Paus-yoga för dig som jobbar hemifrån: Tips på 3 enkla och bra övningar

En eller flera pauser från datorn mitt på dagen behöver ALLA som jobbar hemifrån. Här nedan visar jag tre perfekta övningar du kan göra (även i jeans).

Är du en av alla som idag jobbar hemifrån? Framför en dator stora delar av din dag. Kanske till och med sittandes i någon konstig ställning som får nacken att värka och huvudvärk att smyga sig på framåt eftermiddagen? Då är det dags att göra utrymme för en stunds paus-yoga! 

Oavsett om du är en van hemma-jobbare eller har blivit en hemma-jobbare till följd av Covid-19 så finns det många hälsofällor att trilla ner i när hela dagen spenderas hemma.

För att behålla energin och koncentrationen hela dagen och inte få ont i kroppen behöver du planera dina dagar. Något som är väl värt att planera in är en stunds PAUS-YOGA.

Här nedan kommer tre perfekta övningar som du kan göra vid flera tillfällen under din arbetsdag:

Sittande katt & ko:

Flytta fram på stolen så du sitter utan ryggstöd. Lyft bröstbenet framåt och uppåt när du andas in och andas sedan ut när du rundar ryggen och låter hakan sjunka in mot bröstet. Upprepa 15 gånger.

Framåtfällning på stol till stående på tål:

Sitt något bredare på stolen och fäll överkroppen framåt så armarna får dingla mot marken. Stanna en stund i botten. Svinga sedan upp armarna och ställ dig upp från stolen och hela vägen upp på tå. Upprepa 15 gånger.


UPP PÅ TÅ!

Öppna upp bröstryggen:

Placera fötterna höftbrett och och händerna axelbrett isär på stolens ryggstöd. Förläng hela ryggen genom att flytta sätet långt bakåt och böja lätt i knäna. Aktivera magen och häng inte något i ländryggen!

Avsluta din paus med att blunda en stund och andas 10 stycken riktigt djupa andetag. 

En kort stund av paus-yoga kan ge dig både ny energi, ökad koncentration och en mer hållbar kropp. Bjud in mer rörelse under dagen, de här tre övningarna + 10 djupa andetag tar MAX 10 minuter att göra. Mer yoga åt folket!!

@FLOWWITHFANNY

Behöver du byta perspektiv? Läs yogalärarens bästa tips: https://iamready.se/halsa/yogalararen-tipsar-sa-kan-du-byta-perspektiv-i-kaoset/

LÄMNA ETT SVAR

Din kommentar
Ange ditt namn här

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.