Rörlighetsträning för nybörjare

De allra flesta av oss skulle må bra av att bli lite mer rörliga och har allt att vinna på att komplettera den vanliga träningen med rörlighetsövningar och stretch.

Häng med på vår nya veckoföljetong med PT:n Sebastian Nykvist som visar exempel på bra och enkla rörlighetsövningar som (nästan) alla kan göra, på gymmet eller hemma.

Axelstretch med pinne

Därför är övningen så bra! 

Axelstretch med pinne är bra för att öka eller bibehåll rörligheten i axeln. Och för att förebygga smärta och stelhet vid för mycket stillasittande.

Här ska det kännas: 

När du gör övningen rätt ska du uppleva en stretchande känsla i utsidan av axeln.

Så här gör du övningen: 

1.Fatta en käpp, pinne, kvastskaft eller motsvarande med ett löst grepp. Håll den framför dig med 90 grader i armbågsleden som på bilden nedan. Vrid hela handen och underarmen uppåt och utåt. Nu ska din underarm och dina knogar peka rakt upp.

Fatta en käpp, pinne, kvastskaft eller motsvarande med ett löst grepp.

2. Fatta tag i pinnen med andra handen under den arm som du håller i pinnen med …

3. Den undre armen ska nu rotera pinnen, som på bilden nedan, så din andra arm vrids utåt. Pinnen ska alltså ligga längsmed din underarm. Pressa upp tills det drar riktigt ordentligt. Du kan experimentera hur högt du vill ha din armbåge i höjdled och vad som känns bra för just dig.

LÄMNA ETT SVAR

Din kommentar
Ange ditt namn här

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.