diafragman. Andas sedan långsamt ut igen. Naveln ska vara högsta punkten på kroppen och magen ska blåsas ut stor som en ballong medan bröstets position ska vara mer eller mindre oberörd. Den enkla andningsövningen är jättebra för att varva ner och få en bättre nattsömn på köpet.

Läs även Spikmatta – en effektiv hemmabehandling mot stress

När vi sedan har kontroll på denna kapacitet kan vi lätt plocka fram vår andning i stressiga och hektiska situationer i vår vardag. Lås då in dig på toaletten, ta en extra minut och bara andas. Sänk axlarna ifrån öronen och fokusera på djupa, långsamma andetag ner i magen.

Osteopaten Miranda Källhage tipsar: "Stressa ner och lindra värk med hjälp av djupandning"
På bilden illustrerar Miranda hur du ska hålla kvar luften länge i lungorna så att magen blir som en ballong.

Hur påverkas kroppen av stress?

Vår kropp påverkas till största del negativt på stress. Det första vi ofrivilligt reducerar är vår kapacitet till djup andning. Majoriteten av de människor jag stött på har å andra sidan inte en aning om att vi faktiskt kan andas på två olika sätt vilket är anledningen till att jag skriver detta inlägg. Vi kan alltså andas på två sätt. Upp i bröstet och ner i magen. Vi behöver ta kontroll över vår djup andning, vår diafragma andning. Av anledning till att:

  1. Vår egen andning är ända funktionen i våra kroppar vi som individer kan använda oss utav för att sänka vår egen stress nivå.

2. Vi ökar cirkulationen i kroppen genom att ta djupa och långsamma andetag. Blodet flödar ner i benen, ut i armar och upp i huvudet. Detta bidrar till syre för muskulaturen vilket ger glada muskler.

4. Vi ger oss även möjlighet till att släppa på spänningarna upp emot nacken, i axlarna och kring vår bröstkorg som en annars ytlig andning dygnet runt lätt kan bygga upp

Är andning lösningen på problemet? 

Naturligtvis kommer inte detta släppa på alla spänningar i axlarna och nacken men tillsammans med några andra faktorer, kan man få avslappningen och den rätta funktionen i muskulatur och leder att hålla i sig betydligt längre och bli väldigt mycket bättre. Så därför är det jätte viktigt att lära sig andas ordentligt!

Du kanske också gillar Lugn och ångestfri på 5 minuter med andning

LEAVE A REPLY

Please enter your comment!
Please enter your name here

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.