Spikmatta – en effektiv hemmabehandling mot stress

Det finns många spikmattor att välja mellan, billigare under 200 kr och dyrare. Den här bilden kommer från Shakti som är en något mer påskostad matta och ligger runt 700 kr.

En spikmatta är en effektiv hemmabehandling mot stress. Att använda en spikmatta i sin rutin är ett funktionellt sätt att varva ner, lindra stelhet och öka blodcirkulationen i musklerna. Här skriver Miranda Källhage, som är personlig tränare och Osteopat till yrket, om alla de vedertagna fördelar med spikmatta: ”Jag har använt min spikmatta i stort sätt varje vecka i ca 2 år nu. Det är min favorit-hemmabehandling som fungerar allra bäst för mig. Jag använder spikmattan främst för att mjuka upp stram och stel muskulatur. Som jag regelbundet drar på mig varje vecka ifrån exempelvis mitt arbete eller min träning. Jag använder den även när jag är stressad för att varva ner och landa i kroppen. Det fungerar otroligt bra för mig!

Spikmatta – en effektiv hemmabehandling mot stress

Spikmatta – en effektiv hemmabehandling mot stress

Spikmattans många fördelar:

Vad som händer i kroppen när vi ligger på vår spikmatta är att blodcirkulationen ökar. Det i sin tur gör att muskelstramhet släpper och värk avtar. Med ökad cirkulation så blir även läkningsprocessen efter träning bättre.

Det är en väldigt effektiv hemmabehandling emot stress. Ge det 10-20 minuter och jag tror att många med mig kommer känna er mer lugnare, mjukare och mer avslappnade.

På grund av effekten på vår muskulatur och blodtillförseln i kroppen kan det hjälpa emot smärta i exempelvis rygg och nacke samt emot ledsmärta.

Likväl som tuffa styrke- eller intervallpass behöver du rörlighet, djupa andetag och återhämtning i din veckorutin! För ett komplett pussel så behöver alla pusselbitar vara med och falla på plats – fysisk aktivitet, återhämtning, näringsrik kost, vätska, sömn, kärlek, umgänge och skratt!

Att ha en spikmatta hemma är därav en stark rekommendation ifrån min sida. Ta hand om din kropp för det är den enda du har! ”

Så använder du spikmattan 

Lägg din spikmatta i sängen eller på annat mjukt underlag. Använd gärna en nackkudde eller hoprullad handduk under mattan, till nacken. Lägg dig bekvämt på mattan så att huden vilar mot piggarna. Slappna av och andas djupt. Om du är extra smärtkänslig kan du i början lägga ett mycket tunt tyg mellan huden och piggarna. På så vis vänjer du dig gradvis.

Spikmatta – Hur ofta och hur länge?

I början kan det räcka med att du ligger 10-15 minuter per tillfälle för att sen öka upp till 20-40 minuter. Det är inte farligt att ligga längre eller om du råkar somna. Använd den när du har tid och lust, gärna varje dag. Avslappning eller lugn aktivitet rekommenderas efter användningen.

Läs mer på shakimattan.se 

LÄMNA ETT SVAR

Din kommentar
Ange ditt namn här

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.