Sitt på huk – yogaövningen som trollar med höft och ländrygg

Att sitta på huk är en position som vi människor är skapta för, men i dag är västvärlden designad på ett sätt som gör att vi inte längre ”behöver” sitta ner i en djup squat utan kan bekvämt placera oss på en stol.

Veckans yogaövning: Huksittande / Malasana

– Om det är EN yogaövning som du bör plocka in i vardagen så är det den här! Säger I am – ready´s yogainstruktör Fanny Elgström.

Här ska det kännas:

När du har jobbat upp rörligheten så är det här en position som inte borde kännas ansträngande. Men innan du är där så lär du känna stretch i ljumskar, kring höfter, vrister och bröstrygg.

Därför är den här övningen så bra:

En övning som öppnar höft och ländrygg men framför allt skapar bättre rörelseutslag, hjälper dig i vardagliga situationer och minimerar skaderisken vid annan träning. Du plockar tillbaka en av de mest naturliga rörelserna för oss människor och kommer med säkerhet märka stor skillnad bara efter några dagar av kontinuerlig ”stretch”.

Gör så här:

1.Placera fötterna höftbrett isär, med tårna pekandes i samma riktning som dina knän (lite snett utåt).
2. Sjunk ned med höften så du hamnar i din djupa squat med hälarna i golvet. Om du inte kan sitta med hälarna i golvet så kan du med fördel placera klossar, böcker eller en filt under hälarna så du kan vila med tyngden ned mot marken men ha hälarna en bit upp.
3. Lyft bröstet så du rätar ut ryggen.
4. Placera armbågarna på insidan av dina knän, sätt ihop händerna och pressa isär knäna något.
5. Stanna i positionen i några minuter. Gärna uppåt 5 minuter åt gången, eller kortare stunder flera gånger om dagen.

Fannys yogabibliotek – yoga och stretch för nybörjare

V. 1. Yoga och stretch för nybörjare 

V. 2. Kom ner i varv med yoga 

V. 3. Få bättre hållning med yoga 

V. 4. Yoga för säte och höft

LÄMNA ETT SVAR

Din kommentar
Ange ditt namn här

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.