Småbarnsåren – så överlever du dem med hälsan i behåll

Foto. Shutterstock

Vila och återhämtning är en av dom stora hörnstenarna när det kommer till vår hälsa och under småbarnsåren kan det vara svårt att få in vila och tid för sig själv.
– Egentligen är det ju under dom här åren och perioden som vi behöver den där vilan och återhämtningen som mest, säger fyrabarnsmamman och holistiska coachen Annika Larsen, som erbjuder mammacirklar för nyblivna mammor. 

Så får du tid för vila och återhämtning under småbarnsåren – Annikas 5 bästa tips! 

Småbarnsåren – så överlever du dem med hälsan i behåll
Annika Larsen 35, vet vad hon snackar om efter att själv ha satt fyra barn till världen. Hon är utbildad holistisk coach och brinner för att vägleda nyblivna mammor och påpekar att syftet till varför hon startar Holistic Mamma, är att hon vill att så många mammor som möjligt ska få må bra och skina som dom fantastiska stjärnor de faktiskt är!

Kroppen bygger upp sig när vi återhämtar oss och vi kommer även fram till saker som vi annars missar när vi bara kör på i fullt blås. Under den här perioden är det extra viktigt att stanna upp och reflektera över vad vi kan göra för att må så bra som möjligt?

  1. Natur och micro-meditation

Mina absoluta favoriter för vila och återhämtning är små korta meditationer och att vara ute i naturen. Gärna tillsammans med barnen. Där är vi närvarande och känner ett lugn i kroppen. Sen är man så där skönt trött efter och sover förhoppningsvis bra.

2. Powernap´s och mobilfri paus 

En annan favorit är att vila utan att trycka på några knappar, att ”gubbsova”. Liksom ligga på soffan, blunda och slänga fötterna på bordet med händerna på magen. Och ingen mobil eller tv. När vi scrollar på mobilen går hjärnan på högvarv och vi vilar inte alls trots att vi tänker att vi tar oss en liten paus. Så inget scrollande. I alla fall inte till vila.

3. Planera tupplurar tillsammans med barnen

Har man barn som sover middag så sov samtidigt om du kan, åh vad skönt med en siesta mitt på dagen. Riktig vardagslyx om du frågar mig.
Och det här med sömnen, ja alltså vi kan ju inte alltid styra över den när vi har små barn. Dom vaknar och vill ha vatten, välling, kiss i sängen och mardrömmar. Man vaknar av en fot i huvudet eller andnöd av att någon ligger över ens ansikte. Det finns nattskräck och barn som aldrig vill somna. Så ibland känns de som man aldrig får sova och som om man håller på att tappa det helt.

Du kanske även gillar Mammaträning – kom igång efter graviditeten

4. Ta vara på dagsljuset och rör på dig!

Men även om vi inte kan styra över själva sömnen kan vi ge oss rätt förutsättningar för att kunna sova. Och det gör vi genom att röra på oss, att träna. Genom att vistas i dagsljus varje dag. Att ha svalt i sovrummet. Mörkt. Ha samma rutiner innan läggdags varje dag. Inga skärmar timmen innan. Och kanske det viktigaste, att lägga sig i tid. Jag behöver ligga i sängen vid 21.30 för att må optimalt. Då gör det liksom inget eller i alla fall nästan inget om jag blir väckt 3-4 gånger på natten. Men lägger jag mig efter 23 är jag liksom inte människa när klockan ringer vid 6.

5. Våga be om hjälp! 

Att våga be om hjälp är ta mig tusan ett av de allra viktigaste tipsen. Säg till din partner att du behöver få vila en stund på dagen, få sovmorgon eller ta en promenad själv. Eller be någon passa barnen så du kan göra det. Att ha barnvakt är inte endast till för fest utan det går alldeles utmärkt att bara ligga på en filt ute i gräset och vila medan mormor passar kidsen. Läs den där boken utan av bli avbruten eller bara lyssna på fåglarna och njut av att ingen behöver dig just då. Du är värd det. Du behöver det. Det är inte att vara ego eller en dålig mamma, tvärtom så ger det dig energi och ork att göra allt det där andra. Kom ihåg det. Du är värdefull ♥

Är du nybliven mamma eller har barn sedan tidigare men har svårt att hitta balansen i mammalivet? Läs då HÄR om Annikas mammacirklar och konceptet HolisticMama som lanseras i höst!

Boktips för mammor!

Marita Karlsson om nya boken Mammaboost 

LÄMNA ETT SVAR

Din kommentar
Ange ditt namn här

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.